De Golf kan geleverd worden als diesel (TDI), benzine (TSI), plug-inhybride (GTE), elektrisch aangedreven (e-Golf) of op aardgas (TGI BlueMotion).
Met Volkswagen GTE modellen combineert Volkswagen het beste van twee werelden. De sportieve rijeigenschappen van een GTI gecombineerd met het duurzame karakter van een elektrische Volkswagen. Dat zijn Volkswagen GTE modellen. Neem plaats in de typische blauwgeruite sportstoelen en verdubbel uw rijplezier.
De Golf GTE is de plug-in hybride hot hatch, en krijgt hetzelfde vermogen als de GTI. Echter komt er 150 pk uit de 1,4-liter benzinemotor, en het overige vermogen komt van de 85 kW sterke elektromotor. De GTE heeft dankzij die elektromotor zelfs 30 Nm extra koppel ten opzichte van de GTI.
De nieuwe afkorting staat voor Gran Turismo Electric en impliceert het samengaan van prestaties en een laag verbruik.
Wanneer je de auto start in E-modus en de batterij tijdens het rijden leeg raakt zal de auto automatisch overschakelen naar Battery Hold. In GTE modus werd merkbaar de stuurbekrachtiging, dempers en gasrespons aangepast om het sportieve karakter van de auto nog meer aan te spreken.
Door de combinatie van een grote accu, elektromotor en benzinemotor kan de GTE tot wel 64 kilometer op alleen elektrische energie rijden . De accu kan via het lichtnet worden opgeladen en indien nodig kan de auto zowel op elektriciteit als op benzine rijden om serieuze prestaties te leveren .
De GTE knop is een leuk speeltje, jammer toch van die uitlaatgeluiden uit de bozen. Maar dan gaat hij als de bliksem, de accu zie je wel heel snel leeglopen. Een hele mooie tool is het op afstand ontwasemen en je klimaatregeling instellen.
De batterij van de GTE is 13 kWh groot en overtreft die van de vorige generatie van de Golf GTE ruimschoots, want die had maar een inhoud van 9 kWh. Het elektrisch rijbereik zou volgens VW in optimale omstandigheden 64 kilometer bedragen, maar in de praktijk kan je beter uitgaan van een kleine 50 kilometer.
Als de lithium-ionbatterij voldoende is opgeladen, start de Passat GTE altijd in de “E-modus”. De accu kan worden opgeladen via het externe stroomnet of tijdens het rijden via de TSI-motor en energierecuperatie.
Batterij. Met 13 kWh is de batterij van de nieuwe Passat 31% groter dan die van zijn voorganger. Daarmee heeft de Passat plug-in hybride een elektrische actieradius van 54 kilometer* voor de Variant en zelfs 56 kilometer* voor de Limousine.
Het gemiddelde verbruik blijft beperkt tot 1,6 l/100 km (CO2: 36 g/km. De Golf GTE heeft een sportief uitgevoerd in- en exterieur en koppelt dat aan een omvangrijke standaarduitrusting.
Grand Turismo Injectie. Sinds de oer-GTI uit 1976 staat deze afkorting dankzij Volkswagen voor uitmuntend rijplezier in het compacte segment. De Polo draagt het GTI-label sinds 1998 – als derde model na de Golf en de Scirocco.
De GTE heeft weliswaar iets bredere banden, maar er zijn geen fysieke verschillen met de aandrijf lijn van de eHybrid. Het onderscheid is hier louter langs elektronische weg bewerkstelligd. De bits en bytes bepalen dat het systeemvermogen van de GTE 41 pk hoger ligt dan bij de eHybrid.
De accu laadt zichzelf op tijdens het rijden. Automatisch schakelen tussen motoren. De auto kiest zelf of hij de benzinemotor, de elektrische motor of een combinatie van beide gebruikt. Je merkt hier zelf weinig van, wat het rijden makkelijk en comfortabel maakt.
De Volkswagen XL1 is de zuinigste auto
De motoren tezamen leveren 69 pk. Maar niet alleen de hybridetechniek of de kleine tweecilinder dragen bij aan een gunstig brandstofverbruik. Ook het gewicht speelt een grote rol. De auto weegt, mede door carbon fibre onderdelen, slechts 795 kilogram.
Een accu gaat ongeveer 3 tot 6 jaar mee.
In de zogenaamde GTE-modus stuurt de Golf zwaarder en staat de wagen straffer afgesteld. Naast de GTE-modus kan men besluiten volledig elektrisch te rijden. De fabrieksopgave rept in dat geval van een rijbereik van 50 kilometer.
De zuinigste GTE-rijder plugt blijkbaar regelmatig in en verbruikt zo 11,36 kWh stroom en 3,27 liter benzine per 100 km. De ongunstigste waarden zijn 6,28 kWh/100 km aan elektriciteit en 4,56 l/100 km aan brandstof. Kijk je sec naar het benzineverbruik, dan rijdt dus elk van deze pluggende rijders zuiniger dan 1 op 20.
Vanaf slechts €2000 exclusief BTW vervangen wij het accupakket door een gereviseerde versie, inclusief zes maanden garantie. Onze specialisten gebruiken professionele software om de kwaliteit van de refurbished accu's te waarborgen.
Als je de GTE mode kiest, dan laadt de benzinemotor je batterij tot ca.50%, om voldoende boost power beschikbaar te hebben.
Met een mobiele lader (ook wel thuis lader genoemd), kun je jouw hybride of elektrische auto via een normaal stopcontact thuis opladen. Zo ook de Volkswagen Passat GTE. Stopcontacten thuis hebben een vermogen van 220 volt. Een mobiele lader is zo uitgerust dat hij op dat stroomnet kan worden aangesloten.
Deze versie van de Volkswagen Golf is in Nederland op de markt sinds mei 2024 en kost rijklaar € 49.990.