Er hoeft maar één lijntje te worden vastgemaakt. De wind houdt het schip automatisch weg van de boei. Omdat de boei van zacht kunststof is gemaakt, is het geen punt dat deze even wordt aangetikt bij het meren.
Boeidelen zijn van verschillende materialen gemaakt. Eigenlijk gaat hem om drie soorten materiaal, namelijk kunststof, hout en trespa.
Een boei is een drijvend object in het water waar je aan en bepaalde kant omheen moet. Bij een wedstrijd vaar je langs een aantal boeien die je aan de juiste kan moet ronden. De startlijn en de finishlijn bestaan meestal ook (deels) uit boeien. Deze boeien zijn meestal van rubber of plastic en opgeblazen met lucht.
Een boei is een drijvend lichaam met grote variatie aan vormen en doeleinden. Buiten het gebruik van boeien voor het veilig navigeren van wateren, worden ze ook gebruikt voor onder andere weersvoorspellingen en de studie van het klimaat. Een boei kan ofwel geankerd zijn of vrij rond dobberen.
Deze, vaak oranje, boei die je ziet liggen op het water is bevestigd door middel van een ketting of dik touw aan een zwaar betonblok op de bodem van zee. Zo lig je goed vast voor de nacht en hoef je geen 'ankerwacht' te houden.
De richting van het vaarwater
Laterale betonning zijn de rode en groene boeien die je op een rij op ongeveer gelijke afstand in het water ziet liggen. De markering kan ook als een walbaken op de oever staan. Ze geven de richting en breedte van het vaarwater aan.
De markering die de recreatievaargeul aangeeft is herkenbaar aan de rood-witte en groen-witte strepen. Op grotere wateren als de Waddenzee, Westerschelde en de Noordzee worden gele boeien gelegd om de recreatiegebieden aan te geven. Dit doen we in verband met internationale regelgeving.
Door zijn gewicht van 35 kilo is de boei ideaal voor gebruik door één persoon. Omdat ze overal eenvoudig kunnen worden opgepakt en opnieuw worden gepositioneerd worden ze veel gebruikt bij het baggeren.
Deze boei markeert het diepste punt van het vaarwater. Je kunt hem veilig aan beide kanten passeren. De haven invarend, zie je aan stuurboord zijde een groen baken en aan bakboord zijde een rood baken.
Een kruisrak is een baan in een zeilwedstrijd waarbij het eindpunt bovenwinds ligt van het beginpunt. Men heeft dus tegenwind. Bij zeilwedstrijden wordt van boei naar boei gevaren Een stuk tussen twee boeien heet een rak.
Deze veiligheidskit wordt gebruikt aan het achterschip van het jacht om een reddingsapparaat bij de hand te hebben tijdens man overboord manoeuvres. Het bestaat uit een oranje hoefijzeren reddingsboei, een 30 m drijflijn, een signaallamp... De hoefijzervormige reddingsboei maakt snelle berging uit het water mogelijk.
Afk.: Fl Def.: het licht toont regelmatig schitteringen van al dan niet gelijkblijvende sterkte en van een duur korter dan die van de verduisteringen.
De grote reddingsboei kan het beste worden gebruikt bij pieren, havens of aan boord van een boot. De grootte van deze reddingsboei biedt het bijkomende voordeel van een verbeterd drijfvermogen en kan tegelijkertijd meerdere slachtoffern ondersteunen.
Multiplex Okoumé (garantiepaint) boeidelen
Okoumé is een Afrikaanse houtsoort die veel wordt gebuikt voor buitenbetimmering. Wat deze houtsoort populair maakt is zijn lichte gewicht, uitstekende prijs/kwaliteitsverhouding, makkelijk te verwerken en te schilderen. Ideaal als materiaal om boeidelen van te maken.
De boeidelen vervangen of de windveren vervangen bedraagt een prijs tussen de €50,- en de €110,- per meter. Hierbij zijn de manuren en het materiaal dat gebruikt wordt door de specialist al meegerekend. De kosten zullen verschillend zijn per situatie.
De navigatielichten op de zijkanten van een schip hebben verschillende kleuren: aan bakboord rood, aan stuurboord groen.
De navigatielichten op de zijkanten van een schip (en een vliegtuig) hebben verschillende kleuren: aan bakboord rood, aan stuurboord groen.
Als je met je neus naar de punt van het schip staat zit baKboord linKs, en stuuRboord Rechts.
Wat je kan doen is een lege bigbag meenemen of misschien 2 en deze onder water vullen met stenen als die voorhanden zijn. Dan een kabel of touw door de hengsels en daar de boei aan vast maken. Dit is een simpele en doeltreffende manier maar er moeten wel stenen in de buurt zijn.
De MarBoei is een boei van kunststof met een groot oog bovenop. Door het oog wordt een landvast gestoken. De landvast wordt gevierd tot de gewenste lengte en belegd op een bolder/kikker.
De ankerboei maak je vast aan je ankerlijn met een lijn (neuringlijn) nadat je het anker hebt uitgezet. Die neuringlijn maakt u vast aan het anker. Wat wij adviseren is om een musketonhaak aan de ankerlijn bevestigen en die om de ankerlijn heen haakt.
De geel/zwarte betonning geven een obstakel of een ondiepte aan. De officiële benaming is cardinale betonning. Aan een kant moet je de ton niet passeren want daar is het gevaar of is er een ondiepte. Je passeert de ton aan de andere kant.
Bakboord is de linkerzijde van het vaartuig, stuurboord de rechterzijde maar dan moet u wel aan boord van achteren naar voren kijken. Het rode navigatielicht zit aan bakboord en groene aan stuurboord. Een eenvoudig ezelsbruggetje is GRAS ofwel Groen Rechts Aan Stuurboord.
In principe is alle vaarwater rechts van het midden stuurboordwal. Kleine vaart moet voorrang verlenen aan grote/beroepsvaart en ruimte geven (indien mogelijk) aan een oplopend groot schip. De kleine vaart zal dichter aan stuurboordzijde van het vaarwater varen en de grote beroepsvaart zal dus meer in het midden varen.