De camera's zitten niet in bermen of auto's maar bevinden zich boven de weg. De slimme camera's zijn schuin naar beneden gericht en maken foto's van de overtreding plus het kenteken. Het gezicht van de bestuurder is niet in beeld. Wel in beeld zijn de handen waarop de smartphone in de handen wordt gehouden.
Waar staan de flitsers voor mobiele telefoon? Flitsers voor mobiele telefoons zitten niet in bermen of auto's, maar bevinden zich juist boven de weg. Meestal zijn ze opgesteld op viaducten.
De slimme camera kan smartphonegebruikers in de auto ook in de nacht betrappen, dankzij de infraroodtechnologie. Door het gebruik van de kunstmatige intelligentie (zo noemt de politie het) kan de camera zien of een bestuurder (tijdens het rijden) een mobiel elektronisch apparaat in gebruik heeft.
Deze camera's, ook wel slimme camera's genoemd, kunnen naast het meten van de snelheid (trajectcontrole), ook nummerplaten herkennen van bijvoorbeeld geseinde of gestolen wagens. Via een vast ANPR-netwerk wil de politiezone Voorkempen haar ganse grondgebied in verschillende fasen uitbreiden met deze slimme camera's.
Vanaf vandaag kun je geflitst worden als je rijdend een telefoon gebruikt. Speciale camera's zijn namelijk in staat om die handeling op te merken. Het gebruik van een telefoon tijdens het rijden blijkt al jaren levensgevaarlijk. Automobilisten gaan daardoor meer slingeren en houden hun snelheid niet constant vast.
Flitsfoto inzien bij CJIB
Als je jezelf ervan wilt overtuigen dat jij het echt was op de tijd en plaats die is aangegeven, kun je op de website van het CJIB de flitsfoto bekijken. Als je met je eigen auto of motorfiets bent geflitst, kun je met je DigID de foto inzien.
Telefoon op schoot huidige stand van de jurisprudentie
Het Openbaar Ministerie houdt het erop dat het niet is toegestaan om een mobiel op schoot te hebben in de auto. Een boete voor mobiel bellen is dus toegestaan.
ANPR-camera's staan vooral op snelwegen. De camera's kunnen langs de weg staan of boven de weg hangen. Politieagenten kunnen zo'n camera ook meenemen in de auto of plaatsen op een onopvallende plek langs de weg.
Daar riskeren zij een boete tot 4.000 euro, en een intrekking van het rijbewijs van 8 dagen tot 5 jaar in de ernstigste gevallen.”
Camera's langs de vaarweg
Vanuit verkeersposten kunnen medewerkers sluizen en/of vaarwegen in de gaten houden en zo de doorstroming, veiligheid en bediening van beweegbare bruggen en sluizen voor het vaarwegverkeer regelen. De camera's langs de vaarwegen en bij beweegbare bruggen kunnen beelden opnemen.
De nummerplaatscanners van de huidige lichting slimme camera's wordt niet enkel ingezet om te flitsen wanneer je te snel rijdt, maar ook om nummerplaten te scannen waar er mogelijk schulden aan verbonden zijn. Tot voor 1 januari 2017 kon de douane enkel auto's tegenhouden met openstaande verkeersboetes.
De slimme camera moet op een hoger punt staan – bijvoorbeeld op een viaduct – om smartphonegebruikers te kunnen betrappen. De camera maakt een foto van de overtreder en het kenteken van het voertuig. Daarna controleert een politieagent nog of de camera een juiste constatering heeft gedaan.
De mobiele flitser werkt volgens hetzelfde principe. Ook die stuurt dus radiogolven naar de passerende voertuigen en meten hoelang het duurt voor deze teruggekaatst worden. De zogenaamde superflitspaal of LIDAR (Laser Imaging Detection And Ranging) gebruikt laserstralen.
De camera's zitten niet in bermen of auto's maar bevinden zich boven de weg. De slimme camera's zijn schuin naar beneden gericht en maken foto's van de overtreding plus het kenteken. Het gezicht van de bestuurder is niet in beeld. Wel in beeld zijn de handen waarop de smartphone in de handen wordt gehouden.
Zodra je in de lijn (zeg maar in het zicht) komt van de radar kan je worden geflitst. 2, 3 of meer banen maakt echt niets uit, want de bundel komt een stuk verder. Heb je geluk en zit er iemand precies tussen jou en de radar, dan kan de radar jou niet zien en je snelheid meten en dus ook niet flitsen.
Camera's langs (snel)wegen registreren kentekens van passerende voertuigen. De politie gebruikt deze kentekens voor automatische kentekenherkenning, ook wel automatic numberplate recognition (ANPR) genoemd. Rijkswaterstaat en de provincies gebruiken de kentekens voor verkeersonderzoek.
De wetgeving rond gsm-gebruik achter het stuur wordt nu uitgebreid. Alle soorten van elektronische communicatietoestellen moeten voortaan in een houder zitten. Je mag ze dus niet vasthouden, op je schoot leggen of los naast je op de passagiersstoel plaatsen.
In maart 2022 veranderde de regelgeving over gsm gebruik in de auto. Je mag je smartphone niet meer gebruiken in de auto, tenzij je toestel in een gsm houder zit. Op de fiets en op de motor gelden dezelfde regels. De boete die je krijgt is verhoogd.
Als je tijdens het rijden in een auto/vrachtwagen aan het bellen bent, is de boete € 340,- (+ € 9,- administratiekosten). Het is verboden om te bellen in de auto of op de brommer. Er worden veel ongelukken veroorzaakt door niet-handsfree bellen in de auto.
Een ANPR-camera valt, technisch gezien, vrijwel niet te omzeilen. Ze kunnen meerdere rijstroken tegelijk controleren, zijn ongevoelig voor sommige 'sprays' die zouden werken tegen flitscamera's, en zijn in staat om niet alleen een nummerplaat te lezen, maar ook gezichten te scannen.
Naast het kenteken en de foto van het voertuig, worden ook de gegevens over de locatie, de datum en het tijdstip bewaard. Met behulp van deze gegevens is het mogelijk om de aanwezigheid van een voertuig op een bepaald tijdstip op een bepaalde plaats vast te stellen ten behoeve van de opsporing van strafbare feiten.
ANPR-camera's (automatic number plate recognition) zijn camera's waarmee de politie automatisch nummerplaten kan lezen.
Maar de echte reden voor een verbod is het gevaar binnenin je telefoon: ,,Als je belt wordt er in je telefoon een soort elektrische verbinding gemaakt en dan kan er een heel klein vonkje ontstaan. Als je tankt hang je met je hoofd boven de opening, daar komen licht ontvlambare dampen vrij.
De wet zegt niets specifiek over of u mag eten en drinken achter het stuur. Artikel 5 van Wegenverkeerswet zegt: "Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd."
Wat houdt feitcode R545 in? Een boete met feitcode R545 is een boete voor het vasthouden van een mobiel elektronisch apparaat tijdens het rijden in de auto, op de fiets of op de scooter. Bij de meeste mensen is het wel bekend dat bellen tijdens het rijden niet is toegestaan en dat u hier een boete voor kunt krijgen.