TEU is de aanduiding voor de afmetingen van containers. De afkorting staat voor Twenty Foot Equivalent Unit. 1 TEU is een container van 20 voet lang, 8 breed en meestal 8,5 hoog. In het metrieke stelsel uitgedrukt is een TEU 6,10 meter lang, 2,44 meter breed en 2,59 meter hoog.
Een eenheid die op een ISO-container met een lengte van 20 voet (6,10 m) gebaseerd is. Deze eenheid wordt gebruikt als een standaardmaat voor containers van verschillende capaciteit en voor het beschrijven van de capaciteit van containerschepen of -terminals. Eén ISO-container van 20 voet (6,10 m) is gelijk aan 1 TEU.
1 TEU is een container van 20 voet lang, 8'0" breed en meestal 8'6" hoog. In het metrieke stelsel uitgedrukt is een TEU 6,10 meter lang, 2,44 m breed en 2,59 m hoog. Een container van 40 voet lang geldt als 2 TEU. Het externe volume van 1 TEU is 1360 kubieke voet, dat is 38,51 kubieke meter.
Eén TEU, een 20-voets zeecontainer, kan maximaal 21,8 ton laden. Deze containers hebben een toegestaan maximumgewicht van 30.480 kg, een leeggewicht van 2.400 kg en een nettolading van 28.080 kg. Alles wordt vanzelfsprekend gebouwd op de zwaarste belading.
Een 40ft container wordt beschouwd als twee containers van 20ft of twee TEU.
Woensdagochtend 24 mei arriveerde MSC Loreto bij APMT 2 in de Prinses Amaliahaven in Rotterdam. Het is met een maximale capaciteit van 24.346 TEU (20-voets containers) het grootste containerschip ter wereld. MSC Loreto neemt deze titel over van de onlangs in de vaart genomen OOCL Spain (24.188 TEU).
Het grootste schip ter wereld is het offshore constructieschip de 'Pioneering Spirit' van rederij Allseas. De supercatamaran heeft een lengte van 382 m en een breedte van 123 m, even groot als twee supertankers en in oppervlakte gelijk aan acht voetbalvelden.
Een gemiddeld containerschip rekent zo een 100 euro per dag. Het is zo duur omdat schepen enerzijds verplicht zijn een verzekering af te sluiten (stel, je wordt ziek aan boord en moet per helikopter worden opgehaald), en dat het anderzijds een relatief kleine markt is.
De Wärtsilä-Sulzer RTA96-C is een 14-cilinder tweetaktdiesel met turbo en commonrailtechniek die 109 duizend pk levert. Dat kost wel een beetje brandstof… De motor is bestemd voor Mærsk vrachtschepen van dik 170 duizend ton.
Een 40 ft container is een van de grotere containers qua formaat. Deze wordt vooral gebruikt voor de opslag van goederen, maar ook voor intermodaal transport of verschepingen. De afmetingen van een 40ft zeecontainer zijn: 12,2 x 2,44 x 2,59 meter.
De capaciteit van zeecontainers wordt uitgedrukt in m3 (de inhoud). Een “standaard” zeecontainer heeft een capaciteit van 67,3 m3 (40ft container) of 33,1 m3 (20ft container).
Het aantal containers is afgelopen jaar met 13% toegenomen, momenteel circuleert er wereldwijd 50 miljoen teu. Zeevervoerders bestelden in 2021 een recordaantal nieuwe containers en oude containers blijven langer in omloop.
Terugdringen Recidive, een aanpak die het verminderen van de kans op recidive beoogt. Technische Recherche, zie Forensische opsporing. Tirana (district), een district in de gelijknamige Albanese prefectuur (kentekencode TR) trade receivables, Engelse boekhoudkundige term voor handelsvorderingen.
1e plaats - Kawasaki Ninja H2 R De Ninja H2 R is met een vermogen van 310 pk onbetwist de krachtigste productie motorfiets ter wereld. De motor rijdt meer dan 400 km/h en is binnen de 2,9 seconden op de 100 km/h. Na slechts 6,5 seconden rijd je al harder dan 200 km/h.
Het kan varen met een snelheid van 24 knopen, ruim 44 kilometer per uur. Dagelijks verbruikt het schip op volle zee zo'n 262.000 liter stookolie. De totale hoeveelheid stookolie die kan worden meegenomen is 13 miljoen liter. De hoofdmotor is 21 meter lang, 5 meter breed en 14 meter hoog en levert 98.000 pk.
Het brandstofverbruik in rust wordt geschat op ongeveer 700 liter per uur. De olietank bevat genoeg brandstof voor zo'n 12 dagen varen. Cruiseschepen halen snelheden tot ongeveer 30 knopen, dat is ruim 55 kilometer per uur.
Het grootste schip ter wereld
Met ruimte voor meer dan 4 miljoen vaten olie was de Knock Nevis een ware drijvende olieplas. Deze gigant had een lengte van 458.45 meter. Met een tonnage van 260,941 en een diepgang van bijna 27 meter was de Knock Nevis zelfs reusachtig voor een mammoettanker.
De transittijd van een containerschip van New York, NY (Verenigde Staten) naar Rotterdam (haven naar haven) is 9 dagen. De transittijd is de tijd dat een zeecontainer vaart om van de Haven New York, NY (Verenigde Staten) naar de Haven Rotterdam te komen.
'De zestien grootste schepen stoten evenveel CO2-emissies uit als alle auto's op de wereld' 'De zeventien grootste schepen ter wereld stoten meer zwavel uit dan alle auto's ter wereld bij elkaar' 'Containerschip net zo vervuilend als tot wel 50 miljoen auto's'.
Op de Carpathia, het schip dat de overlevenden van de Titanic uren later oppikte, was ze echter wel de eerste die mentaal brak. "Wat ik aan boord zag was verschrikkelijk, al die huilende vrouwen. Amper zes vrouwen konden zeggen dat ze niemand verloren waren.
Het tarief van een middelgrote olietanker verdubbelde in een week tijd tot $173.000 per dag. Tankschepen liggen overal afgemeerd voor de kust als drijvende opslag, tot de rand gevuld olie.
De verdeling van de wereldvloot per vlaggestaat. Panama heeft de meeste schepen onder haar vlag.