Het cijfer '4' in de modelaanduiding staat bij Porsche voor de 4 aangedreven wielen van deze modellen. De 'S' staat bij Porsche van oudsher voor 'Sport' en dus voor nog meer performance. Voor de 911 betekent dit: een hoger motorvermogen, een nog sportievere afstemming van het onderstel en grotere remmen en wielen.
'GTS' staat voor 'Gran Turismo Sport' en werd in 1963 voor het eerst toegepast op de 904 Carrera GTS.
1972-1973: de 911 (SC) 2.7 RS en 2.8 RSR Uiteindelijk komen we dan op de 911 SC 2.7 RS. RS = Renn Sport, is gemaakt voor homologatie groep 4 GT, later ook voor groep 3 GT.
De modelaanduiding werd trouwens al snel veranderd van 901 naar 911 omdat bleek dat Peugeot alle modelnamen met een nul in het midden al geclaimd bleek te hebben. De vroege 911's gebruikten tweeliter motoren die goed waren voor zo'n 130 pk, en haalden toen al de 100 km/u in slechts 9 seconden. De 911 was geboren.
Ongeacht het model of het productiejaar, de meeste Porsches zijn uitzonderlijk gebouwd en ze bieden ook een hoop indrukwekkende technologie en technische oplossingen. Porche's missie om verbazingwekkende prestaties te leveren is zeker duidelijk op het moment dat je je ogen op het prijskaartje legt.
De meest bruikbare: 991 Carrera 4S (2013- …)
De nieuwste 911 is de veiligste, comfortabelste en gemakkelijkst beheersbare van allemaal. Je merkt bijna niets van zijn bijzondere architectuur: de vier aangedreven wielen garanderen gebruik in alle omstandigheden. Nooit was een 911 zo stabiel.
Het woord „Carrera“ komt uit het Spaans en betekent „racen“, maar ook „carrière“. Bij Porsche heeft dit woord echter betrekking op een Mexicaanse race op de openbare weg die in de jaren '50 voor het eerst werd georganiseerd: Carrera Panamericana.
De nieuwe Porsche 911 GT3 RS staat voor €325.200 in de Nederlandse configurator. Voor dat bedrag krijg je een plankharde 911 GT3 RS met een 525 pk sterke 4.0 zescilinder boxermotor. Het betreft een atmosferische, dus turboloze krachtbron die zijn vermogen via een PDK-automaat naar de achterwielen stuurt.
Hij kost in de basis 354.300 euro, maar dat bedrag kan in de configurator met slechts een paar muisklikken op meer dan vier ton (!) worden gezet. Probeer maar. Eerst wat feitjes: De Porsche 911 GT2 RS haalt 700 pk en 750 Nm uit een 3,8 liter twinturbo zescilinder boxermotor.
De 500 pk sterke Porsche 718 Cayman GT4 RS is officieel voorgesteld op de Los Angeles Auto Show 2021...
Al sinds 1988 levert Porsche een vierwielaangedreven auto. De 959 was de eerste Carrera 4 die het merk op de markt bracht. Anno 2005 zijn we aangekomen bij de 997-serie van de 911. Na de Coupé en Cabriolet is het nu de beurt aan de Carrera 4(S) om zijn intrede te maken.
De kans is groot dat wanneer je je dagelijks op de weg begeeft, je wel een Porsche 911 tegenkomt. In totaal staan er momenteel 16.691 stuks in Nederland geregistreerd.
De Porsche 992 is de achtste generatie van de Porsche 911 en wordt gefabriceerd door Porsche. De auto werd op 28 november 2018 op de LA Auto Show gepresenteerd en de eerste leveringen vonden plaats vanaf februari 2019.
Zodra het startlicht op groen springt, zorgt de nieuwe 911 GT3 RS met tot maar liefst 465 Nm voor ongelooflijke prestaties op het circuit. 386 kW (525 pk) katapulteren u in 3,2 seconden van 0 - 100 km/h en gunnen u tot aan de topsnelheid van 296 km/h geen adempauze.
Deze versie van de Porsche 911 is in Nederland op de markt sinds maart 2020 en kost rijklaar € 296.400. De vierwielaangedreven auto heeft een benzinemotor en levert een maximum vermogen van 478 kW (650 pk) en een maximum koppel van 800 Nm. Het gemiddeld verbruik bedraagt volgens de fabrikant 12,0 l/100km (1 op 8,3).
Laat je overigens niet zomaar verleiden door die 'lage' aanschafprijzen: de 996 – en een Porsche in het algemeen – is een dure auto om in te rijden. Dat betekent dat onderhoud al heel snel heel duur wordt, en dat je wat vaker naar de garage moet dan met de gemiddelde Suzuki Swift.
Wist je dat Porsches de meest waardevaste auto's ter wereld zijn? In de top-5 staan er Porsche modellen op plek 1, plek 2, plek 3 én plek 4, blijkt uit onderzoek van de Belgische autogids HLN Drive.
De Porsche 924 is ook een van onze favoriete auto's die in waarde stijgt vanwege de lagere investeringsprijs, ongeveer $ 10.000. Als u wilt investeren in oldtimers, raden wij u de Porsche 911 van 1965-1980 of de Porsche 924 van 1975-1988 aan. Beide vormen een uitstekend investeringsvehikel voor 2022.
Een Porsche rijden in Nederland kan vanaf 91.753 euro. Voor dat geld rijd je in de Porsche Taycan 71kWh ev rwd 240kW aut, de goedkoopste Porsche van Nederland.
De motor, een 6-cilinder boxermotor met een inhoud van 2,4 liter, zal dan de originele 140 pk (bij 5.600 1/min.) op de weg leveren en een topsnelheid van 205 km/h (127 mph) bereiken. In de Classic werkplaats, ontmantelen de Porsche specialisten eerst de complete motor.