BOEI staat voor Brand, Onderhoud, Energie en Informatie Wet- en regelgeving.
Volgens het Woordenboek van het Surinaams-Nederlands van J. van Donselaar is een 'boei' een metalen armband uit één stuk, in de vorm van een niet geheel gesloten ring met aan de uiteinden een knop. Deze wordt gebruikt als sieraad wanneer hij dik en hol is.
Geschiedenis van de slavenarmband
Zoals de naam al doet vermoeden, is de term 'slavenarmband' ontleend aan de boeien die slaven vroeger kregen. Dit waren gladde en stijve banden, zonder sluiting om ontsnapping te voorkomen. Vaak werden ze gemaakt van goedkope materialen, zoals smeedijzer en brons.
De ala kondre ketting behoort bij ons tot de top drie best verkochte kettingen in ons assortiment. De betekenis van ala kondre is letterlijk 'alle landen', maar wordt veelal gebruikt om de vele winti's te benoemen. In de Surinaamse cultuur spelen winti's een grote rol in de samenleving.
De betekenis van de mattenklopper is dat hij slechte dingen van je pad 'wegveegt' waardoor er plaats komt voor goede dingen. Naast het wegvegen van het kwaad, heeft hij ook als functie dat hij de verbondenheid tussen het universum en het leven weergeeft.
Deze armband was vrij smal en had de vorm van een ring. Hij werd vaak als symbool van verbondenheid cadeau gegeven bij een verloving. Sindsdien wordt hij nog altijd als sieraad gebruikt. In Suriname wordt de slavenarmband gedragen als herinnering aan het slavernijverleden.
Betekenis boeien
De markering die de recreatievaargeul aangeeft is herkenbaar aan de rood-witte en groen-witte strepen. Op grotere wateren als de Waddenzee, Westerschelde en de Noordzee worden gele boeien gelegd om de recreatiegebieden aan te geven. Dit doen we in verband met internationale regelgeving.
Surinaamse boei (hol/flexibel) bestel je bij ons voor maar € 79,95.
Boeiboorden, ook wel boeidelen of windveren genoemd, zijn erg belangrijk om wind en regen tegen te houden zodat deze niet tussen de dakbedekking/dakpannen en de gevel kunnen komen. Daarnaast heeft deze dakrandbekleding een isolerende functie. Boeiboorden zijn er voor elk soort woning en geven een fraai uitzien.
Welke fender voor jouw boot het meest geschikt is en hoeveel je er minimaal aan boord moet hebben, hangt onder meer van de lengte van je boot en rompvorm af. Je dient altijd fenders te plaatsen op plaatsen waar het schip beschadigd zou kunnen worden als die langs een steiger ligt.
Hoe gebruik ik een Ankerboei? De ankerboei maak je vast aan je ankerlijn met een lijn (neuringlijn) nadat je het anker hebt uitgezet. Die neuringlijn maakt u vast aan het anker. Wat wij adviseren is om een musketonhaak aan de ankerlijn bevestigen en die om de ankerlijn heen haakt.
De richting van het vaarwater
Laterale betonning zijn de rode en groene boeien die je op een rij op ongeveer gelijke afstand in het water ziet liggen. De markering kan ook als een walbaken op de oever staan. Ze geven de richting en breedte van het vaarwater aan.
Deze boei markeert het diepste punt van het vaarwater. Je kunt hem veilig aan beide kanten passeren. De haven invarend, zie je aan stuurboord zijde een groen baken en aan bakboord zijde een rood baken.
Een kruisrak is een baan in een zeilwedstrijd waarbij het eindpunt bovenwinds ligt van het beginpunt. Men heeft dus tegenwind. Bij zeilwedstrijden wordt van boei naar boei gevaren Een stuk tussen twee boeien heet een rak.
Surinaamse erfgenamen zijn bekend met de slavenarmband en dragen hem als sieraad ter herdenking van het slavernijverleden. Dit is een stijve armband met aan de uiteindes vaak twee knoppen. Deze armband wordt ook wel een boeiarmband of bombe'reboei genoemd.
Er zijn boeien (met licht), tonnen (geen licht/ook wel blinde tonnen genoemd), sparboeien (deze zijn smal zodat ze minder last hebben van wind, stroom of kruiend ijs), drijfbakens (ton met staak en topteken), kopbakens (staak met kopteken op de kop van kribben) en steekbakens.
Bakboord is de linkerzijde van het vaartuig, stuurboord de rechterzijde maar dan moet u wel aan boord van achteren naar voren kijken. Het rode navigatielicht zit aan bakboord en groene aan stuurboord. Een eenvoudig ezelsbruggetje is GRAS ofwel Groen Rechts Aan Stuurboord.
De geel/zwarte betonning geven een obstakel of een ondiepte aan. De officiële benaming is cardinale betonning. Aan een kant moet je de ton niet passeren want daar is het gevaar of is er een ondiepte. Je passeert de ton aan de andere kant.
Als je met je neus naar de punt van het schip staat zit baKboord linKs, en stuuRboord Rechts.
De navigatielichten op de zijkanten van een schip (en een vliegtuig) hebben verschillende kleuren: aan bakboord rood, aan stuurboord groen. Deze lichten helpen andere schippers de beweegrichting en bak- en stuurboordzijde van een naderend schip te bepalen in het donker.
De afkorting SIGNI staat voor Signs and Signals on inland waterways.
Eigenlijk bestaan er geen regels die bepalen hoelang je voor anker mag liggen. In Nederland is er geen regel dat je verplicht om na een aantal dagen voor anker te hebben gelegen je weer weg moet.
Je mag alleen een ligplaats nemen waarbij je de scheepvaart niet hindert. Dit betekent dat je niet mag ankeren in bijvoorbeeld een vaargeul, een smalle vaarweg, een engte in een vaarwater. Maar ook niet waar in een vaarweg een andere vaarweg, daaronder begrepen een haven, uitmondt.
De keuze van het anker wordt bepaald door: Het vaargebied: op zee of getijdenwater moet het anker groter en zwaarder zijn. De gemiddelde bodemgesteldheid van het vaargebied: op slappe grond is een anker nodig met grote vloeien/handen. Op vaste grond mogen de vloeien kleiner zijn.
Stootwillen en boeien vanaf €13,95 | Sailspecials.