Op Overheid.nl vindt u wetgeving en regelgeving van de overheid. Zowel de landelijke als de plaatselijke, bijvoorbeeld van uw eigen gemeente. In de wetgevingskalender vindt u informatie over wetten die eraan komen en de inwerkingtreding van nieuwe wetten.
Op Officielebekendmakingen.nl kunt u zoeken naar alle Kamerstukken die horen bij een wetsvoorstel. Zowel de stukken van de Tweede Kamer als die van de Eerste Kamer.
Op Overheid.nl staan niet alleen de originele teksten van nationale verdragen, wetten en regelingen. U vindt hier ook de producten van gemeenten, provincies en waterschappen. Daarnaast staan op Overheid.nl (onder andere):
Beleidsregels zijn een specifieke vorm van beleid, want ze hebben bijzondere rechtsgevolgen.Beleidsregels gaan altijd over een wettelijke bevoegdheid. Omdat die bevoegdheden zich veelal zullen richten tot burgers en bedrijven, hebben beleidsregels daarom een bijzonder rechtsgevolg.
AMvB in de Grondwet
Op grond van de artikel 89 van de Nederlandse Grondwet geldt: Algemene maatregelen van bestuur worden bij koninklijk besluit vastgesteld. Voorschriften, door straffen te handhaven, worden daarin alleen gegeven krachtens de wet. De wet bepaalt de op te leggen straffen.
In sommige gevallen heeft de Tweede of Eerste Kamer echter de mogelijkheid om te vragen een AMvB bij wet vast te stellen. Over deze Koninklijke Besluiten moet advies van de Raad van State worden ingewonnen. De besluiten worden gepubliceerd in het Staatsblad.
De Omgevingswet werkt door in vier algemene maatregelen van bestuur: het Omgevingsbesluit, het Besluit kwaliteit leefomgeving, het Besluit activiteiten leefomgeving en het Besluit bouwwerken leefomgeving.
Een beleidsregel is een regel gemaakt door een bestuursorgaan. Ze geven aan hoe een bepaalde bevoegdheid van een bestuursorgaan zal worden uitgevoerd. De regels zijn een soort richtlijnen van het bestuursorgaan. Ze scheppen duidelijkheid naar de burger.
Beleidsregels worden opgesteld door bestuursorganen. Beleidsregels kunnen gaan over publiekrechtelijke of privaatrechtelijke bevoegdheden die het bestuursorgaan al heeft.
1. Een bestuursorgaan kan beleidsregels vaststellen met betrekking tot een hem toekomende of onder zijn verantwoordelijkheid uitgeoefende, dan wel door hem gedelegeerde bevoegdheid. 2. In andere gevallen kan een bestuursorgaan slechts beleidsregels vaststellen, voor zover dit bij wettelijk voorschrift is bepaald.
De eerste stap is het selecteren van het rechtsgebied dat op de casus van toepassing is. Dit kan het strafrecht, privaatrecht of bestuursrecht zijn. De tweede stap is het selecteren van de wet binnen het betreffende rechtsgebied. De laatste stap is het zoeken naar de toepasselijke rechtsregel in de wettenbundel.
In artikel 25 WOR is het adviesrecht neergelegd. Bij een aantal besluiten van de onderneming heeft de OR het recht om voorafgaand aan het voorgenomen besluit advies uit te brengen.
89% van de Nederlanders vindt het belangrijk dat we een Grondwet hebben. De vrijheid van meningsuiting, stemrecht en recht op privacy worden gezien als de belangrijkste grondrechten. En 80% van de Nederlanders vindt dat de Grondwet beter bekend moet zijn bij alle burgers van Nederland.
De wetstechnische informatie vindt u achter de knop 'toon wetstechnische informatie' (het afgeronde vierkantje met de letter 'i' geplaatst in het midden) die rechts boven de wettekst staat en rechts naast het artikel.
Het meeste beleid is vastgesteld door de gemeenteraad of het college, terwijl het de burgemeester is die bevoegd is om beleidsregels vast te stellen. Uit het onderzoek blijkt dat beleidsregels zich soms nauwelijks onderscheiden van algemeen verbindende voorschriften.
De beleidsregels geven invulling aan het afwegen van belangen. De wettelijke grondslag voor het vaststellen van beleidsregels is neergelegd in artikel 4:81 lid 1 van de Algemene wet bestuursrecht. Nadere regels: algemeen verbindende voorschriften ter uitwerking van onderdelen van de verordening.
Met de definitie van beleidsregels in artikel 1:3, vierde lid, Awb wordt in wezen een onderscheid aangelegd tussen drie verschillende soorten beleidsregels, te weten, beleidsregels betreffende:. de afweging van belangen,. de vaststelling van feiten of,. de uitleg van wettelijke voorschriften.
In de normale bestuurspraktijk behelst een visie een voornemen op de wijze waarop bevoegdheden zullen worden toegepast. Een visie valt daarmee onder de begripsbepaling van “beleidsregel”, zoals die is opgenomen in artikel 1:3, vierde lid, Awb.
Niet tegen alle besluiten kan bezwaar gemaakt worden. Tegen een beleidsregel (nadere uitwerking van de keur voor een specifiek onderwerp) en een verordening staat geen bezwaar open, evenals tegen de intrekking of de vaststelling van de inwerkingtreding hiervan.
Een meer algemene definitie luidt dat onder een algemeen verbindend voorschrift moet worden verstaan, een naar buiten werkende voor de daarbij betrokken personen bindende regel, uitgaande van het bevoegd gezag, dat de bevoegdheid daartoe aan de wet ontleent.
Een AMvB is een besluit van de regering, waarin wettelijke regels nader worden uitgewerkt. De meeste AMvB's berusten op een formele wet. Wanneer dat niet het geval, spreekt men van een 'zelfstandige' AMvB. De regering moet over een ontwerp-AMvB eerst advies van de Raad van State inwinnen.
Een AMvB wordt zelfstandig gemaakt, zonder dat de eerste kamer hierover meebeslist. In een AMvB is een wet van de tweede kamer uitgewerkt. In een wet worden zaken niet tot in detail uitgewerkt. Dat wordt doormiddel van een AMvB specifieker uitgewerkt in een besluit.
Een AMvB is een Koninklijk Besluit (KB) van de regering en kan, anders dan een wet, in principe zonder medewerking van de Staten-Generaal worden vastgesteld. De regering moet over een algemene maatregel van bestuur wel advies vragen aan de Raad van State. Na vaststelling vindt publicatie plaats in het Staatsblad.