Is er bij DigiD geen e-mailadres van u bekend, dan ontvangt u per brief de methode om een nieuw wachtwoord in te stellen. Hier gaan dus enkele dagen overheen en dat is vervelend als u bij uw gegevens wilt. Vul daarom uw DigiD aan met uw e-mailadres.
Wachtwoord herstellen met de DigiD app
Ga naar Mijn DigiD en log in met de DigiD app. Kies 'Wachtwoord wijzigen/opnieuw instellen'. Kies voor 'Ik weet mijn huidige wachtwoord niet meer en wil mijn wachtwoord opnieuw instellen via de DigiD app'
Open de app en tik op 'Pincode vergeten'. Tik op 'Opnieuw activeren', dan wordt die app gedeactiveerd. U kunt nu weer een DigiD app activeren op een ander apparaat.
Herstelcode wachtwoord invoeren
Wilt u een nieuw wachtwoord instellen en heeft u een brief of een e-mail ontvangen met een herstelcode? Wilt u uw wachtwoord voortaan sneller herstellen. Voeg uw e-mailadres en sms-controle toe aan uw DigiD. U kunt uw wachtwoord dan direct herstellen.
Als het je helemaal niet meer lukt om in te loggen met je DigiD kan dit komen door de volgende oorzaken: Je gebruikt de verkeerde inloggegevens. Controleer of je de juiste gebruikt, denk aan hoofdletters en kleine letters. Je DigiD is geblokkeerd.
Ga naar de website www.digid.nl. Klik rechtsboven op Inloggen Mijn DigiD. Selecteer de optie Ik wil inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord. Vul uw gebruikersnaam en wachtwoord in en klik op Inloggen.
Gebruikersnaam en wachtwoord
Lukt activeren met ID-check of sms niet? Dan krijgt u de optie om de app te activeren met uw gebruikersnaam en wachtwoord. U ontvangt na drie werkdagen een bevestigingsbrief van DigiD dat de app is geactiveerd.
Dit wordt veroorzaakt door de instellingen van de browser die u op uw mobiele apparaat gebruikt. Uw browser staat dan ingesteld als 'desktopsite'. Ga naar de instellingen van uw browser en schakel deze functie uit. Het kan zijn dat DigiD app niet goed werkt in sommige browsers.
Gebruikersnaam en/of wachtwoord onjuist/vergeten
Bij het activeren van uw DigiD moet u precies dezelfde gebruikersnaam en wachtwoord invoeren die u bij de aanvraag heeft bedacht. Zijn deze niet precies gelijk of bent u deze vergeten, dan kunt u uw DigiD niet activeren. Vraag dan opnieuw een DigiD aan.
Een DigiD is geldig tot drie jaar na de laatste keer dat u er ergens mee hebt ingelogd. Gebruikt u DigiD dus geruime tijd niet, dan moet u een nieuw DigiD aanvragen.
U kunt de DigiD helpdesk bellen op telefoonnummer 088 123 65 55 en een machtiging aanvragen. U vraagt aan de persoon die u gaat helpen om de machtiging voor u aan te vragen.
Alleen organisaties die wettelijk bevoegd zijn om burgerservicenummers te gebruiken, maken gebruik van DigiD. Dit zijn overheidsorganisaties of organisaties met een publieke functie, bijvoorbeeld: ministeries en gemeenten.
Na het aanmaken van een account verstuurt de dienst meestal een e-mail ter bevestiging. Hierin staat vaak ook de gebruikersnaam. Zoek dus eerst de mail op en bekijk daarin wat uw gebruikersnaam is.
Heb je jouw DigiD al geactiveerd? Dan kun je een nieuw wachtwoord aanmaken. Je moet dan nog wel je gebruikersnaam weten en je burgerservicenummer (BSN) bij de hand houden. Als je je gebruikersnaam bent vergeten, dan moet je opnieuw een DigiD aanvragen.
Naast de releasedata vindt er twee keer per maand een DigiD-onderhoudsmoment plaats. Dit is iedere 2e maandag en woensdag van de maand tussen 00.00 en 06.00 uur. Afnemers van DigiD worden via een mailing, website en de Logius-app geïnformeerd over nieuwe DigiD-releases en -onderhoudsmomenten.
Na het inloggen met je gebruikersnaam en wachtwoord krijg je dan geen code meer via sms, maar moet je de DigiD-app gebruiken als extra beveiligingslaag bij het inloggen. Meteen overstappen op de DigiD-app is overigens niet nodig.
Sinds kort is het mogelijk om de DigiD app op meerdere apparaten tegelijk te installeren. Hiermee komt Logius tegemoet aan een wens van veel gebruikers. Steeds meer organisaties vereisen dat er wordt ingelogd met de DigiD app of sms-controle. Zo zijn persoonsgegevens beter beschermd.
U kunt de activatie van uw DigiD account meteen afmaken in de DigiD app. Zowel het account als de app zijn hierna geactiveerd. Of rond de activatie af via de website: klik op 'Activeringscode invoeren'. Let op, activeer uw DigiD binnen 20 dagen, anders moet u opnieuw een DigiD aanvragen.
Heb je geen smartphone en geen DigiD? Dan kun je de code telefonisch aanvragen: Bel 0800 – 1351 of 0800-1421. Houd je Burger Service Nummer (BSN) bij de hand.
Beeldmerk op rijbewijs
Op de achterkant van het rijbewijs (uitgegeven vanaf 4 juni 2018) staat een nieuw beeldmerk dat aangeeft dat het rijbewijs een inlogfunctionaliteit heeft.
Binnen 3 werkdagen ontvangt u een brief met een code. Met deze code activeert u uw nieuwe telefoonnummer. In de brief staat hoe u dit doet.
U kunt kiezen of u sms-controle activeert per brief of via de app. Om sms-controle te activeren met de app, heeft u een geactiveerde DigiD app nodig.