ABS - Anti Blokkeer Systeem. ABS zorgt er bij een noodstop voor dat de wielen niet blokkeren en de auto bestuurbaar blijft.
ABS is een afkorting die staat voor Anti Blokkeer Systeem en is een veiligheidsvoorziening van een auto. Het is een elektronisch systeem dat in werking kan treden als je een noodstop moet maken met je auto. Zoals de naam al aangeeft, voorkomt ABS dat de wielen gaan blokkeren als je hard op het rempedaal trapt.
De afkorting "abs." betekent "absoluut".
Zonder ABS zullen de remmen wel werken, maar de kans is groot dat ze blokkeren wanneer u hard remt. Daardoor kunt u in een ongecontroleerde slip komen, wat tot zeer gevaarlijke situaties kan leiden. Neem dus geen risico's! Sommige mensen denken dat omdat auto's vroeger ook geen ABS hadden, het nu ook niet verplicht is.
Tip: Bijna elke auto heeft tegenwoordig een Anti Blokkeer Systeem, ABS. Wil je zeker weten of je auto ABS heeft? Check dan het Finnik Premium Autorapport onder opties en accessoires.
Re: Uitschakelen ABS
Zachtjes remmen, tik-tik-tik van de ABS dus, lampje aan, lampje uit. Brandt het lampje niet en trap je hem opzettelijk in de ABS of je remt gewoon, werkt alles normaal. Zal de zekering er ook maar uittrekken dan.
Omdat een hedendaagse auto vol zit met allerhande elektronica, heeft de dealer apparatuur waarmee hij snel kan bepalen waar de storing zit. Laat hem dus het defecte ABS-systeem repareren. Vervanging van de hydraulische pomp kost ongeveer € 1.200, inclusief montage en inlezen. Een regelunit (ECU) komt op circa € 225.
De abs sensor zit achter de remschijf, dus bij een voorwiel draai je het stuurwiel van je auto op die manier dat je de sensor goed kunt zien.
Bij de keuring is het blijven branden van het ABS-storingslampje een afkeurpunt wanneer de auto van bouwjaar 2018 of nieuwer heeft. Voor oudere auto's zorgt het wel voor een reparatieadviespunt op het keuringsrapport, maar niet voor een afkeuring.
Het ESP-lampje ziet eruit als een auto die in de slip raakt. Het lampje kan op twee manieren branden; het knippert, of het staat constant aan. Het ESP-lampje knippert: dit betekent dat het systeem geactiveerd is en dat je op een glad wegdek rijdt. Het systeem grijpt dus in en voorkomt dat je in een slip raakt.
Vaak is iets een tijdje populair, tot het saai wordt en er iets anders moet komen. Toen 'broer' uit was, kwamen 'neef' of 'niffo' erbij. Andere woorden voor vriend die je veel hoort of hoorde zijn bijvoorbeeld mattie, bruh, homie, drerrie, swa, dawg, en kill of kil, dat in het Surinaams zoiets betekent als 'kerel'.
De betekenis van het woord Ph is: prins heerlijk.
De betekenis van het woord BAS is: Afkorting voor: Bitches ain't shit. Afkorting voor: Boys Ain't shit.
ABS is sterk en duurzaam, en wordt daarom ook gebruikt in materialen waaraan hoge eisen worden gesteld qua veiligheid, zoals autobumpers en motorhelmen. Daarnaast kent ABS vele industriële toepassingen, zoals in leidingsystemen.
Is deze stof veilig? Producten met ABS erin zijn bij normaal gebruik veilig voor baby's, kinderen en volwassenen. Bij het verwarmen van ABS, in het geval van 3D-printen, kunnen onder andere nanodeeltjes en vluchtige organische stoffen vrijkomen. Je kunt dit merken door irritatie aan je luchtwegen en ogen.
Sterk en vormvast
Een van de meest bekende toepassingen is Lego. ABS, voluit geschreven Acrylonitril Butadieen Styreen, is een vormvast materiaal, heeft weinig neiging tot krimp en is slagvast. ABS wordt vaak toegepast in combinatie met een ander materiaal.
Doorrijden met een brandend ABS lampje? Ja, dit is mogelijk. De reden hiervoor is dat de remmen en het gaspedaal normaal functioneren. Het voornaamste probleem is dat de auto bij een brandend ABS lampje, in het geval van een noodstop, kan gaan slippen.
Wanneer er een waarschuwingslampje brandt, wil dit niet altijd zeggen dat er iets moet gebeuren. Een groen lampje geeft namelijk aan dat dit systeem naar behoren werkt. Een geel/oranje lampje geeft aan dat u de auto spoedig moet laten nakijken, maar duidt niet op acuut gevaar.
De meest eenvoudige check is met de contactsleutel op ''contact''. Dat is dus de stand waarbij alle controlelampjes oplichten. Als het goed is valt u ook het lampje op met de ABS aanduiding. Dan is dit systeem duidelijk aan boord en weet u wat u moet bestellen.
Wanneer het Anti Blokkeer Systeem in werking treedt voel je een trilling in het rempedaal. Schrik niet van deze trilling, De trilling in het rempedaal is normaal en ontstaat omdat het ABS pompend remt (maar dan heel snel).
Deze sensoren kunnen worden gecontroleerd via een diagnoseapparaat of een oscilloscoop. Als het waarschuwingslampje gaat branden, is het mogelijk dat de ABS-computer defect is of niet meer werkt. Dit is een relatief ernstig probleem dat professionele tussenkomst vereist.
De hoofdremcilinder zorgt voor de opbouw van de druk wanneer de bestuurder op het rempedaal trapt. De twee aansluitingen van de hoofdremcilinder wijzen op het gescheiden remsysteem. Het hydraulische gedeelte omvat een retourpomp en twee 2/2 kleppen.
Wanneer het oranje lampje van het ABS-systeem gaat branden, zal de auto prima blijven rijden. Er is echter wel een storing aanwezig in het ABS-systeem waardoor deze zichzelf heeft uitgeschakeld. Bij een noodstop is dat riskant. Neem daarom snel contact op met Multimerk.
Als je hard remt en de wielen van jouw motorfiets blokkeren, wordt jouw motor onbestuurbaar. Bij een noodstop voorkomt het ABS systeem dat de wielen blokkeren door de rem op dat moment kort te onderbreken. Een sensor meet de wielsnelheid en bij een dreigende wielblokkering wordt de remdruk automatisch verlaagd.
Sluit de slang van de pomp aan op de onderhavige ontluchtingsnippel van de remcilinder (remklauw). De door de pomp aangezogen vloeistof wordt in een speciaal reservoir opgevangen en de lucht wordt eruit geschift. Ontluchten door de druk in het expansiereservoir op te voeren.