Tesla doet geen APK omdat zij, als ze APK station zijn alle auto's moeten keuren in hun werkplaats. Zij hebben geen apparatuur om auto's op fossiele brandstof te keuren en hebben daar ook geen belang bij. U zult de APK dus bij een APK station moeten laten uitvoeren.
Voor onderhoud van uw auto kunt u een afspraak maken in de Tesla-app. Als u ervoor kiest om uw auto voor onderhoud of reparatie naar een andere werkplaats te brengen, kunnen eventuele problemen als gevolg hiervan invloed hebben op uw garantiedekking.
Voor de Tesla kun je een onderhoudsplan afsluiten. Onderhoud voor de eerste 80.000 kilometer van een Tesla Model S kost 2.500 euro. Voor 30.000 kilometer per jaar gedurende vijf jaar zou je dus twee van dit soort onderhoudsplannen moeten afsluiten.
Onderzoek onder Tesla-rijders heeft uitgewezen dat vrijwel alle accu's na 250.000 kilometer nog meer dan 90 procent van hun originele capaciteit hebben. Er is dus sprake van een heel beperkte batterijdegradatie en met het voortschrijden van de techniek wordt de levensduur van accu's nog steeds langer.
Snelheid en actieradius
“Met mijn elektrische auto, de Tesla Model 3, ligt de échte actieradius dus ergens tussen de 350 en 560 kilometer.
Eigenaren van een Model 3 hoeven zich niet één keer per jaar (of 20.000 kilometer) bij een Tesla servicecentrum te melden voor een onderhoudsbeurt, maar één keer per twee jaar, of 40.000 kilometer.
Tesla Hulp onderweg levert u 24 uur per dag, 365 dagen per jaar onmiddellijke pechhulp. Dit team is speciaal bedoeld voor hulp onderweg, dus ga voor andere vragen naar onze pagina Klantondersteuning. Als u zich op een onveilige locatie bevindt, neem dan contact op met hulpdiensten.
In tegenstelling tot benzine-auto's hebben Tesla's geen regulier onderhoud (olie verversen, vervangen van brandstoffilters en bougies, emissiecontroles) nodig, maar als een Tesla Service-afspraak noodzakelijk is, kunt u deze gemakkelijk inplannen in de Tesla-app.
Heeft mijn auto een jaarlijkse onderhoudsbeurt nodig? Uw Tesla heeft geen jaarlijkse onderhoudsbeurt en vloeistofverversingen nodig. Raadpleeg de meest actuele onderhoudsaanbevelingen in de gebruikershandleiding voor uw Tesla.
Neem contact op met Tesla Service om de remblokken te laten vervangen. De remmen moeten regelmatig gecontroleerd worden waarbij de wielen gedemonteerd moeten worden. Kijk voor technische gegevens en de minimumdikte van remschijven en -blokken op Subsystemen.
In de meeste gevallen is de vooras van de Tesla voorzien van geventileerde remschijven en kan de achteras uitgevoerd zijn met massieve remschijven – maar dat is geen garantie.
Als de batterij helemaal leeg raakt, moet u deze weer opladen. Als u de batterij gedurende langere tijd leeg laat, kan het zijn dat u de Model 3 niet meer kunt opladen of gebruiken en u de auto met startkabels moet starten of de laagspanning-batterij moet vervangen.
Bel de hulpdiensten. Zij zullen de sleepdienst naar je toe sturen. De sleepdienst sleept je naar de dichtstbijzijnde laadpaal. Dit kan een snellader zijn, maar ook een gewone openbare laadpaal.
Lekke band
Als u onder het rijden plotseling een sterke trilling voelt of vermoedt dat er een band beschadigd is, verminder dan direct uw snelheid. Rijd langzaam, vermijd sterk remmen en sturen en stop op een veilige plaats. Laat uw Model 3 naar een Tesla Service Center of een bandenspecialist in de buurt brengen.
Waarom je elektrische auto tot 80% opladen? Nadat een elektrische auto tot 80% opgeladen is aan een snellader, gaat het snelladen een stuk langzamer. De reden hiervoor, is de levensduur van de accu. De chemische structuur in de lithium-ion accu kan op termijn namelijk te maken krijgen met degradatie.
Wat zijn de kosten van een accu vervangen voor Tesla ? De installatie van een nieuwe accu neemt ongeveer 20 tot 30 minuten in beslag. De prijzen voor een nieuwe accu variëren van € 60 tot € 300, afhankelijk van het soort accu dat je nodig hebt.
Omdat ieder voordeel zijn nadeel heeft, denken veel mensen dat snelladen slecht is voor de batterijgezondheid van hun smartphone. Om maar direct met de deur in huis te vallen: nee, dat is niet zo. Dit heeft te maken met de manier waarop de techniek in elkaar steekt.
Normaal genomen kun je je elektrische auto zonder problemen drie weken tot een maand laten staan. Dat geldt voor een auto met verbrandingsmotor, maar ook voor een elektrische auto. Wil je op safe spelen, dan is het wel handig om de accu voordat je hem wegzet redelijk te hebben opgeladen.
Steeds de wielen van de grond
Weigert je elektrische wagen dus toch dienst om één of andere reden, dan kan je hem niet gewoon laten afslepen achter een ander voertuig met 2 of 4 wielen op de grond, omdat zo de elektromotor wordt aangedreven met mogelijke storingen of ernstige schade tot gevolg.
Als de accu opzwelt, slijt deze sneller en verliest de accu (op lange termijn) meer capaciteit. Dit heet degradatie. Iedere accu krijgt te maken met degradatie, maar dit proces kan versnellen als je regelmatig jouw Tesla tot 100% oplaadt.
Service-mode elektronische handrem Tesla Model 3
We hebben bij de Tesla Model 3 de elektrische handrem in de service-mode gezet. In deze modus wordt de handrem in de remklauw teruggesteld zodat er service kan worden uitgevoerd aan de achterremmen.
Model 3 is uitgerust met een rembekrachtiging dat de remmen activeert wanneer het rempedaal wordt ingetrapt.
Op het plafond zien we een knop voor de alarmlichten en er zijn knoppen voor de stoelverstelling, de ramen en het openen van de deuren.
Als u met de Model Y een wasstraat binnenrijdt, sluit Wasstraatmodus alle ramen, vergrendelt het de laadpoort en schakelt het ruitenwissers, Bewakingsmodus, wegloopvergrendeling en parkeersensorgeluiden uit. Om deze modus in te schakelen tikt u op Bediening > Service > Wasstraatmodus.
In principe kun je met alle elektrische auto's met een CCS-aansluiting laden bij Tesla. Tegenwoordig hebben de meeste EV's een dergelijke aansluiting. Uitzondering op die regel zijn de Nissan Leaf en de Lexus UX300e, die een zogeheten CHAdeMO-aansluiting hebben. Daarmee kun je niet laden bij Tesla.