Snelheid Waar het vaak fout gaat, is bij het niet goed aanpassen van de snelheid aan situaties. Veel mensen zakken bijvoorbeeld omdat ze te laat remmen bij kruispunten of te hard door scherpe bochten rijden. Dit is een kwestie van oefenen en tijdens onze rijlessen besteden we daarom veel aandacht aan snelheid.
De meeste examenkandidaten zakken op kijkgedrag. Er wordt hier onderscheid gemaakt tussen breed en ver vooruit kijken, op de juiste manier je spiegels gebruiken en kijkgedrag in specifieke situaties. Kijkgedrag is erg belangrijk op het rijexamen.
De slagingspercentage voor het theorie is 41,9%!! De meeste mensen zakken de eerste paar keer voor het examen. Je kan bijvoorbeeld een samenvatting van je boek maken, daar zet je alles in wat je nog niet wist, en vervolgens moet je gaan oefenen met oefen examens op de computer.
Het veel te dicht langs geparkeerde auto's, obstakels of fietsers rijden. Niet goed of onvoldoende voorsorteren. Het te ruim of krap nemen van bochten, dit kan komen door nonchalant sturen. Te veel naar links blijven rijden op een smalle weg met tegenliggers.
De examinator let onder meer op uw beheersing van de auto, kijkgedrag, voorrang verlenen en het rekening houden met andere weggebruikers. De examinator beoordeelt u op zeven examenonderdelen, zoals het in- en uitvoegen, het gedrag bij kruispunten en de bijzondere manoeuvres.
Deze fouten zijn minder ernstig en vormen geen direct gevaar voor de bestuurder of anderen in zijn omgeving .
Kijkgedrag. Het kijkgedrag van de examenleerling is erg belangrijk en helaas ook vaak een reden om te zakken. Meestal is dit onnodig, omdat het kijkgedrag tijdens de rijlessen wel goed is aangeleerd. Spanning is hiervan echter vaak de oorzaak.
Welke gevolgen heeft de zwarte lijst van het CBR? Vanaf 1 september 2022 zal de zwarte lijst van toepassing zijn voor iedereen die 2x achterelkaar gezakt voor het praktijkexamen is. Alle cursisten die op de zwarte lijst komen te staan, mogen binnen 15 weken geen nieuw praktijkexamen afleggen.
Dus puur vanuit een statistisch oogpunt is het theorie-examen moeilijker om te halen . Maar het is de moeite waard om in gedachten te houden dat iedereen verschillende sterke en zwakke punten heeft. Als je bijvoorbeeld comfortabel bent met het afleggen van theorie-examens, maar nerveus achter het stuur, presteer je misschien beter in de theorie.
Er is geen limiet aan het aantal keren dat je het examen mag afleggen. Dit betekent dat als je de eerste keer niet slaagt, je het examen opnieuw kunt doen. Het is echter wel belangrijk om goed voorbereid te zijn voordat je het examen opnieuw aflegt.
Ook bij het theorie examen B, dat is het theorie examen auto, stijgt het slagingspercentage ligt. Zo stijgt het percentage kandidaten dat in één keer voor dit examen weet te slagen van 36 naar 39 procent. Ook het bromfiets theorie examen werd beter gemaakt. Zo slaagt nu 45 procent van de kandidaten.
Je kunt zakken voor te langzaam rijden, omdat je vooruitgang moet maken en ander verkeer niet mag ophouden. In sommige gevallen, zoals 64 km/u rijden op een 112 km/u weg, kan dat zelfs als gevaarlijk worden beschouwd. Maar je moet altijd streven naar 1-2 km/u onder de snelheidslimiet, ook na je test.
Het CBR bepaalt niet hoeveel mensen er wel of niet mogen slagen. Als je veilig aan het verkeer kunt deelnemen, laat de examinator je slagen. In de rijprocedure staat het meest wenselijke rijgedrag van bestuurders beschreven. Wanneer kan ik herexamen doen?
Moeilijkste bijzondere verrichting: Keren op een weg (3-puntsbocht) Dit houdt in dat je je voertuig draait in een smalle straat of weg om in de andere richting te rijden. Het kan een uitdaging zijn, vooral als er veel verkeer is of wanneer je weinig ruimte hebt om te manoeuvreren.
Ga op voor je rijbewijs rond 9.00 en 10.00 uur
Uit onderzoek van Verkeerspro uit 2014 en 2015 blijkt de ochtend het beste moment om af te rijden. Rond 9.00 of 10.00 uur slaagde namelijk ruim 52 procent van de kandidaten. Dat is meer dan het gemiddelde slagingspercentage.
Drink vlak voor je rijexamen een kopje koffie. De cafeïne geeft je tijdelijk een oppepper, waardoor je optimaal presteert tijdens het rijexamen. Drink echter geen hele mok; anders zit je straks te stuiteren achter het stuur of moet je halverwege naar het toilet.
Onder een zware overtreding verstaan we door het rood rijden, een witte doorlopende streep overschrijden of overdreven snelheid. Het theorie-examen zal nog steeds uit 50 vragen bestaan waarbij je minimum 41/50 moet behalen om te slagen.
De CBR-locatie in Rotterdam heeft met 36,1 procent het laagste slagingspercentage van Nederland; Maastricht scoort het beste met 63,4 procent. Dat blijkt uit een data-analyse van CBR-cijfers over 2017 door RijschoolPro.
De meeste examenkandidaten zakken op kijkgedrag. Er wordt hier onderscheid gemaakt tussen breed en ver vooruitkijken, op de juiste manier je spiegels gebruiken en kijkgedrag in specifieke situaties.
Het ophalen van je rijbewijs
Voordat je mag gaan rijden moet je jouw rijbewijs in handen hebben. Het feit dat je geslaagd bent is namelijk niet voldoende, je moet in bezit zijn van een rijbewijs voordat je zelfstandig mag gaan rijden. Je kunt op de dag van het examen bij de gemeente terecht voor het rijbewijs.
Veel kandidaten zakken omdat ze te laat of verkeerd reageren op verkeerssituaties, zoals het niet juist verlenen van voorrang, het inschatten van snelheden, of het verkeerd volgen van verkeersborden.
Je mag maximaal tien niet-kritieke fouten maken tijdens je test en toch slagen, mits je geen kritieke fouten maakt. Je zakt voor je test als je meer dan acht van deze fouten scoort.