In 10W40 staat het getal voor de W voor de vloeibaarheid van de motorolie bij koude temperatuur en het getal achter de W voor de vloeibaarheid op bedrijfstemperatuur.
Het eerste getal met de letter W: hoe lager het getal, des te dunner is de olie bij lage temperaturen (bij koude starts). De meest voorkomende zijn: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W. Het tweede getal na de letter W: hoe hoger het getal des te dikker de olie blijft bij hoge motortemperaturen (van belang in de zomer).
De aanduiding 5W40 of 10W40 heeft betrekking op de dikte (viscositeit) van de olie in koude en warme toestand. Multigrade motorolie is daarmee geschikt voor lage en hoge temperaturen. Het eerste getal heeft betrekking op de dikte bij lage temperatuur en het tweede getal op de dikte bij hoge temperatuur.
Waarom motorolie 10W40? Motorolie 10W40 is een hoogwaardig type motorolie, dat veelvuldig wordt gebruikt voor het smeren van benzinemotoren, LPG-motoren en dieselmotoren. Deze motorolie beperkt niet alleen het brandstofverbruik, maar biedt ook bescherming tegen slijtage en roest.
Hoe dik een motorolie warm of koud is, kun je dus aflezen aan de SAE-nummers op de fles. Een 10W-50 olie is bij een warme motor dikker dan een 10W-40 olie, een 10W-30 olie is dan dunner.
10W40 is vrijwel gelijk aan 10W30 met dat verschil dat het bij 10°C hogere buitentemperaturen nog steeds dezelfde dikte houdt. Daardoor dus beter geschikt voor onze zomers. Wijk verder niet af van de geadviseerde viscositeit. Te dikke of te dunne olie is schadelijk voor je motor.
Motorolie 10W40 is een hoogwaardig type motorolie, dat veelvuldig wordt gebruikt voor het smeren van benzinemotoren, LPG-motoren en dieselmotoren. Deze motorolie beperkt niet alleen het brandstofverbruik, maar biedt ook bescherming tegen slijtage en roest.
Semisynthetische oliën zoals 10W-40 zijn lange tijd de norm geweest. Ze zijn gemaakt op basis van geraffineerde ruwe olie die is gemengd met additieven. De markt stapt echter over op synthetische oliën.
Het verschil is de dikte bij zeer hoge olietemperatuur, zeg boven de 100 graden Celsius. De 5W-40 blijft in die omstandigheden wat dikker dan de 5W-30. Hoewel wij een voorstander zijn van het opvolgen van fabrieksspecificaties, is de dikte bij hoge temperatuur ondergeschikt aan de kwaliteitsnormen.
GAMMA motorolie 10W40 is een semi-synthetische (of halfsynthetische) motorolie op basis van ruwe ... 32.
Nee, want je gaat 2 oliën bij elkaar gooien die als ze koud zijn anders reageren.
In basis zijn deze motorolieën mengbaar, beter een andere soort olie dan te weinig olie. Na het mengen is echter niet meer bekend wat nu precies de eigenschappen van de aanwezige motorolie zijn.
Als er 5W-30 op de verpakking staat dan zal er ongetwijfeld 5W-30 in de kan zitten. In die zin zit dezelfde olie er dus in welke de garage aan jouw verkoopt. Er zijn dan ook erg veel verhalen van mensen die hun auto 400.000+km hebben laten lopen op een olie van bijvoorbeeld de Action. Het kan dus zeer zeker goed gaan.
Wat betekend SAE (Society of Automotive Engineers) 10W30 ? SAE 10W30 wil zeggen dat dit een multigrade motorolie is welke is getest op vloeieigenschappen bij koude temperatuur, (W staat voor Winter) en bij een temperatuur van 100 graden Celcius.
In de praktijk betekent dit dat elke olie net zo stroperig is bij lagere temperaturen en viskeus blijft bij -30 ° C, maar 5w40-olie presteert beter dan 5w30-oliën bij hogere temperaturen en is effectief tot omgevingstemperaturen van 50 ° C, in plaats van 30 ° C.
De viscositeit van een olie wordt bepaald door de weerstand tegen stromen. De viscositeit van een olie wordt aangeduid met twee getallen. Na het eerste getal staat altijd de letter 'W' (voor Winter). Deze aanduiding heeft betrekking op de weerstand tegen stromen van olie wanneer die koud is, zoals bij een koude start.
Bij 'Auto Motor und Sport' en 'Auto Zeitung' is LIQUI MOLY al voor het achtste jaar op rij verkozen tot het beste oliemerk.
Wanneer het tijd is om de motorolie bij te vullen is het te adviseren om het instructieboekje van jouw auto op te zoeken. Hier staat namelijk in welke olie gebruikt kan worden voor de motor van jouw auto. Er zijn namelijk verschillende motorolie bestaande uit andere viscositeiten en oliesoorten.
10W-40. Deze olie is geschikt voor zowel de winter als de zomer, behoudt zijn viscositeit bij -25 °С en blijft vrij viskeus wanneer opgewarmd, zodat het in voertuigen met een hoge kilometerstand gebruikt kan worden.
Wanneer je een modern voertuig of racemotor bezit, is volsynthetische olie vrijwel altijd de beste keuze. Dit heeft alles te maken met de extreem hoge belasting en dito toerentallen die het rijden met dit soort voertuigen vergen.
Met volledig synthetisch oliën levert de motor van uw auto de best mogelijk prestaties en wordt de motor optimaal beschermd vanaf het moment dat u de motor start. Ze werken beter in alle situaties die belastend zijn voor een motor, zoals rijden in extreme temperaturen, zware lasten trekken en filerijden.
15W40 is prima mengbaar met 10W40 en als de olie ook de juiste API codering bezit kunt u bijvullen met deze olie.
Het eerste getal (5) staat voor de viscositeit (oliedikte) bij een koude motor. Het tweede getal (30) staat voor de viscositeit (oliedikte) bij een warme motor. Hoe hoger het getal is, des te dikker is de olie. De 'W' staat voor winter.
Voor 5w40-olie
In de praktijk betekent dit dat elke olie net zo stroperig is bij lagere temperaturen en viskeus blijft bij -30 ° C, maar 5w40-olie presteert beter dan 5w30-oliën bij hogere temperaturen en is effectief tot omgevingstemperaturen van 50 ° C, in plaats van 30 ° C.
Het eerste getal met de letter W: hoe lager het getal, des te dunner is de olie bij lage temperaturen (bij koude starts). De meest voorkomende zijn: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W. Het tweede getal na de letter W: hoe hoger het getal des te dikker de olie blijft bij hoge motortemperaturen (van belang in de zomer).