Het acroniem staat voor Subjectief, Objectief, Evaluatie en Plan. In een SOEP-verslag worden de S-, O-, E- en P-regel (ieder in vrije tekst) vastgelegd aangevuld. De S-regel kan aangevuld worden met een uitgebreider verslag van het verhaal van de patiënt.
Rapporteer volgens SOAP/SOEP waar dat kan en nodig is: niet iedere gebeurtenis moet uitgeschreven worden volgens SOAP/SOEP; Schrijf respectvol over de cliënt en zijn/haar naaste(n); Vermeld wat je hebt afgesproken met de cliënt en/of naaste(n); Beschrijf alleen feiten en geef niet je eigen mening.
De SOAP-methode structureert het rapporteren. Dit geeft niet alleen een beter overzicht, maar biedt ook veel mogelijkheden om beter te observeren, te analyseren en bijgevolg om betere zorgplannen te maken.
De SOEP status is een methode van bijhouden van een medisch dossier. De informatie die uit een contact tussen een zorgverlener en patiënt voortvloeit wordt genoteerd onder vier kopjes: Subjectief – de gevoelens en waarnemingen van de patiënt die hem naar de zorgverlener drijven.
In een medisch dossier staan alle gegevens over uw behandeling. Bijvoorbeeld onderzoeksuitslagen of (verwijs)brieven aan een specialist of huisarts. U kunt uw medisch dossier online inzien. Of u kunt uw behandelaar vragen welke gegevens over u in het medisch dossier staan.
Uw zorgverlener mag uw medisch dossier inzien en gegevens uit uw medisch dossier bij een ander opvragen. Ook mag hij die gegevens met uw toestemming delen. Soms is hij verplicht uw gegevens te delen en is uw toestemming niet nodig.
Na het overlijden van een patiënt/cliënt bewaar je als zorgverlener het medische dossier nog 20 jaar. Deze termijn gaat in na het laatste behandelcontact en is wettelijk vastgesteld in de Wet op geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO).
Het acroniem staat voor Subjectief, Objectief, Evaluatie en Plan. In een SOEP-verslag worden de S-, O-, E- en P-regel (ieder in vrije tekst) vastgelegd aangevuld. De S-regel kan aangevuld worden met een uitgebreider verslag van het verhaal van de patiënt.
SOAP rapportage is een van de meest gebruikte rapportage methodes voor de zorg. SOAP staat voor Subjectief, Objectief, Analyse en Plan.
Wat is het doel? Het doel van rapporteren, of met een ander woord verslaglegging, is het ondersteunen van goede zorgverlening. Je schrijft op wat je observeert of signaleert, welke zorg je met welk doel verleent, en hoe die zorg verloopt. Hierdoor weten je collega's wat er aan de hand is en wat zij moeten doen.
Wat is het doel? Het doel van rapporteren, of met een ander woord verslaglegging, is het ondersteunen van goede zorgverlening. Je schrijft op wat je observeert of signaleert, welke zorg je met welk doel verleent, en hoe die zorg verloopt. Hierdoor weten je collega's wat er aan de hand is en wat zij moeten doen.
Met SOAP rapporteer je volgens een methode; objectief, respectvol en zonder afkortingen. Het staat voor Subjectief, Objectief, Analyse, Plan. De SOAP methode is makkelijk, structureert je rapportages zodat je overzicht houdt en voorkomt gekleurde observaties, want je rapporteert objectief en volledig.
Je bent wel verplicht deze verklaring in het zorgdossier te doen, als deze er eenmaal is. In de Multidisciplinaire Richtlijn Besluitvorming over reanimatie staat wel dat je cliënten het beste kunt doorverwijzen naar hun behandelend arts, met vragen over levenseinde en reanimatie.
De wet zegt dus dat zorgverlener en cliënt wel met elkaar moeten afspreken hoe vaak ze evalueren en dat twee keer per jaar wel een goede frequentie is. Het is echter geen plicht, in overleg kun je hier ook vanaf zien.
Subjectief houdt in dat iets vanuit persoonlijk oogpunt wordt beoordeeld of gezien. Het heeft betrekking op de eigen smaak of voorkeur. Wanneer iemand subjectief antwoordt, is het antwoord van die persoon beïnvloed door zijn of haar eigen meningen en ervaringen.
Het ICPC-classificeringssysteem van eerstelijnszorg is in Nederland geaccepteerd als standaard voor coderen en classificeren van klachten, symptomen en aandoeningen in de huisartsgeneeskundige zorg.
Een journaalregel, of beter gezegd een journaalpost, is een verzameling af- en bijschrijvingen van diverse grootboekrekeningen bij elkaar één boeking. Het geeft op het niveau van de grootboekrekening aan of en wat er gemuteerd is. Het geeft dan ook inzicht en helpt bij controles.
Je tandarts is verplicht een dossier bij te houden. Hierin houdt hij gegevens over jouw behandeling bij. Ook bewaart hij in je dossier röntgenfoto's. Je hebt recht op inzage in jouw medisch dossier.
Jouw ouders mogen jouw medisch dossier inzien. Dit is wel afhankelijk van je leeftijd. Als je 16 jaar bent mogen je ouders jouw dossier niet inzien. Behalve als je daarvoor toestemming geeft.
U mag nabestaanden in principe geen inzage geven in het medisch dossier van een overleden patiënt. Ook mag u hier geen afschrift van geven. Alleen als er sprake is van een uitzondering, mag u gegevens uit het dossier verstrekken.
Wij gebruiken alleen de persoonsgegevens die we echt nodig hebben. Bijvoorbeeld waar u heeft gewerkt, hoelang, en wat u verdiende. Zo beslissen we of u een uitkering kunt krijgen en wat de hoogte is. Met de gegevens over uw gezondheid bepalen we bijvoorbeeld in welke mate u arbeidsongeschikt bent.