Wanneer u de olie heeft afgetapt en de schroef weer stevig heeft dichtgedraaid, vindt het vullen met de nieuwe olie plaats. Hiervoor bevindt zich meestal aan de zijkant van de versnellingsbak een speciale schroef voor het bijvullen.
Een oliewissel voor een automaat kost tussen de 125 en 550 euro. De prijzen voor een handgeschakelde versnellingsbak zijn wat voordeliger, variërend tussen de 100 en 400 euro.
Dat hangt de juiste hoeveelheid vloeistof die aan de versnellingsbak moet worden toegevoegd, af van de reden waarom u deze toevoegt. De meeste personenauto's nemen 11 tot 15 liter versnellingsbakolie op, maar het model van het voertuig bepaalt het type en hoeveel.
Voor het bijvullen van een te laag oliepeil staat 0,5 tot 1 liter. Voor onderhoud van het transmissiesysteem, waarbij je ook het filter vervangt is 4 à 5 liter de aanbevolen hoeveelheid. Ben je alle olie aan het vervangen, dan kan de hoeveelheid oplopen tot 10-14 liter.
Motorolie is voor de smering van de verbrandingsmotor, terwijl transmissie-olie enkel voor de versnellingsbak en aanverwante onderdelen bedoeld is.
Bij correct gebruik en normaal onderhoud moet een versnellingsbak langer mee kunnen gaan dan 135.000 km.
Voor het smeren en koelen van de draaiende delen in een automatische versnellingsbak gebruik je ATF olie, hoogwaardige automatische transmissieolie, geproduceerd met prima geraffineerde basisoliën waaraan additieven zijn toegevoegd.
Er is een makkelijke test om erachter te komen of de versnellingsbak nog in orde is. Druk de koppeling in, zet de pook in een versnelling, en probeer en deze met lichte kracht in de naast gelegen versnelling te duwen, zonder eerst in de neutraal stand te komen.
Vreemde geluiden en geloei (ook wanneer u niet schakelt); maakt uw auto een jankend, zoemend of loeiend geluid tijdens het stationair draaien? Dan duidt dit in de meeste gevallen op problemen met de transmissie.
Het kan zijn dat de koppeling van de auto defect is. Dit betekent dat uw de auto niet volledig kunt ontkoppelen om naar een andere versnelling te gaan. Een ander mogelijke oorzaak van slecht schakelen is verslijting aan de tandwielen.
De tandwielen zullen dan te warm worden, wat een brandlucht veroorzaakt en ook kan leiden tot onherstelbare schade aan uw bak. Ga dus zo snel mogelijk naar de garage en blijf niet rijden met een bak die transmissievloeistof lekt.
De vloeistof is meestal rood of groen van kleur en is op basis van synthetische of minerale olie waaraan een groot aantal additieven worden toegevoegd om de vloeistof geschikt te maken voor specifieke eisen van de transmissie, zoals klepbediening, koppelomvormer, smering en remband wrijving.
De kosten van het verversen of flushen van de automaat olie ligt tussen de € 295,- / € 595,-.
Hoe lang duurt de reparatie? De reparatie of (deel)revisie aan uw versnellingsbak duurt gemiddeld tussen de 3 en 5 werkdagen.
Een versleten koppeling kondigt zich in de meeste gevallen aan door te gaan slippen. De auto komt maar traag in beweging als u het koppelingspedaal laat opkomen. U kunt het ook merken bij het rijden. Wanneer u plotseling gas geeft hoort u het toerental wel oplopen, maar de auto reageert er maar amper op.
Kosten voor het vervangen van de versnellingsbak
Je kunt er echter op rekenen ongeveer 2.000 tot 3.000 euro kwijt te zijn als de oude versnellingsbak moet worden verwijderd en een nieuwe ingebouwd moet worden.
Transmissie olie en versnellingsbakolie: hoeveel kost dit product? De prijs van auto-onderdelen binnen de categorie Transmissie olie en versnellingsbakolie varieert van € 11 tot € 34, afhankelijk van het autotype, de fabrikant en de productspecificaties.
Dan adviseren wij om de +/- 100.000/150.000 kilometer uw versnellingsbak olie te verversen.
Afhankelijk van de constructeur kunnen sommige motoroliën met een universeel karakter in transmissiekasten gebruikt worden. Omgekeerd mag transmissieolie niet in motoren gebruikt worden. Houd u steeds aan de aanbevelingen van de constructeur.
Het repareren van je versnellingsbak kost maximaal zo'n 1.200 euro, inclusief uurloon, btw en de onderdelen. Bij een revisie van de versnellingsbak wordt het hele apparaat systematisch uit elkaar gehaald en de kapotte en (bijna) versleten bewegende onderdelen, zoals de tandwielen en lagers, vervangen voor nieuwe.
Wanneer de versnellingsbak jaren achtereen zijn werk heeft gedaan is de kans groot dat door een opeenhoping van vuil, vet en slijpselresten van de koppelingsplaat het functioneren dusdanig bemoeilijkt dat dit kraken tot gevolg kan hebben.
Waarom spoelen? Automatische transmissies hebben periodiek verse olie nodig. Door mechanische slijtage raakt de automaatbakolie vervuild en op termijn leidt dit tot problemen. Voorkom dure versnellingsbak revisies en laat uw automaatbak spoelen om klachten of problemen te voorkomen.