Het beste antwoord. De carburator zit tegen je cilinder (Dat ding met die koelribbeltjes) gemonteerd. Op onderstaande foto kun je het zien. Om de carburator te reinigen moet je hem demonteren en met perslucht schoonmaken en de sproeiers doorblazen.
De carburateur bevindt zich op het inlaatspruitstuk van de motor. In de carburateur vindt de toevoer en menging van benzine en lucht plaats.
Zet je carburateurs op een schone doek en schroef alle onderdelen los. Zorg ervoor dat je de onderdeeltjes per carburateur schoon en zorgvuldig bewaart. Gebruik een reinigingsspray om alle onderdelen schoon te spuiten. Laat de spray een half uurtje inwerken en blaas alles schoon met perslucht.
De carburateur is het onderdeel dat de benzine mengt met lucht zodat er een brandbaar mengsel naar de cilinder gaat. Pure benzine zonder lucht zou namelijk niet branden. Daarnaast zit in de carburateur ook de gasklep of gasschuif.
Ultrasoon reinigen carburateurs
Voor het ultrasoon reinigen van CV (motorfiets) carburateurs zijn de kosten (gemiddeld1) : € 30,- per stuk. € 50,- voor een set van 2. € 80,- voor een set van 4.
De accu leeg of defect is. De accu nog goed is, maar dat het aan de startmotor of aan de startschakelaar ligt. Als de bromfiets of scooter wel start, maar niet aanslaat kan dit de volgende oorzaken hebben: De bougie, die de vonk voor de ontsteking moet verzorgen, is versleten of vet.
Een carburateur bestaat in hoofdzaak uit een buis met een vernauwing in het midden. Als de zuiger omlaag gaat om nieuwe lucht aan te zuigen (de aanzuigslag), wordt deze lucht via de carburateur aangezogen. Bij de versmalling in de carburateur gaat de lucht sneller stromen, waardoor de druk lager wordt (venturi-effect).
In het bakje aan de onderkant van de carburateur (vlotterbakje) zitten een aantal goudkleurige schroeven, met 1 gaatje in het midden, dat zijn de sproeiers, de grootste in het midden is de belangrijkste, daardoor gaat de benzine, die uit de tank komt, de carburateur in.
Je sluit vacuüm slangen aan op je carburateurs en sluit de meter er op aan. Verhoog het stationair toerental iets en draai de synchronisatie stelschroeven totdat op de meter de carburateurs gelijk lopen. Zet de schroeven vast met de borgmoertjes (indien aanwezig) en controleer nog eenmaal of ze nogsteeds gelijk staan.
Wanneer je met je scooter veel in de stad rondrijdt, kun je niet de hele tijd vol gas geven. Met een luchtschroef regel je de fijnafstelling van je carburateur. Daarmee zorg je ervoor dat je motor bij half gas optimale prestaties blijft leveren en niet gaat haperen.
Je begint met een check van de kleur van je bougie nadat je een eind volgas hebt gereden. Aan de kleur van je bougie kun je namelijk aflezen hoe de verbranding van je gassen is. Is de kleur lichtgrijs tot grijs; dan is de sproeier te klein. Is de kleur zwart dan is de sproeier te groot.
Je vlotter drijft op de benzine in je vlotterbakje. Als hij op een bepaalde hoogte komt sluit de vlotternaald de benzinetoevoer af. Als dit niet gebeurd, overstroomt je vlotterbakje, of je hele carb.
Een veelvoorkomend probleem bij een scooter met elektrische start problemen is vaak een lege of te zwakke accu. Heeft de scooter lang stilgestaan, dan kan de accu zo langzaamaan leeg geraakt zijn. Mocht de kickstart op de scooter wél werken, dan is vermoedelijk de accu leeg. Een garage kan de accu weer voor je opladen.
Bij veel lege accu's kun je startkabels gebruiken om alsnog te starten. Of dit ook bij jouw scooter werkt, kun je checken in de handleiding. Als je dynamo nog functioneert, laadt die vervolgens de accu weer bij tijdens het rijden. Aanduwen is een andere methode die bij sommige scooters werkt.
Zet je linkerbeen op de grond. Houd je linkerhand aan je linkerhandvat vast en je rechterhand aan je rechterhandvat vast of de buddygrip. Zet je rechtervoet op het kickstartpedaal en trap met je rechtervoet het kickstart pedaal een aantal maal naar beneden, waarbij je voet contact houdt met het pedaal.
Een carburateur reiniger van Overweg Olie reinigt carburateurs en onderdelen van brandstofinjectiesystemen snel en adequaat. Het verwijdert gom en vernis in het brandstofsysteem, maakt de automatische choke, sproeiers en injectienaalden schoon en voorkomt bovendien onregelmatig stationair draaien van de motor.
Simpel en kort door de bocht
In dit buisje -de sproeier- staat de benzine precies tot aan de rand. Wanneer er lucht door de carburateur stroomt, ontstaat er een onderdruk die de benzine uit de sproeier zuigt. Die kan dan in de langsstromende lucht verdampen.
Terwijl injectie met enorme precisie de juiste mix van brandstof en lucht samenstelt, zijn carburateurs simpelweg niet precies en dynamisch genoeg. Zelfs wanneer een motor met carburateurs stilstaat komen er nog brandstofdampen vrij, en Moeder Natuur blijkt dat toch niet echt te waarderen.
De kosten voor een kleine servicebeurt liggen voor een scooter tussen de 50 en 100 euro en voor een grote onderhoudsbeurt ligt dat binnen een bandbreedte van 100 en 200 euro. Dit zijn richtprijzen waarbij geen rekening is gehouden met bijvoorbeeld het vervangen van versleten remblokken of versleten banden.