Net als de Logan wordt deze voor de Europese markt in de Roemeense fabriek in Piteşti gebouwd. Buiten Europa wordt het model, dat gebaseerd is op de Renault Clio, aangeboden als Renault Sandero. De Sandero is ook verkrijgbaar in een versie met hogere bodemvrijheid, bij beide merken met de toevoeging Stepway.
De Sandero Stepway smoelt goed, rijdt prima, biedt voldoende interieurruimte en een volwassen uitrusting, al gooit de de Roemeen qua rijhulpsystemen nog altijd geen hoge ogen. Dat de Dacia de Hyundai zo dicht kan naderen, illustreert treffend welke stappen het merk de afgelopen tijd heeft gemaakt.
Deze generatie van de Sandero is uitermate betrouwbaar. De techniek is dermate uitgerijpt dat euveltjes die zich eerder bij Renault wel eens hebben voorgedaan, bij Dacia niet meer terugkomen. Daarmee is een Sandero ook qua betrouwbaarheid een aanrader.
De Duster was de eerste SUV van het merk en wordt, net als de andere Dacia-modellen, aangedreven door motoren van Renault.
Vanaf 1999 behoort de fabriek volledig tot de Franse Renault-groep. Vandaag de dag worden de modellen van Dacia in 9 verschillende landen geproduceerd (Algerije, Roemenië, Rusland, Marokko, Iran, India, Argentinië, Brazilië en Columbia).
Een Dacia is geen Lexus, maar het scheelt niets
Volgens het Britse consumentenorganisatie WhatCar? is Lexus het meest betrouwbare automerk met een gemiddelde score van 98.7 procent. Direct achter Lexus komt Dacia met 97.3. Dat scheelt bijna niets. En de rest van de premium merken laat je als Dacia-rijder ver achter je.
Dacia is een Roemeens automerk. Voorheen was UAP (Uzina de Autoturisme Pitești, Autofabriek Piteşti) een staatsbedrijf. Vanaf 1999 behoort de fabriek volledig tot de Franse Renault-groep.
Dacia vervangt de atmosferische SCe van 115 pk door een TCe van 100 pk voor de Duster. De 1.0 3-cilinder turbo is een motor van de nieuwste generatie die al onder de kap zit van de nieuwe Clio.
De Sandero heeft een benzinemotor met een roetfilter die voldoet aan de geldende Euro6-normen. Zo biedt hij niet alleen comfort maar is hij ook beter voor het milieu. Deze turbomotor van de nieuwste generatie met 3 cilinders en 90 pk is beschikbaar met een handgeschakelde versnellingsbak.
In 1999 nam Renault Dacia over wat een strategische verschuiving teweegbracht. Dacia werd hierdoor een merk van Groupe Renault en zo begon een nieuw tijdperk wat betreft kwaliteit. De Logan is een moderne en robuuste gezinssedan en gaf een nieuwe boost aan het merk Dacia.
Stepway is een aanduiding van Dacia en geeft aan dat het een "off road" model betreft. De Stepway is een versie van de Sandero die een hogere bodemvrijheid heeft. De wielkasten en bumpers zijn extra aangezet zodat de auto een robuust uiterlijk krijgt.
De Dacia stond ooit bekend als 'vrekkenauto', omdat deze vooral geschikt zou zijn voor mensen die zo weinig mogelijk autokosten willen betalen.
De Britse consumentenorganisatie WhatCar heeft de nieuwe Dacia Sandero uitgeroepen tot 'Auto van het jaar'. Tevens noemde het blad nog een aantal andere topmodellen in verschillende autocategorieën.
Ruimte alom. De toegenomen wagenhoogte komt de instap ten goede, wanneer je gesteld bent op een hoge instap en zithoogte, dan is de Stepway zeker te verkiezen boven de normale Sandero. De stoelen zijn opvallend zacht, het kenmerkende Franse zitcomfort is in ruime mate aanwezig.
"De Dacia Sandero is voordelig", zegt hij tegen EditieNL. "Hij is goedkoop maar toch fatsoenlijk." De Dacia is zo goedkoop omdat 'ie maar weinig keuzes heeft. "De materialen zijn wat minder en de technologie is ook minder ver dan bij andere merken. Je hebt bijvoorbeeld niet veel keus qua navigatiesysteem."
Dat betekent dat de kleinste Dacia nu verkrijgbaar is vanaf 10.790 euro - voor de 1.2 TCe Ambiance. Je hebt dus nu een nieuwe Dacia voor minder dan 11.000 euro.
De Sandero, gebouwd in de Curitiba-fabriek in Brazilië, is het eerste model van de Renault-groep dat buiten Europa was ontwikkeld. Net als de Logan wordt deze voor de Europese markt in de Roemeense fabriek in Piteşti gebouwd.
Dacia modellen geschikt voor E10
Ieder Dacia benzine model vanaf 2005 is geschikt voor E10 benzine.
Wat is het verbruik van de Dacia Sandero? De meest zuinige versie van de Dacia Sandero heeft een gemiddeld verbruik van 5,3 - 5,5 l/100 km volgens de WLTP. Bekijk hieronder alle specificaties over het verbruik en de uitstoot van de Dacia Sandero in detail voor elke uitvoering.
Er zijn Mercedessen met een Renault motor. Dat komt doordat Mercedes en Renault een tijd samen hebben gewerkt. De samenwerking tussen Mercedes en Renault begon in april 2010. Op dit moment nam Daimler, het moederbedrijf van Mercedes, een aandeel van 3,1% in zowel Renault als Nissan.
Zo ook bij de Mercedes A-klasse; de A160, A180 en A200 van de generatie W177 zijn alle drie voorzien van een 1.3 liter grote benzinemotor. Deze motor is ontwikkeld in samenwerking met Renault.
De PSA-Renault X-motor is een familie van verbrandingsmotoren gebruikt in auto's van de merken Citroën, Peugeot, Talbot en Renault.
Er zijn steeds meer Chinese merken die de Europese automarkt willen veroveren. Denk aan MG, Lynk & Co, BYD en Nio. De eerste Xpeng is ook al gesignaleerd in ons land. Van een paar merken zul je wellicht nog nooit gehoord hebben, maar het kan zo maar eens zijn dat je ze straks overal ziet rijden.
De Chinese auto's zijn over het algemeen goedkoper dan de gevestigde merken, maar er wordt nu eenmaal niet alleen op prijs gekozen. Hoewel een goedkope elektrische auto voor menig Nederlander als muziek in de oren klinkt, de consument kiest ook op gevoel, en aspecten als garantie en betrouwbaarheid zijn ook essentieel.