Waar zijn spaken voor?

De eerste fietsen hadden houten wielen, die nogal zwaar waren. Om dat gewicht te verminderen, verving men de houten wielen door wielen met een dunnere metalen velg en dunne metalen spaken.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nl.wikipedia.org

Wat is het nut van spaken?

Spaken hebben als voordeel dat je er vrij veel trekspanning op kunt zetten, waardoor je een lichte starre verbinding tussen de as en de velg kunt maken, met alleen maar trekspanningen,waardoor er geen vervormingen optreden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op startpagina.nl

Kun je fietsen met een kapotte spaak?

Als je spaak los zit, gebroken of gebogen is, dan raden wij je aan er niet mee door te fietsen. Het kan een slag in je wiel veroorzaken, die je er bijna niet meer uit kunt krijgen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op sloot2wielers.nl

Wat is het voordeel van spaakwielen?

Een van de grote voordelen van spaakwielen is de mogelijkheid het wiel te repareren zonder dat het hele wiel vervangen hoeft te worden. Als er een of enkele spaken gebogen zijn of er iets anders mee gebeurt, dan kan een monteur of jij zelf de spaken makkelijk vervangen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op velgenshop.nl

Waarom wordt een spaak gerold en niet gesneden?

Om de spaak bij het schroefdraad niet te verzwakken wordt de schroefdraad op de spaak gerold in plaats van gesneden. Daardoor ontstaan er bij het schroefdraad geen scherpe overgangen. Voor sterk afwijkende wielmaten kan het voorkomen dat de spaken speciaal op maat gemaakt moeten worden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op defietssite.nl

Bicycle-Wheel Spoke Terminology Explained!

43 gerelateerde vragen gevonden

Hoe strak moet een spaak staan?

Slag uit wiel halen

Zit de slag aan de rechterkant, draai dan de spaken die vanaf de linkerkant van de naaf komen voorzichtig een kwart slag strakker. Controleer de velg en herhaal de handelingen als de slag er nog niet voldoende uit is. Let er in elk geval op dat je de spaken niet te strak aanspant.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op anwb.nl

Waarom wordt bij een gewoon achterwiel de trekkende spaak vanaf de binnenkant van de naaf naar buiten gestoken?

De spaken moeten van binnen naar buiten gestoken worden voor iets meer zijdelingse stijfheid en een beter aanligging van de spaak tegen de naafflens. Wielen met trommelremmen hebben soms een hoge en lage flens.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op defietssite.nl

Hoeveel spaken zitten er op een fiets?

Spaken: De spaken is het onderdeel (eigenlijk veel dezelfde onderdelen) wat de velg met de naaf verbind. Het aantal spaken is afhankelijk van de uitvoering van het wiel maar meestal heeft een wiel 36 spaken.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op wereldfietsen.com

Hoe zet je spaken in een wiel?

Vuistregels
  1. Werk in 4 series, begin met duwende spaken.
  2. Achter spaak 13, voor spaak 14.
  3. Sportfietsen hebben vaak voor én achter spaak 14.
  4. Linkse velg, begin aandrijfzijde/tandwielzijde. rechtste velg, begin aan de andere kant.
  5. Zorg dat er geen spaak voor het ventielgat langs loopt.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op fietsenmakendoejezelf.nl

Wie is de uitvinder van het wiel?

Een Mesopotamiër, dachten archeologen heel lang. Was het geen Drents genie? Het leek een vaststaand feit; het wiel is ruim vierduizend jaar geleden uitgevonden in Mesopotamië, het vruchtbare land tussen de Eufraat en de Tigris.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op trouw.nl

Wat kost 1 spaak vervangen?

15-45 euro. In principe kan een spaak vervangen nooit erg duur zijn. Een spaak inclusief montage kost bij een goede fietsenwinkel maximaal 20 euro.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op fietsenmakendoejezelf.nl

Hoe komt het dat spaken breken?

Er zijn slechts 2 oorzaken van spaakbreuk: 1. Ongelijke trekkracht (spaakspanning) in de spaken. Er hoeft maar 1 spaak een te grote afwijking mbt trekkracht te hebben ten opzichte van alle anderen en het euvel gaat op den duur geschieden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op handgespaakt.nl

Hoe verwijder je een spaak?

