Er zijn 3 dingen die mensen helpen om 'in flow' te komen: intrinsieke motivatie, plezier en uitdaging. Ook werkomstandigheden hebben invloed. Denk bijvoorbeeld aan comfort of werkuren. Werknemers die regelmatig in een staat van flow verkeren, zijn meer gemotiveerd, presteren beter en maken makkelijker contact.
Lekker bonden met collega's
Wie nog steeds denkt dat de teamspirit er niet toe doet, heeft het mis. Uit een onderzoek van het CBS blijkt dat medewerkers 11 arbeidsomstandigheden als belangrijk ervaren bij hun werkgever. Hierbij staat een prettige werksfeer met stip op nummer 1 gevolgd door goede managers.
Voldoende, prettige sociale contacten op de werkvloer dragen bij aan het werkgeluk. Een goede sfeer tussen collega's laat de werkdruk dalen. Werkt elke werknemer aan zijn of haar eigen taken of wordt er in een team samengewerkt? Het teamgevoel draagt bij aan een positieve werksfeer.
Volgens deze theorie bestaan er drie universele psychologisch aangeboren behoeften: autonomie, competentie en verbondenheid. Wanneer aan deze behoeften gehoor is gegeven, dan zijn mensen gemotiveerd, productief en gelukkig.
Laat die beslissingen nemen door de medewerkers, door de teams. Zo zien ze hun toegevoegde waarde heel concreet. Niet toelaten dat medewerkers zelf beslissingen nemen, is dodelijk voor engagement, werkgeluk en wendbaarheid.
Werk-privébalans (62%) en beloning & arbeidsvoorwaarden (66%) zijn het meest bepalend voor het werkplezier van medewerkers. Daarna komen betekenisvol werk (50%) en leuke collega's (58%) vaak voor in de top drie van werkplezier.
Om je echt betrokken te voelen bij een organisatie is het belangrijk dat je het gevoel hebt dat je er goed bij past. Medewerkers die het gevoel hebben erbij te horen, zetten net dat stapje extra en gaan over het algemeen minder snel weg.
Een gebrek aan een balans tussen werk en privé, een goede compensatie en arbeidsvoorwaarden en de cultuur binnen het bedrijf zijn de belangrijkste argumenten waarom werknemers vertrekken bij een werkgever. Sterker nog, de balans tussen werk en privé is nog nooit zo belangrijk geweest als nu.
Geluk (of gelukkig zijn) kan worden omschreven als het tevreden zijn met de huidige levensomstandigheden. Hierbij kunnen er verschillende positieve emoties aanwezig zijn, zoals vreugde, vredigheid, ontspannenheid en vrolijkheid.
Volgens Tempo Team doet 72% van de werknemers na een compliment zijn werk met meer plezier. 61% van de werknemers doet erna beter zijn best. Wat motiveert medewerkers: waardering en positieve feedback. Dit leidt tot beter werk, dat op zijn beurt zorgt voor een betere omzet.
Opleiding en ontwikkeling. Wat juist wél motiveert zijn zaken als ontwikkelingsmogelijkheden en kansen om beter te kunnen worden in je werk. Opleidingen kunnen hierin een belangrijke rol spelen. Verder vindt elke medewerker het prettig om erkenning te krijgen voor hun prestaties en om gewaardeerd te worden.
Binden betekent het van binnenuit 'ja' zeggen tegen iets of iemand. Dit kan alleen als je weet wat je belangrijk vindt in je werk. En wat dus de mensen in je team belangrijk vinden. Weet wat jouw drijfveren zijn (motivatie.
Wat is duurzame inzetbaarheid? Duurzame inzetbaarheid is het tot hun pensioen inzetbaar houden van mensen op de arbeidsmarkt. Met het stimuleren van een positieve leercultuur beschikken werkenden over de juiste kennis en kunnen ze inspelen op veranderingen binnen de organisatie, arbeidsmarkt en hun carrière.
Misschien wel de meest eenvoudige manier om mensen te betrekken bij je organisatie is door ze letterlijk om feedback te vragen. Dat kun je doen op verschillende manieren, en over allerlei onderwerpen. Je komt er zo achter wat er speelt onder medewerkers, maar geeft hen tegelijkertijd het gevoel dat hun mening telt.
Daarnaast heeft werkgeluk een positief effect op de klanttevredenheid. Gelukkige medewerkers stralen positiviteit uit naar klanten. Zij ervaren hierdoor meer service en een betere dienstverlening, wat leidt tot een hogere tevredenheid. Ook zien we dat werkgeluk een positief effect heeft op verzuimcijfers.
Haal energie uit je werk door je werkactiviteiten regelmatig af te wisselen met een pauze. Een veelgebruikte regel is: 50 minuten onafgebroken werken en aansluitend 10 minuten pauzeren. Doe je dat? Dan werk je met meer plezier, krijg je energie, heb je minder last van stress en verklein je de kans op een burn-out.
Deel niet alleen de taken in je bedrijf, maar deel ook de waarden van je bedrijf. Probeer een bedrijfscultuur neer te zetten waarbij niet alleen jij je goed voelt, maar ook je werknemers. Dan zullen ze zich sneller thuis voelen binnen je bedrijf. Dit is een belangrijke factor om meer plezier te krijgen in het werk.
Medewerkers willen snappen wat de toegevoegde waarde van de organisatie is voor klanten of de maatschappij en weten hoe zij daaraan zelf bijdragen. Duidelijkheid over hoe iedere medewerker het verschil maakt en individueel bijdraagt aan de doelen van de organisatie maakt het werk betekenisvol.
Werknemers willen vooral flexibele opties als het om werk gaat. 88 procent van de kenniswerkers die meededen aan het onderzoek, geeft aan dat ze bij het zoeken naar een nieuwe baan op zoek zullen gaan naar een functie waarin ze vrij zijn om hun eigen uren in te delen en op welke locatie ze werken.
De meest motiverende factoren situeren zich in de medewerker zelf, zoals: Het gevoel gewaardeerd te worden op het werk. Fier zijn op je werk, het graag doen. Erkenning van de prestaties.