AWACS-vliegtuigen zijn gestationeerd op de NAVO-basis Geilenkirchen in Duitsland. Maar soms zijn ze te zien op Nederlandse vliegbases. Dan oefenen ze in 'touch and go' (landing met directe doorstart).
AWACS-vliegtuigen bewaken het Europese luchtruim. Deze toestellen zijn van de NAVO en hun thuisbasis is het Duitse Geilenkirchen, vlak over de grens bij het Limburgse Schinveld in de gemeente Beekdaelen.
Wat kunnen de AWACS eigenlijk zien? "Het zijn heel grote Boeings, die zijn volgestopt met radarapparatuur. Als ze opstijgen kunnen ze 400 à 500 kilometer om zich heen kijken.
De gevechtsleiding is onderdeel van het geïntegreerde luchtverdedigingsstelsel van de NAVO. Zij sturen alle Nederlandse militaire vliegtuigen aan, maar ook delen van de burgerluchtvaart. Dan gaat het om vliegtuigen in het zogenoemde verantwoordelijkheidsgebied van Nederland.
Langs Oekraïense kant sneuvelden maar 160 tanks, waardoor het land netto nu 78 stuks meer heeft dan voor de oorlog. De westerse militaire steun is dan nog niet eens meegeteld, maar later meer hierover. Daarnaast verloor Rusland nog bijna 1.300 pantservoertuigen en honderden artilleriestukken en raketsystemen.
De thuisbasis van de veertien Awacs-vliegtuigen (Airborne Warning and Control System) is het NAVO-vliegveld in het Duitse Geilenkirchen, niet ver van de grens met Nederland.
Veel delen van Europa en Noord-Amerika hebben MLAT dekking boven 5.000 – 10.000 voet (ongeveer 1500-3000 meter). Voor sommige locaties is er MLAT dekking beneden de 1500 voet (450 meter), zoals Amsterdam.
Alle vluchten op de wereld hebben een eigen vluchtnummer. Een vluchtnummer is een IATA-code van de luchtvaartmaatschappij gevolgd door een nummer. Dit nummer is altijd terug te vinden op de instapkaart/boarding pass van jouw vlucht.
Met Finland en Zweden verwelkomt de Navo relatief kleine legermachten. De landen beschikken over respectievelijk 21.500 en 24 duizend soldaten. Alle Navo-landen bij elkaar beschikken over zo'n 3,5 miljoen militairen.
Je kunt niet alleen via websites jouw vlucht volgen, maar ook via verschillende apps. Zo hebben Flightradar24 en Planefinder ook een app. Met deze apps kun je een specifieke vlucht volgen of opzoeken met jouw camera. Naast Fightradar24 en Planefinder zijn er nog een aantal andere apps.
Omdat een vluchtnummer voor een datum uniek is, kan men hiermee inchecken bij de gate en weet het luchthavenpersoneel in welk vliegtuig de bagage moet.
Iedere vlucht heeft een eigen, ideale kruishoogte. Dit is de ideale hoogte waarop het vliegtuig het snelst kan vliegen en tegelijkertijd het minste brandstof verbruikt. De Boeing 747 heeft een kruishoogte van 10.700 meter, terwijl de Embraer 190 naar 12.000 meter klimt.
Als een vliegtuig stijgt of daalt verandert de lucht om je heen sneller dan de lucht in je oren. Als je ooit hebt gevlogen weet je dat dit zwaar oncomfortabel is – maar tijdelijk. Om de druk een beetje te verzachten kun je kauwgum eten, inademen en uitademen terwijl je je mond en je neus dichthoudt, of gapen.
Niet beide motoren zijn nodig om te vliegen
Gelukkig is dat nergens voor nodig, want een vliegtuig kan prima vliegen met maar één motor.
Voor vertrek voert de piloot het vertrekpunt en de bestemming in in de 'vluchtcomputer'. De computer weet dan welke 'luchtsnelweg' er genomen moet worden. Dit is het vluchtplan. De piloot geeft dit plan door aan de verkeersleiding en zij beslissen of en wanneer er vertrokken kan worden.
De Chinese luchtmacht en marine hebben de beschikking over ongeveer 2.800 vliegtuigen, waarvan zo'n 2.250 gevechtsvliegtuigen. Daarmee heeft China de grootste luchtmacht in de regio en de op twee na grootste ter wereld. China is “snel aan het inlopen op westerse luchtmachten”, aldus het Pentagon.
Gevechtsvliegtuigen zijn een bepalende factor, waar ook ter wereld. Tien dodelijke vogels dringen zich op, zoals de Russische Sukhoi T-50, die volgens Vladimir Poetin het beste gevechtsvliegtuig ter wereld is. Met een verwachte levensduur van 30 tot 35 jaar ziet het er goed uit voor de T-50.
Door de vorm ervan is er een luchtdruk die lager is aan de bovenkant van de vleugels dan aan de onderkant, waardoor deze vleugels naar boven worden getrokken (lift). Als het vliegtuig stil hangt, is er geen luchtstroom over die vleugels, waardoor er geen lift meer is, en het vliegtuig naar beneden valt.
Dit komt door een zuurstoftekort (dat heet hypoxie). Een medische aandoening die optreedt als iemand te weinig frisse lucht binnenkrijgt. Iets wat hypoxie kan veroorzaken is een overhitte cabine. Dat is dus de reden dat vliegtuigen onder gemiddeld temperatuur worden gehouden.
De terugvlucht vanuit Dubai naar Amsterdam, Brussel of Düsseldorf is in vrijwel alle gevallen langer dan de heenvlucht. Dit komt doordat bij de terugvlucht het vliegtuig last heeft van tegenwind waardoor de gemiddelde snelheid tijdens de vlucht lager ligt.
Passagiers die vooraf speciale assistentie hebben aangevraagd en bij de gate aanwezig zijn, zullen als eerste aan boord worden geholpen.
Hulpverleningsvoertuig = Motorvoertuig ingericht en uitgerust voor het verlenen van technische hulp. Toelichting: Er zijn twee typen: ·het grote regionale voertuig hv I;·het kleine bestelvoertuig hv II. Afkorting: hv Rubriek(en): Materieel, uitrust...