De slijtage-indicator is een smalle ophoging die dwars op het bandenprofiel staat. Op de zijwand van de band staan de letters TWI (Tread Wear Indicator). De slijtage-indicatoren zijn duidelijk zichtbaar, wanneer een band dusdanig versleten is dat slechts 1,6 mm (1/16 inch) van het profiel over is.
Waar is een kapotte slijtage indicator aan te herkennen
Bij sommige remblokken zit de slijtage-indicator vast aan het remblok en wordt dan automatisch mee vervangen. Vaak ook is het een losse indicator die je op het blok vastklemt. Afhankelijk van de staat van de indicator moet deze al dan niet mee vervangen worden.
Deze indicatorbalken zijn op 2/32″ in de groeven van de band geplaatst tussen de loopvlakmarkeringen rond de omtrek van de band . Controleer visueel de verhoogde slijtagebalken die loodrecht op het loopvlakpatroon lopen. Als het loopvlak boven de slijtagebalken ligt, hebben de banden nog steeds een levensduur. Als het gelijk is, is het tijd voor nieuwe banden.
Een datumcode op een band lezen
De datumcode staat achteraan met vier getallen aangegeven.De eerste twee getallen geven de productieweek aan en de laatste twee het productiejaar. In dit voorbeeld geeft de datumcode van de band 4714 aan, wat betekent dat de band is geproduceerd in de 47e week van 2014.
Achter de maataanduiding op de band staan een getal en een letter. Bijvoorbeeld: 205/55 R16 91 H. Het getal (91) staat voor de belastingindex van je band.De letter (H) is het snelheidssymbool.
Deze markering op de band, die voor 'Original Equipment' (eerste montage) staat, geeft aan dat de band door de bandenfabrikant is ontworpen en door uw voertuigfabrikant is goedgekeurd om standaard te worden gemonteerd.
Gemiddelde levensduur van autobanden
Recent onderzoek wijst uit dat de gemiddelde afstand die je met autobanden kunt afleggen tussen de 30.000 en 100.000 km ligt. Hiermee komt de gemiddelde levensduur van autobanden op ongeveer 65.000 km bij gebruik op “normaal” wegdek.
Vervanging na 6 jaar: hoewel er wettelijk gezien geen regels zijn voor de maximale leeftijd van autobanden, wordt geadviseerd om autobanden die 6 jaar of ouder zijn te vervangen. Dit geldt ook als er niet veel wordt gereden, omdat banden ook door stilstaan kunnen verouderen.
Zoek naar de letters DOT gevolgd door een reeks van maximaal 13 tekens. Voor banden die sinds het jaar 2000 zijn gemaakt, is de banddatumcode altijd de laatste vier cijfers in de reeks. De eerste twee cijfers geven de week van het jaar aan waarin de banden zijn gemaakt, en de laatste twee cijfers geven het jaar aan .
Volgorde van de cijfers op autoband
De eerste drie getallen geven de breedte van de band aan. Het tweede getal staat voor de verhouding tussen de breedte en de wanghoogte van de band. De letter daaropvolgend staat voor het bandtype. De twee volgende cijfers geven de diameter van de velg aan.
Minimale profieldiepte
In het Verenigd Koninkrijk is de minimale wettelijke profieldiepte 1,6 mm over de middelste driekwart van de voetafdruk van de band. Europese normen vereisen eveneens dat banden worden geproduceerd met een visuele indicator waarmee bestuurders kunnen zien wanneer het loopvlak is afgesleten tot 1,6 mm of minder .
Slijtage-indicatoren voor bandenprofielen zijn markeringen die gelijkmatig over het bandenprofiel zijn verdeeld . Hiermee kunt u vaststellen in hoeverre de profieldiepte van de band is afgesleten.
Tread wear indicator bars zijn kleine, verhoogde balken die zich in de groeven van uw banden bevinden tussen de loopvlakmarkeringen . Ze worden op verschillende punten rondom de band geplaatst om te meten hoe gelijkmatig uw loopvlak wordt afgesleten.
