Stoffels woont in Amsterdam. Via de stichting Schrijvers School Samenleving (SSS) bezoekt Maren bijna iedere week wel een school waar ze een lezing geeft. Ze vertelt graag waarom ze schrijven zo leuk vindt: 'Je bent dan de baas over het verhaal en bepaalt wat er gebeurt.
Hoe kwam je op het idee om thrillers te gaan schrijven? Het enge idee voor Escape Room kwam bij me op toen ik een echte escape room speelde. Ik wist meteen dat het een thriller moest worden en geen roman. Het schrijven daarvan vond ik zó leuk dat ik er meer maakte.
In totaal verkocht zij ruim 450.000 exemplaren van haar boeken en won ze meerdere prijzen voor haar werk. Ook is haar werk vertaald in Italië en heeft Amerika recent maar liefst 3 (!) van haar thrillers aangekocht, die in 2020 en 2021 zullen verschijnen.
De laatste jaren schrijft ze thrillers voor jongeren (12+), waaronder Escape Room, Fright Night, Room Service, Black Friday, Lock Down en Escape Room 2.0. Met deze thrillers werd ze meermaals genomineerd voor de Prijs van de Jonge Jury.
De Prijs van de Jonge Jury heeft Stoffels twee keer gewonnen: in 2007 voor haar debuut Dreadlocks & Lippenstift en in 2009 voor Sproetenliefde. Voor haar debuut won ze tevens de Hotze de Roosprijs en de Debutantenprijs van de Jonge Jury. Voor Stapelverliefd won Maren Stoffels in 2014 de Pluim van de Senaat.
Waar gaat het verhaal over? Vier vrienden besluiten om mee te doen met een escape room, ze hebben 60 minuten om te ontsnappen. Maar degene die hun opsluit, lijkt helemaal niet van plan om ze er weer uit te laten. De persoon die hun opsluit, laat hun dingen doen waar ze bang voor zijn.
Maren Stoffels - "Zijn er boeken van u verfilmd?" Nee.... | Facebook.
Vier vrienden geven zich op voor een escape room. In dit spel moeten ze binnen zestig minuten zien te ontsnappen uit een kamer. Maar wat gebeurt er als de persoon die hen opsluit helemaal niet van plan is hen te laten gaan? Een van de jongeren is het doelwit.
Over de auteur
Dit boek werd onder andere bekroond met de Prijs van de Jonge Jury.
Het idee is gebaseerd op dat van escape games, een genre computerspellen dat als een subgenre van het adventure-genre kan worden beschouwd. De eerst bekende escaperoom is die van SCRAP in Japan in 2008. Vanaf de jaren 2010 sloeg het over naar Europa en de rest van de wereld.
De gemiddelde prijs van escape rooms ligt rond de 100 euro voor 5/6 personen. Ga je met minder personen, dan betaal je meer per persoon. Ga je met meer personen, dan is de prijs per teamlid ook lager. Sommige escape rooms hanteren een vaste prijs ongeacht het aantal personen, andere een prijs per persoon.
Nederland telt inmiddels meer dan 400 escaperooms op meer dan 200 verschillende locaties. “Een mijlpaal als je kijkt naar het aantal escaperooms in de wereld”, aldus Mike van Hoenselaar, mede-eigenaar van Escape Rooms Nederland. Nederland is hiermee het land met de meeste escaperooms per vierkante meter.
Neem een oude puzzel en schrijf een boodschap op de achterkant. Haal de puzzel terug uit elkaar zodat de spelers deze eerst terug juist moeten leggen voordat ze de hint te zien krijgen. Hang een kruiswoordraadsel op in de ruimte. De uitkomst van dit kruiswoordraadsel kan je koppelen aan het alfabet met cijfers.
Ze schreef over oorlog, vrede en internationaal terrorisme. Na haar derde kind keerde ze terug naar Melbourne en schreef ze fictie. De escaperoom is het eerste boek dat in het Nederlands is vertaald.
Het idee: meerdere spelers laten zich in een kamer opsluiten, om een missie te vervullen. Daarvoor moeten ze raadsels oplossen die in de ruimte verstopt zijn. Dit spelprincipe vormt de basis voor een compleet nieuwe variant van de puzzel: de ESCAPE PUZZEL.
De eerste escape room ter wereld
De eerste escaperoom komt grappig genoeg ook uit Japan, net als de eerste online escaperoom spelletjes. Het bedrijf wat de eerste escaperoom wist te ontwikkelen was SCRAP Entertainment Inc. De makers wilde het extra spannend maken door fysieke voorwerpen te gebruiken.
De film is nu te zien op Pathé Thuis.
De eerste escape room
In het jaar 2007 bouwde het bedrijf SCRAP Entertainment Inc. 's werelds eerste escape room in Japan. Deze escape room, met de naam 'Real Escape Game' is geinspireerd door een computer spelletje in de “point-and-click” genre: “Crimson Room” van bedenker Toshimitsu Takagi.
“Een escape room (ook wel escape challenge, escape game, exit game, ontsnappingsspel of ontsnapkamer) is een interactief spel op een fysieke locatie waarbij een groep mensen samen puzzels, raadsels en uitdagingen ontdekken en proberen op te lossen binnen een bepaalde tijd (meestal een uur).”