DSG staat voor Direct-Shift Gearbox of Direktschaltgetriebe. Het is een automatische versnellingsbak met dubbele koppeling en je leest er hier meer informatie over. Zodra je op zoek bent naar een auto, zie je vaak door de bolides het bos niet meer.
De DSG werkt supersnel en vlijmscherp. Dit komt door de werking van de dubbele koppeling. De computergestuurde koppeling kan versnellingen als het ware 'klaar zetten' voor gebruik en supersnel inschakelen. Hierdoor schakelt een DSG dus veel sneller dan de meest ervaren bestuurders in een handgeschakelde auto.
Problemen van DSG Volkswagen vertalen zich op velen manieren, denk bijvoorbeeld aan: trillingen uit de bak, het niet goed 'oppakken', onvoorspelbaar schakelgedrag, koppeling die slipt of het slecht 'reageren'. Ondanks het naadloos schakelen van de DSG6 en DSG7 herkent Digicar de VW DSG problemen.
Het grootste verschil tussen de DSG6 en de DSG7 is door LuK Clutch Systems ontwikkelde koppeling. Waar de DSG6 gebruik maakt van natte lamellenkoppelingen, gebruikt de DSG7 versnellingsbak twee droge platenkoppelingen. Daarnaast heeft de DSG7 een extra uitgaande as waar de achteruitversnelling aan gekoppeld is.
Digicar adviseert iedere 100.000 km de 'DSG koppeling' te laten controleren. Met een gemiddelde levensduur van c.a. 150.000 km tot 250.000 km wat uiteraard afhankelijk is van rijgedrag en rij-omstandigheden!
DSG olie verversen dient volgens fabrieksprotocol, iedere 60.000 km te worden uitgevoerd. Wordt de DSG olie niet tijdig ververst? Dan vergroot u de kans op onnodig hoge kosten die leiden tot dure DSG reparaties.
Die dag wordt door God heilig verklaard. Alleen de eerste zes scheppingsdagen, behalve dag 2, worden afgesloten met de woorden "En God zag dat het goed was". Op dag 1 staat "En God zag dat het licht goed was" (Genesis 1:4). De zevende dag wordt niet afgesloten.
Een normale automatische versnellingsbak schakelt met behulp van één koppeling naar een andere versnelling.Maar de DSG schakelt naar een andere koppeling.
Vroeger waren automaten misschien minder zuinig, maar dit is al langere tijd niet meer aan de orde. Tegenwoordig zijn veel automaten juist zuiniger en milieuvriendelijker dan een schakelbak. Als u veel lange afstanden rijdt, kan het daarom verstandig zijn om voor een automaat te kiezen.
Wat is DSG/S-Tronic? DSG staat voor Direct Shift Gearbox, dit type versnellingsbak heeft 2 koppelingen waardoor supersnel schakelen mogelijk is. AUDI gebruikt de naam S-tronic voor dit type bak, maar is gelijk aan DSG.
De DSG bak
Veel DSG bakken kunnen probleemloos met ruim 400 Nm omgaan zonder dat de DSG-software hier apart voor aangepast moet worden. Echter bij een Stage 2 tuning of een vermogen winst van meer dan 70 pk / 150 Nm ontkomt men er niet aan om ook de DSG-software te bewerken.
Er worden verschillende aanduidingen gebruikt voor een automaat met dubbele koppeling, waarvan DCT en DSG de bekendste zijn: DCT (BMW)DSG (Volkswagen, Skoda, Seat)
Het kan niet direct kwaad als je vlakbij een afrit staat en je sleept stapvoets maar beter is niet.
Wanneer na controle blijkt dat repareren niet mogelijk is of te duur wordt, kun je het geheel beter laten vervangen. Een complete DSG-versnellingsbak vervangen is een kostbare zaak en moet je rekenen op ongeveer € 2.000 tot € 3.500 aan kosten.
7-traps DSG
Daarnaast schakelt de nieuwe DSG nog weer iets sneller. Groot nadeel van de 7-traps versie is echter dat hij nog minder koppel aan kan dan de 6-traps. Het maximale koppel bedraagt 250 Nm en daarom zal voor alle motoren die krachtiger zijn die 6-traps versie nog gewoon gebruikt worden.
Na hoeveel kilometer moet u de DSG olie verversen? Elke 60.000km moet de speciale DSG olie (ca 6 Liter) met filter vervangen worden.
DSG Spoelen - Het Flushen of Spoelen van uw DSG versnellingsbak is een methode om klachten aan de DSG bak te voorkomen of zelfs te verhelpen. Slecht schakelgedrag, bonken, slippen of zelfs het schommelen van het toerental zijn bekende problemen waarbij een vakkundige methode van DSG Spoelen uitkomst biedt!