De fuseekogel zit tussen de draagarm en het fuseestuk waar die voor de beweegbare verbinding zorgt. De fuseekogel vangt de draagarm op bij het in en uitveren en de draaiende beweging die wordt gemaakt bij het sturen. Om de fuseestuk met de draagarmen te verbinden wordt 1 of meerdere fuseekogels gebruikt.
De kosten voor de fuseekogel vervangen liggen tussen de € 100 tot € 400 euro. Dit is uiteraard afhankelijk van het type fuseekogel, garage of dealer maar ook van het type voertuig. Schaft u de fuseekogel voordelig aan bij Winparts, dan kunt u al een hoop kosten besparen.
Rijden met een kapotte fuseekogel kan voor ernstige schade zorgen aan de gekoppelde onderdelen waardoor de kosten erg hoog kunnen oplopen. Maar het vervangen van de fuseekogel is niet voor niets een eis. Het is namelijk levensgevaarlijk om te blijven rijden met een kapotte of versleten fuseekogel.
Plaats het platte uiteinde van de bandenlichter tussen de draagarm en de wielas en druk het andere uiteinde van de bandenlichter naar beneden. Sla al doende de fuseekogel gade. Als er sprake is van buitensporige speling in de fuseekogel zul je dat zekersteweten kunnen zien.
Als een fuseekogel defect is, dan zal deze vervangen moeten worden. De draagarmkogels zijn zeer sterk, daardoor gaan ze over het algemeen lang mee. In de meeste gevallen hoeven ze pas na zo'n 100.000 km vervangen te worden. Door trillingen ontstaat er slijtage en speling tussen de kogel en de kom.
Hoe merk je dat een fuseekogel versleten is? Wanneer je met je auto door een kuil rijdt en daarbij gekraak of gebonk hoort, weet je dat er wat aan de hand is. Je kunt ook in sommige gevallen zien dat een fuseekogel versleten is. In sommige gevallen slijten je banden niet egaal af, maar scheef.
Een kapotte fuseekogel moet worden vervangen wanneer als gevolg van slijtage, speling ontstaat tussen de kogel en de fusee. Dit is soms te horen als de fuseekogel een krakend geluid maakt bij in of uit veren.
Stuurinrichting heeft ook kogels
Aan de kant van het stuurhuis heet dat gewricht de stuurkogel, of binnenste stuurkogel. Aan de kant van de wielen heeft dat gewricht de naam fuseekogel, of buitenste stuurkogel. De buitenste stuurkogel zit vast aan het fuseestuk.
De fuseekogel zorgt ervoor dat de wielen van uw auto kunnen draaien en sturen tegelijk. Het zorgt dus voor een beweegbare verbinding tussen het fuseestuk en de draagarm. Komt er teveel speling op de kogel, dan is het van belang dat deze wordt vervangen.
De fuseekogel houdt het fusee en de draagarm bij elkaar. Ook vangt deze samen met de rest van de ophanging de op en neer gaande bewegingen van het wiel op. Daarnaast zorgt de fuseekogel ervoor dat het wiel bij een stuurbeweging kan draaien. Met zo veel functies is het dus cruciaal dat deze naar behoren werkt.
In totaal kost het vervangen van beide draagarmen aan één kant 220 tot 820 euro. Het vervangen van de draagarmbussen is met 100 tot 380 euro beduidend goedkoper. Indien nodig moet u andere reserveonderdelen op het chassis laten vervangen. Moet u de draagarm van uw auto vervangen?
U vraagt naar de veiligheid van stuur- en fuseekogels met speling. Binnen de APK regelgeving mogen deze kogels 1,0 mm speling in radiale richting en 1,0 mm in axiale richting hebben.
Ook is het mogelijk dat de auto niet meer strak stuurt of naar één kant toe trekt. Het is dan ook niet veilig om door te blijven rijden met een draagarm die vervangen moet worden. Door de draagarm te vervangen vermijd je verdere schade, zoals wielen die scheef gaan staan en daardoor gaan slijten.
De fuseekogel verbindt de driehoeksdraagarm met het fuseestuk. Tijdens het rijden beweegt de fuseekogel voortdurend als gevolg van de draaiende beweging bij het sturen en de in-en uitverende beweging van de draagarm. Hierdoor is de fuseekogel onderhevig aan slijtage en moet vervangen worden wanneer deze versleten is.
De tijd die een garage nodig heeft om een defecte stuurkogel te vervangen is ongeveer 30 minuten tot anderhalf uur.
Een stuurkogel is een kogelgewricht aan beide uiteinden van een stuurarm of een spoorstang. Wat doet het? Een stuurkogel vormt de verbinding tussen de fusee en de stuurarm of spoorstang.
Net als de meeste auto-onderdelen gaan stuurkogels niet zomaar kapot omdat ze op een specifieke datum zijn vervaardigd en hun tijd is verstreken; ze gaan stuk door normale slijtage.
Wanneer moet ik een draagarm vervangen? Draagarmen moeten meestal vervangen worden wanneer er speling op de fuseekogel of rubbers zit of deze lek zijn geraakt. Dit kun je merken wanneer de auto bij het gas geven of remmen naar een kant trekt.
De stuurkogels van de auto staan in verbinding met het stuurhuis en de spoorstangen. Samen zorgen deze onderdelen ervoor dat de voorste wielen van de auto meesturen met de beweging die aan het stuur wordt gegeven.
Gemiddeld bedragen de kosten voor het vervangen van de stuurstang ongeveer 250 euro.
Stuurkogels en de overige stuurverbindingen in het stangenstelsel mogen, naast eventuele oorspronkelijke speling, door slijtageverschijnselen niet meer speling hebben dan: 1,0 mm, in radiale richting, zoals weergegeven in figuur 16; 1,0 mm, in axiale richting, zoals weergegeven in figuur 16.
Molybdeen vet heeft als eigenschap dat het ook onder zware belasting zijn werk kan doen, waar andere vet soorten het voor gezien houden gaat molybdeen vet gewoon door. Gebruik dit vet voor fusee en stuurkogels alsook voor homokineten.
De draagarm of het vorkbeen is een onderdeel van de stuurgeometrie. Hij verbindt het voorwiel met de carrosserie van de auto. De draagarm is in hoge mate beweeglijk. Ook zijwaarts heeft hij een zekere speling dankzij de lagers.
Een fusee is een complex én belangrijk onderdeel van de voorwielop¬han-ging. Een fusee is verticaal in de auto aangebracht en zit met de uiteinden vast aan de beide draagarmen van één van de voorwielen. Een fusee staat met een stuurkogel in verbinding met het stuurhuis.
Fuseekogels zitten door de veelal conische passing altijd erg vast, koop een kogeltrekker of fuseevork. Mocht bij het losdraaien van de moer dit steeds zwaarder gaan, draai de moer weer terug en maak de schroefdraad met een staalborstel weer schoon en spuit de schroefdraad weer in.