Een vierjarige heeft zijn fijne motoriek al best goed onder controle en is dus toe aan kleinere bouwblokken. Met Abel, Just Blocks, Kapla en Bioblo kan hij zijn fantasie de vrije loop laten en de meest waanzinnige constructies maken.
Spelontwikkeling kind 4 jaar
Hij doet rollenspellen en verzint zelf verhaaltjes. Denk aan spelletjes als vadertje en moedertje, superman of prinses spelen, of politie en boef. Fantasiespel is goed voor z'n verstandelijke ontwikkeling en denkvermogen: hij leert zo hoe anderen denken en doen.
Het leukste speelgoed voor een kind van 4 jaar is iets waarbij ze creatief kunnen bezig zijn, de wereld naspelen, tellen, fantaseren, etc. Wat is er leuker dan een eigen winkeltje met kassa te openen? Daarnaast is het kind ook volop in ontwikkeling dus kan leerspeelgoed ook niet ontbreken.
Samenspelen is nog moeilijk
Ze hebben nog niet zo door dat anderen ook gevoelens en wensen hebben. Wat ze wel doen, is goed naar elkaar kijken en nadoen. Pas tussen de 3 en 4 jaar gaan kinderen echt met elkaar spelen. Ze gebruiken dan hetzelfde speelgoed, houden al een beetje rekening met elkaar en reageren op elkaar.
Tentjes en hutten zijn leuk speelgoed voor het fantasiespel van kinderen van 4 jaar. Maar er is meer leuk speelgoed dat past in de categorie 'fantasiespel'. Zo zijn de meeste 4 jarige jongens en meisjes dol op verkleden. Daarom is een verkleedkist voor deze leeftijd bijna een must-have.
Een vierjarige gebruikt zijn fantasie om de wereld te begrijpen en experimenteert met verhalen en rollen. Misschien loopt hij wel dagenlang als superman of als prinses rond. Hij leert hiermee wat anderen doen, denken en voelen en dat helpt bij de gewetensontwikkeling en het leren rekening te houden met anderen.
Je kunt bijvoorbeeld meegeven: stukjes appel, banaan, druiven, stukjes peer, aardbeien, blauwe bessen, snoeptomaatjes, stukjes komkommer, reepjes paprika. Eigenlijk van alles aan fruit en makkelijk eetbare groenten.
Veel kinderen van deze leeftijd vinden fantasiefiguren leuk, zoals draken, elfen, heksen, prinsen en prinsessen. Je kind kan zich soms zo inleven in de fantasiewereld, dat het denkt dat het echt is. Soms wordt je kind zelfs bang van wat het ziet.
Kortom kinderen horen minimaal 3 uur per dag buiten te spelen dus we kunnen er veel aan doen om dit waar te maken. Ook al hebben we er geen voldoende gelegenheid voor. We kunnen het altijd als ouder-verzorger zelf opzoeken en optimaal benutten. Als het fijn weer is kunnen ze zelfs buiten huiswerk maken of boek lezen.
Vanaf 3+ jaar oud
Ook slimme spelletjes zoals Memory doen het goed vanaf deze leeftijd!
Met 2,5 jaar leert je peuter kralen rijgen, gaatjes vullen met de juiste vorm, prikken, knippen en plakken. Met zijn vingers een potlood aansturen en zijn rits omhoog en omlaag doen, leert je kind rond zijn derde jaar. Lees hier meer over de spraakontwikkeling van peuters.
Duidelijkheid en voorspelbaarheid zijn belangrijk voor de ontwikkeling van je kind. Probeer zoveel mogelijk duidelijke regels te stellen en op een heldere manier te vertellen wat je van je kind verwacht. Realistische verwachtingen. Elk kind ontwikkelt zich in een eigen tempo.
Redenen waarom je kind niet speelt kunnen zijn:
misschien heeft je kind teveel keuze aan speelgoed om zich heen. niet het juiste speelgoed qua interesse van je kind. niet genoeg speelruimte, daar bedoel ik een vloeroppervlakte mee. het speelgoed is niet passend bij de ontwikkelingsfase van je kind.
Hoeveel schermtijd kind: richtlijnen per leeftijd
Daarom zijn er richtlijnen voor een gezonde schermtijd voor kinderen uit verschillende leeftijdscategorieën: 0 tot 2 jaar: niet meer dan 5 minuten per dag. 2 tot 4 jaar: niet meer dan 30 minuten per dag. 4 tot 6 jaar: niet meer dan 1 uur per dag (15 minuten per keer)
Als kinderen net geboren zijn zullen ze nog niet echt met een pop spelen. Het draait dan allemaal om het aanraken en bekijken van de pop. Pas vanaf een jaar of 2 beginnen kinderen echt met een pop te spelen. En hoe ouder ze worden, hoe leuker het is als de pop interactiever wordt.
Je kunt het natuurlijk wel besprenkelen met citroensap. Heel fruit zoals een banaan, appel, mandarijn of pruim. Let daarbij wel op of je kind het zelfstandig kan eten, de juf heeft bijvoorbeeld geen tijd om een mandarijn te pellen voor de hele klas.
Een banaan is niet geschikt om in stukjes gesneden mee te geven. Deze stukjes zullen snel verkleuren en worden pappig. Als je niet een hele banaan mee wil geven, kun je deze wel met schil eromheen doormidden snijden en dan een halve banaan meegeven. Doordat je de schil eromheen laat, blijft de banaan wel goed.
Een vierjarige moet een koppoter – een lopend hoofd – kunnen tekenen, maar nog geen lijf. Een vijfjarige moet een vierkant kunnen tekenen en een mens met een hoofd met ogen en mond. Hij moet ook een lijf en – niet complete – ledematen kunnen tekenen.