Op de websites zoals oplaadpalen.nl thenewmotion.nl (NL BE DE) openchargemap.org (internationaal) en fastned.nl ( voor alleen fastned laders ) kan je eigenlijk alle laders vinden.
Een laadpaal zoeken
In Nederland hoef je niet lang te zoeken naar een laadpaal om je elektrische auto op te laden. Er zijn momenteel 58.388 (semi-)openbare laadpalen en meer dan 1.675 snelladers, zoals Tesla Superchargers en Fastned.
Tot slot: Gratis opladen kan je tegenwoordig bij heel wat winkelketens: IKEA, Lidl, Delhaize, McDonalds, Decathlon, Aveve, etc maar ook steeds meer bedrijven laten hun bezoekers gratis laden. Ook restaurants en hoteluitbaters kennen de voordelen.
Momenteel (2021) zijn er 8 Ionity-laadstations in België: Le Roeulx en Froyennes (Doornik) in Henegouwen, Veurne in West-Vlaanderen, Wetteren in Oost-Vlaanderen, Vilvoorde in Vlaams-Brabant, Bierset en Soumagne (Tignée) in de provincie Luik en Tellin in de provincie Luxemburg.
Laadpunten: België maakt vorderingen
Van deze punten zijn er 476 met snellader, die dus beschikken over een laadvermogen van meer dan 50 kW.
Thuis vaak nog het goedkoopst
Als je thuis een eigen laadpunt hebt, ben je over het algemeen het goedkoopst uit. Maar let op: dit is wel afhankelijk van het energiecontract dat je op het moment hebt. Heb je een contract met vaste tarieven en heb je dat voor oktober 2021 afgesloten dan zit je meestal nog goed.
Op de website van de Lidl heb je een overzicht van alle vestigingen met gratis laadpalen. Dit kun je via de filiaalzoeker Lidl vinden. Hier heb je een filter die je kans instellen op elektrische laadpaal. Je krijgt dan op een kaartje te zien waar er een gratis laadpaal staat.
01 februari 2021 Zorgeloos op weg met een elektrische auto. De ANWB Routeplanner is nu ook te gebruiken om een route te berekenen voor stekkerauto's. Je krijgt dan een route inclusief laadstops en laadtijd.
Voor die 800 volt kun je helaas nog lang niet bij alle snelladers terecht. Ionity, de joint venture waar ook Porsche, Hyundai en Kia aan meedoen biedt deze laders wel aan. Porsche is bezig met een eigen snellaadnetwerk dat uiteraard op 800 volt werkt en ook Hyundai is bezig om soortgelijke laadstations te ontwikkelen.
Als we de kosten berekenen en vergelijken, komen we via het rekenvoorbeeld van ANWB uit op gemiddeld 7,6 cent elektriciteitskosten per kilometer en zo'n 10 cent per kilometer aan brandstofkosten.
Elektrisch per maand goedkoper dan brandstof
Als je kijkt naar de maandelijkse kosten (inclusief de afschrijving) is een nieuwe elektrische auto goedkoper dan een nieuwe brandstofauto. Dat komt doordat de kosten van elektrisch rijden (de 'brandstof'), onderhoud en belastingen een stuk lager zijn.
Gratis laden op groene stroom van eigen zonnepanelen op dak van de nieuwe Lidl, tijdens openingstijden. Laden kan maximaal 30 minuten.
Snelladen = niet goed? Hoe de wagen wordt opgeladen, speelt volgens het onderzoek ook een rol. Snelladen zou namelijk niet zo goed zijn voor de batterijcapaciteit. Verrassend genoeg zou de aard van het gebruik van de auto geen of zeer weinig invloed hebben op de levensduur van de accu.
De meeste elektrische auto's verbruiken tussen de 8 kWh per 100 kilometer en 30 kWh per 100 kilometer. Om je een beeld te geven van hoeveel stroom dat is: stel dat je 10.000 kilometer per jaar rijdt, dan verbruik je met een auto die 15 kWh per 100 kilometer rijdt, 1.500 kWh per jaar.
Frankrijk telt ruim 37.000 laadpalen, gevolgd door Zweden (ruim 25.000) en Italië met 23.500 stuks. Het minste aantal palen is te vinden in Cyprus (57) en Malta (98). Verder zijn er in Centraal- en Oost-Europa verhoudingsgewijs veel minder laadpalen dan in het westen van de EU.
Shell Recharge
Met name de ingebouwde filterfunctie is handig. Je kunt bijvoorbeeld alleen de beschikbare (snel)laders eruit filteren, of enkel laders te zien krijgen die je met de app kunt bedienen. Ook fijn: Shell Recharge is in heel Europa actief. Er zijn meer dan 250.000 laadpalen in de applicatie te vinden.
Plugsurfing is niets voor niks de beste laadpas met de grootste dekking. Plugsurfing is de volledigste Europese aanbieder. Zij zijn werkzaam sinds 2012 in deze markt en hebben een groot en betrouwbaar netwerk opgebouwd met hun laadpassen.
"Chargemap is zonder twijfel dé app voor elektrische rijders. Alles werkt perfect en er staat heel veel info in. Het is echt de ultieme app om te voorkomen dat u ergens langs de weg komt te staan! En helemaal gratis!"
Snel én voordelig laden bij McDonald's
€ 0,5014 per kWh, incl. btw. Onze kennis van opladen en de bereikbaarheid van McDonald's: die combinatie geeft elektrisch rijden een enorme boost. “Om alle Nederlanders elektrisch te kunnen laten rijden, is een goed oplaadnetwerk met genoeg en goed bereikbare laadpalen belangrijk.
Sommige laadpalen zijn gratis, maar doorgaans heeft u een abonnement nodig om te kunnen laden. In sommige gemeenten kunt u zelf een publieke laadpaal aanvragen. Voor een openbare laadpaal heeft u een laadpas nodig. Die scant u bij het oplaadpunt voordat u gaat opladen.
Vandaag staat de teller al op 61 palen. Dit jaar komen er dus nog 39 nieuwe bij. De komende weken en maanden krijgen volgende Lidl-filialen er een laadpunt bij: Maldegem, Roeselare, Koekelare, Harelbeke, Putte, Braine-Le-Château, Montegnée, Comines, Charleroi.
Thuis opladen: 2 tot 5 cent per kilometer
Ongeveer 26 cent per kWh inclusief btw is gebruikelijk. Bij een gemiddelde elektrische auto, met een accu van 35 kWh, kost een volle accu dus 9 euro. Met een volle accu kan een auto gemiddeld 225 kilometer rijden op een volle accu, dus komen we uit op 4 cent per kilometer.
Als gemiddelde prijs voor 1 kWh bij een vast energiecontract nemen we voor deze rekensommen echter € 0,37. Een laadbeurt van 20,7 kWh komt daarmee op € 7,66. Stel dat je de 15.000 kilometer die je per jaar rijdt volledig thuis kunt laden kost dat hiermee zo'n € 1149 per jaar (€ 0,076 per km).
Thuis opladen met je elektrische auto
Stroom uit je eigen stopcontact kost over het algemeen 0,22 euro per kilowattuur. Reken op ongeveer 8 euro om de accu van de ŠKODA CITIGOe iV te vullen. Vervolgens kun je 260 kilometer* rijden, wat neerkomt op slechts 3,10 euro per 100 kilometer*.