EEN SPAAK VERWIJDEREN OF PLAATSEN

Een spaak verwijderen is relatief eenvoudig en snel af te handelen. Eerst vijs je de kop van de spaak volledig los, daarna laat je de spaak glijden tot in het midden van het wiel (van de as) om ze los te maken. Let op!

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op decathlon.be

Hoe spaak aanspannen?

Het spannen en richten van het wiel
  1. Breng alle spaken op gelijke spanning door de nippels zover op de spaak te draaien dat nog net een draadgang van de schroefdraad zichtbaar is o de spaak.
  2. Draai de nippels steeds een of twee slagen vast totdat de spaken goed strak op spanning staan.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op defietssite.nl

Hoe vaak spaken spannen?

Alle spaken zitten los

Wat je op dit moment kunt doen is beginnen bij het ventiel. Op deze manier kun je bijhouden wanneer je het hele wiel gehad hebt. Span alle spaken een kwart slag aan. Voel als je een heel rondje gemaakt hebt even of de spaak spanning beter is geworden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op fietsenmakendoejezelf.nl

Is een slag in je wiel erg?

Ondanks dat een slag in je fietswiel niet direct gevaarlijk is, is het wel aan te raden om het slag in het wiel van je fiets te repareren. Zelfs de kleinste afwijking kan onder de verkeerde omstandigheden tot gevaarlijke situaties leiden, ook al zal dit meestal niet het geval zijn.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op creatiefdenken.com

Kan je zelf een slag uit je wiel halen?

Een hoogteslag kun je op dezelfde manier uit je wiel halen als een zijslag. Dit doe je door de spaken waar de hoogteslag zit iets strakker te draaien. Aan de andere kant van het wiel draai je de spaken weer wat losser. Hiermee breng je de spanning weer in evenwicht en haal je de hoogteslag eenvoudig uit je wiel.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op mantel.com

Wat kost een slag uit wiel halen?

Slag uit wiel halen kosten

Wielrichters kosten ongeveer tussen de 50 en 300 euro. De prijs van een spakenspanner of nippelspanner ligt op maximaal 10 euro. Wanneer je je slag uit je wiel wilt halen bij een fietsenmaker zijn de kosten afhankelijke van grootte de slag in het wiel.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op fietsenhulp.nl

Hoe dik is een spaak?

De dikte van een spaak is meestal 13G of 14G. G is de afkorting van een Engelse draadmaat, waarbij een lager getal correspondeert met een grotere dikte. 13G spaken worden gebruikt in achterwielen voor stadsfietsen en zijn ongeveer gelijk aan 2,3 mm.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op internet-bikes.com

Wat is een linkse velg?

Een velg kan links of rechts zijn. Als je het ventielgat boven houdt, bevindt bij een linkse velg het eerste nippelgat voor het ventielgat zich aan de linkerkant. Bij een rechtse velg bevindt het eerste nippelgat zich aan de rechter kant.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op defietssite.nl

Hoeveel spaken racefiets?

Er zijn wielen in de handel met 16 spaken voor en 20 achter en zelfs 12 spaken voor en 16 achter. Sommige coureurs zullen hier op kunnen rijden, voor de meesten is niet aan te raden. Mocht een spaak breken bij dit soort wielen dan krijg je een dermate grote slag in je wiel dat verder rijden niet meer mogelijk is.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op handgespaakt.nl

Hoe heet het deel van een wiel waar de spaken bij elkaar komen?

Een spaak is een onderdeel van een spaakwiel dat de verbinding vormt tussen de velg en de wielnaaf, het onderdeel in het midden van het wiel waar de as doorheen gaat.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nl.wikipedia.org

Welk Spaakpatroon?

Het juiste spaakpatroon in het voorwiel is afhankelijk van het aantal spaken en je dient rekening te houden met de specificaties van de naaffabrikant. Bij een schijfrem dien je bij het voorwiel hetzelfde spaakpatroon te kiezen als bij een achterwiel. Immers op dit wiel komen door het remmen grote krachten vrij.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op defietssite.nl

Populaire vragen