Met grote ventilatoren wordt lucht in de luchtballon geblazen. Een gasbrander verwarmt vervolgens de lucht in de ballon. De ballon bevat dan na een tijdje warme lucht. Omdat warme lucht lichter is dan koude lucht stijgt de ballon op.
Drijven op de atmosfeer
Dat een luchtballon opstijgt, heeft te maken met het verschil van de dichtheid van de lucht in de ballon en de dichtheid van de lucht eromheen (de atmosfeer). Met de dichtheid van een stof wordt het gewicht ervan per volume-eenheid bedoeld; het aantal kilogram stof per kubieke meter.
Dit hangt van de aard van de vlucht af. Een gemiddelde passagiersballonvaart duurt minstens 1 uur. Er zijn bepaalde vaarten waar een ballon verschillende uren in de lucht kan blijven. Hiervoor dient wel veel gas meegenomen te worden (dit is extra gewicht waardoor er minder passagiers meegenomen kunnen worden).
Een luchtballon heeft geen rem. Om tot stilstand te komen gebruiken wij de mand als "anker". Wanneer de piloot van de luchtballon de landing heeft ingezet zal hij de ballon leeg laten lopen door bovenin een klep, de zogenaamde parachute, te openen.
Een gasballon is gevuld met een licht, en liefst onbrandbaar, gas. De heteluchtballon heeft gasbranders, meestal met propaan, om de lucht te verhitten. Propaan is brandbaar en niet bijzonder licht.
Nadeel van de ballon blijft de slechte bestuurbaarheid. Alleen door naar een andere luchtstroom te stijgen of te dalen kunnen de piloten wat aan de koers veranderen. Proeven met stuurzeilen, propellers en motoren zijn geen succes.
Het is niet kouder of warmer in de lucht dan op de grond. Als je een ballonvlucht maakt met C-Air ballonvaart dan heb je geen extra kledij nodig tijdens de ballonvaart. De temperaturen zijn boven in de lucht ongeveer hetzelfde als aan de grond.
Ballonvaarten in de avond en ochtend zijn veiliger
Hoe meer kans de zon ziet om het aardoppervlak te verwarmen, hoe meer warme lucht. Boven een vochtige bosgrond heb je dus minder thermiek dan boven een stad waar de hele dag de zon op staat te branden. De warme lucht die opstijgt, koelt ook vanzelf weer af.
Volwassen persoon = 170€ p.p. Kinderen tot 10 jaar = 90€ p.p. Kinderen tot 12 jaar = 140€ p.p. Kies zelf de datum en regio van de ballonvaart of kijk bij de Last minute ballonvaarten.
In theorie kan een luchtballon hoogtes halen tot wel 4.500m. Ga je hoger dan wordt de lucht te ijl en is er te weinig zuurstof voor branders en passagiers. In de praktijk vliegt een hete luchtballon met passagiers aan boord op een hoogte van om en bij de 300m.
De reden hiervoor is dat wij iedereen mee kunnen nemen in de ballon, ongeacht de leeftijd, zolang de gezondheid het toelaat. Zo hebben wij al vaak mensen van boven de 90 jaar en mensen die slecht ter been waren mogen meenemen. Voor mensen die slecht ter been zijn hebben wij een speciaal arrangement.
Een luchtballon mag wettelijk overal landen, omdat die afhankelijk is van de wind. De ballonvaarder heeft ook het recht de ballon zelfstandig van het erf te halen. Vaak weten de ballonvaarders bij welke landeigenaren een landing gevoelig ligt en bij wie het meestal geen enkel probleem is.
Bij BAS Ballonvaarten hebben we 11 heteluchtballonnen, deze variëren van 2 t/m 24 personen. Het aantal mensen dat mee gaat per ballonvaart is afhankelijk van het animo, gemiddeld varen er 10 personen per ballonvaart mee.
Luchtballonnen zijn niet te sturen. Soms vaart een ballon maar een relatief korte afstand en soms zelfs wel 30 kilometer. Hoe ver je komt hangt onder andere af van de windrichting, windkracht en de hoogte die de ballon bereikt. Het is ook afhankelijk van het vinden van een geschikte landingslocatie door de piloot.
Door de mand zitten stalen kabels gevlochten waar de luchtballon aan vast wordt gemaakt. Er zijn verschillende soorten ballon manden, de wat grotere manden hebben verschillende compartimenten waardoor je niet met alle passagiers in een open ruimte staat, wel zo veilig.
Ballonvaren is volkomen veilig. In vergelijking met andere luchtsporten is het de veiligste sport uit de luchtvaart. De landing is eveneens niet gevaarlijk. De mand kan rechtop blijven staan of kantellen bij de landing.
Het salaris van een ervaren Ballonvaarder begint bij € 16.320 per maand. Het beroep ervaren Ballonvaarder is onderdeel van de beroepsfamilie Piloten, vlieginstructeurs. Het salaris van Piloten, vlieginstructeurs ligt gemiddeld op € 17.760 bruto per maand.
De grootste operationele heteluchtballon ter wereld, een Cameron Z-750, heeft een inhoud van maar liefst 21.238 m3 dat komt overeen met 21.238.000 liter! Deze luchtballon vaart in Frankrijk en kan zonder moeite 32 personen vervoeren.
Maar door thermiek beweegt een luchtballon veel sneller en heb je minder controle. Zo'n stijgende en dalende lucht maakt je vlucht dus erg onveilig. Omdat de kans op thermiek veel kleiner is wanneer de zon de aarde niet volop opwarmt, stijgen ballonvaarders dus liefst 's ochtends vroeg of tegen valavond op.
In principe moet een luchtballon boven “bebouwing” 300 m boven het hoogste bebouwing varen. Men mag lager varen dan de minimum vlieghoogte bij het opstijgen en bij het landen met de ballon.
De wind is de belangrijkste weerfactor in de ballonvaart. Een luchtballon vaart immers op de wind die de snelheid en richting bepaalt. Vooral bij de start en landing is windinformatie essentieel. Hoe harder de wind, hoe harder de landing.
Is het koud in een luchtballon? In een luchtballon is het zeker niet koud. Doordat de luchtballon meevaart met de wind is het in de mand windstil. Daarnaast geeft de brander ook nog extra warmte af.
Met een ballonvaart is het handig om comfortabele kleding aan te doen, waar je je makkelijk in beweegt. Je moet in en uit de mand klimmen en je landt op een grasveld dat meestal minder vlak is dan asfalt, dus ook stevige schoenen zijn gewenst. Om die reden zijn hakken dan ook verboden.
De luchtballon neerleggen op het veld
Een aantal passagiers kunnen ervoor kiezen om dan al in de mand te gaan zitten, maar de meeste passagiers zullen pas instappen als de mand rechtop staat. Vervolgens wordt de luchtballon opgeblazen, zodat deze klaar is voor vertrek.