De conclusie die we uit deze analyse van de ADAC kunnen trekken: de benzine is gemiddeld het goedkoopst tussen 18.00 en 19.00 uur en tussen 20.00 en 22.00 uur. Het prijsverschil met het piekmoment rond 7.00 uur is dan bijna 8 cent. Op een volle tank van 50 liter is dat al gauw 4 euro.
Goedkoopste benzine van Nederland
De goedkoopste benzine vind je in het noordelijkste stukje van ons land. Namelijk in Uithuizen, 26 kilometer boven de stad Groningen. Bij tankstation Sietsema-Sakko lag de prijs in 2021 gemiddeld op 1,655 euro voor een liter E10 (Euro 95).
De gemiddelde prijs voor deze periode is 1.83 (Euro), met een minimum van 1.71 (Euro) op 08-augustus-2022 en een maximum van 1.99 (Euro) op 05-september-2022. Ter vergelijking, was de gemiddelde prijs van benzine in de wereld voor deze periode 1.98 Euro.
Is de benzine van de witte pomp slechter van kwaliteit? Witte pomp benzine is niet slechter. In de basis gebruiken alle merken dezelfde brandstof. Want alle aanbieders van zowel de bekende brandstofmerken als die van onbemande tankstations en witte pompen halen hun brandstof uit dezelfde regionale depots.
E5 en E10 met elkaar mengen
Heel af en toe mengen kan dus geen kwaad, maar doe dit niet met regelmaat. Mensen denken vaak dat E10 benzine slecht is voor de motor. Dat hoeft niet zo te zijn, maar wel als jouw auto ouder is dan het jaar 2000. In dat geval is hij namelijk niet gemaakt om E10 benzine te kunnen verduren.
Euro 95 (Euro 95 E5/Super (Benzin) E5) is in Duitsland goed verkrijgbaar maar heeft op grote grote schaal plaatsgemaakt voor Super E10. Dit is een brandstof met 10% bijmenging van bio-ethanol. Op de pomp is altijd met stickers aangegeven dat het om E10 gaat.
Wie 'goedkoop' over de grens wil tanken, komt al aan de 2,18 euro per liter voor Euro 95. Dat is onder meer de prijs bij het tankstation van Argos, net over de grens bij Winterswijk, en die van Q1 in Suderwick bij Dinxperlo.
Bij een Autohof (een wegrestaurant met tankstation en grote parkeerplaats voor vrachtwagenchauffeurs langs een afrit van de Autobahn), kan meestal goedkoper worden getankt dan bij een gewoon tankstation of een Raststätte (een wegrestaurant direct langs de Autobahn). Let op borden met Autohof langs de Autobahn.
Brandstof tanken in Nederland is voor het eerst in jaren goedkoper dan in Duitsland. Afgelopen nacht stopte daar de zogeheten Tankrabatt, een tijdelijke belastingverlaging op brandstof, waardoor de prijzen omhoog zijn geschoten.
De meeste pomphouders in Duitsland veranderen de prijzen van diesel, euro 95 en E10 tot wel 14 keer per dag. Uit een onderzoek is gebleken dat de brandstof aan het eind van de avond tussen 17.00 en 20.00 uur het voordeligst is.
De maximale hoeveelheid brandstof die je mag vervoeren is ook vastgelegd in het ADR. Benzine of diesel mag je alleen in jerrycans met een maximale inhoud van 60 liter vervoeren. In totaal mag je maximaal 240 liter brandstof vervoeren.
Vanaf 1 juni is ook in Duitsland de brandstofaccijns flink verlaagd. Automobilisten betalen hierdoor 30 cent per liter benzine of 14 cent per liter diesel minder. Daarnaast is de btw op brandstof verlaagd. Hierdoor ben je als consument gemiddeld 40 cent per liter goedkoper uit in Duitsland dan in Nederland.
Bio-ethanol wordt gebruikt om de verbranding en daarmee uitstoot van uitlaatgassen schoner te laten zijn. Dit is een plantaardige toevoeging waarbij de toegevoegde hoeveelheid min of meer is af te lezen uit de code E5 of E10. In het geval van E5 is er maximaal 5% bio-ethanol toegevoegd, bij E10 is dat 10%.
E5: iets duurder, iets zuiniger
E5 bevat maximaal 5 procent ethanol en is dus vergelijkbaar met het oude Euro95. Aan de pomp wordt het ook wel aangeduid als Euro 98/E5. Het is iets duurder dan E10, maar ook iets zuiniger door de hogere energiedichtheid.
Omdat ethanol een lagere energiedichtheid heeft dan pure benzine, bevat ook E10-benzine iets minder energie per liter dan de oude Euro 95 of huidige E5-benzine. In de praktijk betekent dit dat je circa 2,5 tot 5 procent hoger verbruik zult hebben met E10-benzine.
De accijns op benzine gaat met ingang van 1 juni in Duitsland namelijk met zo'n 30 cent omlaag, die op diesel met 14 cent. Dat betekent dat - uitgaande van de huidige literprijzen - een liter E5 in Duitsland per 1 juni €1,83 kost. Dat is meer dan 50 cent goedkoper dan in Nederland.
Euro98 E5 benzine is in veel gevallen een premium benzine van een duurdere kwaliteit en bij sommige merken zelfs zonder bio-ethanol. Uw auto zou daardoor een paar procent zuiniger op kunnen rijden maar zal vermoedelijk niet de meerprijs kunnen compenseren. Maar technisch dus geen enkel bezwaar.
Sommige mensen denken dat hun auto beter presteert als ze voor euro 98 kiezen, maar dat is een hardnekkige mythe. Je leest het goed: euro 98 tanken is niet noodzakelijk beter voor je motor. Als je motor gemaakt is om op euro 95 te functioneren, dan garandeert alleen euro 95 optimale prestaties.
Euro 95 (Super/Super 95) is in Duitsland goed verkrijgbaar. Deze benzine wordt ook wel Super E5, Super 95 E5, Super 95 Oktan, Super bleifrei, Superbenzin of E5 Eurosuper genoemd (95 is het octaangetal en E5 geeft aan dat er 5% bio-ethanol in de benzine zit, net als in onze Euro 95).
De brandstofkwaliteit kan per tankstation verschillen
Het is niet hard te maken dat bijvoorbeeld alle tankstations van Shell dezelfde kwaliteit brandstof verkopen. Het kan namelijk afwijken. De reden van een mogelijke verschil tussen bijvoorbeeld diesel komt door de manier van distributie.
Het zal je niet verbazen dat je motor daar een heel stuk blijer van wordt. Afgezien daarvan heeft Shell V-Power Benzine ook drie keer meer wrijvingsverminderende moleculen en een hoger octaangetal van minimaal 98 in plaats van 95. Ook dat helpt de prestaties van de motor en de efficiënte nog verder te verbeteren. '