Hoe u de profieldiepte van uw banden kunt controleren. De profieldiepte kunt u beoordelen met een slijtage-indicator (TWI). Dit is geen dure gadget die u moet kopen, maar een klein staafje op elke band naast de letters ''TWI'' . Wanneer het profiel is afgesleten tot het niveau van de TWI, is het tijd om de banden te vervangen.
Nieuwe banden hebben, afhankelijk van het type, tussen de 7 mm en 9,5 mm profiel. Dit profiel zorgt voor optimale eigenschappen onder wisselende omstandigheden. De wettelijke minimale profieldiepte is voor alle personenwagenbanden in Europa 1,6 mm. Het is echter veiliger de banden bij uiterlijk 2 mm te vervangen.
Versleten remschijven herkennen
Zodra de remschijven versleten zijn kun je dit merken door een schurend geluid of door trillingen tijdens het remmen. Ook kun je het zien wanneer je de remschijven bekijkt en sporen van haarscheuren vertonen of kromgetrokken zijn.
De productiedatum van de band is een viercijferige code die op de zijwand van de band is aangebracht . De eerste twee cijfers geven de week van productie aan, terwijl de laatste twee cijfers het jaar van productie aangeven. Als de code bijvoorbeeld "2319" is, betekent dit dat de band in de 23e week van 2019 is geproduceerd.
Om de leeftijd van uw banden te bepalen , kijkt u gewoon naar de DOT-stempel op de zijwand.Aan het einde van de DOT-stempel staat een 4-cijferig nummer.Dit is de datumcode.De eerste twee nummers zijn de week en de laatste twee zijn het jaar .
Bandenmaat aflezen
De eerste drie cijfers geven de breedte van je autoband aan, in millimeters. De cijfers na de “/” geven de hoogte van je band aan. De R staat voor Radiaal. Het cijfer 16 geeft de diameter van je velgen aan in inches.
In Duitsland wordt aanbevolen om zomerbanden na acht jaar en winterbanden na zes jaar te vervangen. Hoewel deze richtlijnen niet wettelijk verplicht zijn, worden ze als goede praktijk beschouwd om de veiligheid op de weg te waarborgen.
De National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) en de Tire Manufacturers Association stellen dat een band slechts 100% veilig is om te gebruiken totdat deze 5 jaar oud is . Sommigen geven echter toe dat een band tot 10 jaar mee kan gaan als u hem jaarlijks controleert op problemen, vooral na het vijfde jaar.
Zomerband: je steekt het 1 euro muntstuk in de minst diepe groef van je autoband. Als je de gouden rand blijft zien dan heeft je zomerband niet voldoende profiel en wordt het tijd voor vervanging. Winterband: je steekt het 2 euro muntstuk in de minst diepe groef van je autoband.
Doorgaans verslijten de banden op de aandrijfas het snelst: bij voorwielaangedreven wagens zijn dat de voorbanden.Bij achterwielaangedreven wagens slijten de achterbanden sneller. Maar behalve de aandrijfas heeft ook de stuurkracht invloed op de banden. De voorbanden van voorwielaandrijvers worden dubbel belast.
Droogtescheuren in banden zijn een gevolg van veroudering van het rubber. Veroudering van het rubber ontstaat door o.a. UV-licht, vocht, hoge temperaturen en zelfs langdurig stilstaan. Het rubber van de band verhardt en wordt minder flexibel, waardoor het rubber gaat scheuren.
Stabiliteit: Met een betere constructie bieden 10-laags banden meer stabiliteit bij het dragen van grote ladingen, met name in snel verkeer of op ruw terrein. Een langere levensduur Vanwege hun verhoogde duurzaamheid gaan banden met 10-laags over het algemeen langer mee dan banden met 8-laags banden , met name in zware gebruiksomstandigheden.