De geschiedenis van de Bayerische Motoren Werke, of te wel BMW. In 1913 door Karl Friedrich Rapp opgericht als fabriek voor vliegtuigmotoren. 1913 wordt daarentegen niet gehanteerd als “officiële start” van het bedrijf, in 1922 kwam BMW namelijk in handen van Bayerische Flugzeug Werke.
Het Duitse merk komt uit de zuid-Duitse deelstaat Beieren waar het begon als BFW (Bayerische Flugzeug Werke) met de bouw van vliegtuigmotoren. In 1922 is de naam veranderd naar de Bayerische Motoren Werke, waar de huidige afkorting van het merk dus ook voor staat.
Dat er nog altijd flink geld te verdienen valt in de auto-industrie bewijst de familie Quandt. Zij zijn de belangrijkste aandeelhouder van BMW en mogen zich sinds kort de rijkste familie van Duitsland noemen.
BMW Group is met de merken BMW, MINI, Rolls-Royce en BMW Motorrad wereldwijd de leidende fabrikant van premium auto's en motorfietsen en biedt ook premium financiële en mobiliteitsdiensten.
De productie van alle BMW motorfietsen vindt plaats in Berlijn, de hoofdstad van Duitsland.
BMW M GmbH (voorheen: BMW Motorsport GmbH) is een onderdeel van de Duitse autofabrikant BMW. BMW M, ook bekend als M-Techniek of gewoon "M" (voor "Motorsport"), werd aanvankelijk opgericht om het raceprogramma van BMW (dat in de jaren zestig en zeventig zeer succesvol was) te vergemakkelijken.
BMW start met auto's maken
Met de start hiervan (en de officiële naam Bayerische Motoren Werke) werd het huidige bekende BMW-logo een feit. De drie kleuren in het logo van BMW staan voor de kleuren van de Beierse vlag. Tijdens de tweede wereldoorlog leverde BMW desalniettemin vliegtuigmotoren aan de Luftwaffe.
Wat prestige en luxe betreft, ligt BMW voor op Audi. BMW auto's zijn altijd beter geweest als het gaat om luxe en hoge snelheid, terwijl Audi beter is in het maken van high-tech auto's. BMW biedt superieure luxe met een betere rijervaring en wegligging.
Het belangrijkste verschil tussen deze twee luxewagens is dat BMW de voorkeur geeft aan sportief rijgedrag, terwijl Mercedes de voorkeur geeft aan comfort en luxe. BMW voertuigen bieden sportief rijgedrag met betere rijeigenschappen, betere vering en betere motoren en transmissies.
Ook Audi en BMW scoren niet erg hoog op betrouwbaarheid. Hierbij moeten we echter vermelden dat Audi, BMW en Mercedes Duitse luxemerken zijn waarvan het onderhoud en eventuele herstellingen prijzig zijn. Die Duitse merken zijn wel degelijk, maar als er iets aan scheelt, voelt u dat onmiddellijk in uw portemonnee.
Benz was de eerste autoproducent ter wereld en bouwde zijn eerste voertuig al in 1885. Hij patenteerde zijn motorwagen in 1886 en deed zijn eerste officiële proefrit door Mannheim in juli van dat jaar.
Audi is Latijns
Horch verlaat noodgedwongen zijn eigen bedrijf maar neemt in 1909 een nieuwe start met Audi. Deze merknaam is de Latijnse vertaling van het Duitse woord Horch, wat letterlijk 'luister' betekent. Audi en Horch blijven als aparte merken naast elkaar als concurrenten bestaan!
BMW i is een submerk van BMW, opgericht in 2011 met als doel het ontwerpen en produceren van plug-in hybrides. De oorspronkelijke plannen omvatten de release van twee voertuigen: de volledig elektrische BMW i3 stadswagen en de plug-in hybride BMW i8 sportwagen.
In 2011 voorziet BMW M GmbH de M5 (F10) voor het eerst van een motor met dubbele turbocompressor. De motor levert 560 pk (412 kW) en is op dat moment het krachtigste model in het gamma van BMW.
Daimler. Daimler is het moederbedrijf van Mercedes-Benz en Smart. Binnen Mercedes-Benz bestaan er diverse divisies, zoals Mercedes-Benz Passenger Cars, Mercedes-Benz AMG, Mercedes-Maybach, Mercedes-Benz Vans, Mercedes-Benz Camper Vans, Mercedes-Benz Trucks en – tot slot – Mercedes-Benz Buses and Coaches.
Duitsland is een van 's werelds grootste en technologisch hoogst ontwikkelde producenten van ijzer, staal, kolen, cement, chemicaliën, machines, voertuigen, machineonderdelen, elektronica, voedingsproducten en textielproducten.
Onderdelen en service zijn erg duur, dus plezier heeft een prijs. Met de meeste BMW's wordt gereden tot ze 120.000 tot 200.000 mijl hebben afgelegd. Dat vergt uiteraard een flinke onderhoudsbeurt en goed onderhoud.
BMW is inderdaad iets duurder in onderhoud en reparatie in vergelijking met Audi omdat BMW's BMW-specifieke onderdelen en BMW-specifieke motoren gebruiken. Audi motoren worden ook gebruikt in de hele Volkswagen Groep wat betekent dat er meer onderdelen zijn.
Nummer 1:Mercedes-Benz
Natuurlijk, als je MINI meerekent dan is BMW groter, tenzij we de Smart-verkopen bij die van Mercedes-Benz optellen. Wereldwijd werden er 65.660 Smartjes verkocht. Kijken we naar het aantal auto's met een driepuntige ster in de grille, komen we uit op 1.188.832 exemplaren.
De prijsstijging is een gevolg van hoge ontwikkelingskosten van verbrandingsmotoren en investeringen in elektrisch rijden. Schot rekent voor dat van de totale investering van 40 miljard euro van Audi, ruim een derde gaat naar elektrische auto's.
Een Mercedes-Benz heeft weliswaar een iets hogere aanschafprijs dan een Audi, maar is voordeliger in het onderhoud. Na ongeveer 100.000 kilometer hebben bezitters van een Audi vaker en duurdere reparaties dan bezitters van een Mercedes-Benz.
Alle factoren in aanmerking genomen, is Mercedes-Benz betrouwbaarder dan Volvo. Volgens Consumer Reports is Volvo een van de minst betrouwbare luxemerken op de markt. Mercedes scoort hoger dan Volvo op de betrouwbaarheidsbeoordeling van Consumer Reports. Mercedes is echter duurder in het jaarlijkse onderhoud dan Volvo.
BMW's bieden een optimaal rijcomfort
BMW's hebben een uitstekende wegligging, mede omdat de gewichtsverdeling van dit automerk zeer uitgebalanceerd is. Ook sturen BMW's gemakkelijk en soepel. En verder maken ze op de snelweg nauwelijks geluid. Als je aan het cruisen bent loopt de motor lekker rustig.
Peugeot is een Frans automerk van PSA Peugeot Citroën en ook de naam van de holding. Het merk is vernoemd naar de familie Peugeot uit de streek van Montbéliard, die het industriële imperium is bego [..]
De BMW 1 Serie met voorwielaandrijving is een feit en inmiddels is de productie van de hatchback begonnen. De Duitse autofabrikant bouwt de auto in de fabriek in Leipzig. Andere modellen die hier van de band rollen zijn de 2 Serie (coupé, cabrio, M2 Competition, Active Tourer), de i3 en de i8 (coupé en roadster).