Aanschaffen van een 2CV. Wanneer je je gaat oriënteren op een Citroën 2CV zul je zien dat de prijzen uiteenlopen van 3000 tot soms wel 20.000 euro. Voor 3000 euro mag je uiteraard niet te veel verwachten. In die categorie is er altijd op een of meer gebieden iets mis.
In Nederland waren er in 2018 nog ruim 8000 Eenden en was de prijs voor een perfect bewaard of gerestaureerd exemplaar gestegen naar rond de 15.000 euro. Onderdelen zijn echter relatief goedkoop en vanwege het lage gewicht (560 kg) is de motorrijtuigenbelasting laag of vanwege de leeftijd vrijgesteld.
Anno 2019 staan er nog 11.615 exemplaren in Nederland geregistreerd. Dit is inclusief besteleenden. Dit zijn niet alleen de Eenden die je op de straat ziet rijden, maar kunnen ook voertuigen betreffen die geschorst zijn.
De 2CV ('deux chevaux' – 'twee paarden' of '2 pk') werd gebouwd tussen 1948 en 1990 – inderdaad, 42 jaar lang. Van oorsprong was het een taai, nuttig en goedkoop autootje.
Het beste antwoord. Hij werd door de pers als extreem lelijk bevonden. En hij lijkt een klein beetje op een eend, vanwege het uiteinde van de 'koets' (carrosserie) dat op een eendenstaartje lijkt. In Duitsland heet het gewoon een 'ente' en in Belgie is het een 'Geit'.
Versnellingsbak van de Citroën 2CV
De 2CV had als eerste auto van Citroën een versnellingsbak met 4 versnellingen.
In 1948 werd de Citroën op een autosalon in Parijs voorgesteld aan pers en publiek. Een journalist benoemde hem meteen “lelijk eendje”. Sindsdien zeggen ze in Nederland tegen de Citroën 2CV “Het lelijk eendje”.
Zo ontstond de lichte, extreem soepel geveerde vierdeurs 2CV met luchtgekoelde tweecilinder boxermotor. En met een volledig uit elkaar te schroeven carrosserie en een stoffen roldak. Ondanks zijn bijnaam 'Lelijke Eend' wist de 2CV in 42 jaar tijd vele miljoenen harten te veroveren.
De oorspronkelijke Franse naam is Citroën 2CV en betekent letterlijk Deux Chevaux Vapeur. De Fransen noemen de auto kortweg La Deuche en in België wordt de auto 'Geit' genoemd.
De toeter zou links vooraan aan de koplampsteun moeten hangen.
Een standaard 2CV weegt 540 kilogram en deze vierwielaangedreven terreinwagen weegt slechts 200 kilogram meer.
De 2CV zou tot 27 juli 1990 in productie blijven. Uiteindelijk zouden er ruim 5 miljoen 2CV's geproduceerd worden: 3.898.631 2CV en 1.246.335 2CV besteleenden. Anno 2019 staan er volgens de RAI (bron) nog 7094 exemplaren in Nederland geregistreerd.
Superbenzine (98) voor je 2CV
Het advies van Citroën is daarom om benzine met minimaal RON97 te gebruiken voor 2CV's en andere A-typen. RON97 is alleen nergens te koop, dus dan zit je op benzine met '98', ook wel 'Super'-benzine genoemd. Het is dus wijs om met een superbenzine met RON98 te rijden.
In het geval van een Eend mag je dus een geremde aanhanger met een leeg gewicht van 100kg en een laadvermogen van 640kg trekken met een rijbewijs B, mits je de aanhanger niet zwaarder belaadt dan 400kg in totaal.
Hoeveel kost een eend? Eenden kosten naargelang van de soort of het ras 5 tot 25 euro per dier. De prijs voor eendenvoer varieert van 1 tot 5 euro per kg. Reken op ongeveer 5 euro per eend per maand voor het voer en verzorging.
Welke motorolie moet er in een 2CV? Voorgeschreven wordt 10W-40 of 10W-50. Het eerste getal ('10') geeft de viscositeit in koude toestand aan. Het tweede getal is het belangrijkste: de smeerbaarheid in warme toestand.
Kwakers die kwaken echt bijna altijd. Ook als er geen onrust is of schrik. Bij schrik veranderd de toonhoogte en de intensiteit van het geluid. Een wilde eend kwaakt niet snel in het donker omdat zij zich dan verraad.
Meestal ziet men in een bijt veelvoorkomende watervogels – zoals bijvoorbeeld wilde eenden, ganzen en meerkoet – maar soms treft men er ook exoten in aan.
Ganzendons heeft een betere reputatie dan eendendons, maar producten gevuld met ganzendons zijn niet persé van een hogere kwaliteit dan de producten gevuld met eendendons. De kwaliteit van dons wordt uitgedrukt in vulkracht. Hoe hoger die waarde des te kwalitatiever het dons.
Ganzendons is in de regel hoogwaardiger omdat ganzen groter zijn en grotere donsvlokken hebben. Hoogwaardige ganzendons heeft hierdoor een hogere vulkracht en een beter isolatievermogen dan eendendons.
Als je op zoek bent naar een comfortabel, zacht, licht en ademend dekbed is een donzen dekbed de beste keuze. Ganzen- en eendendons staan er bekend om dat ze veel vocht opnemen, de warmte goed vast houden en laag gewicht hebben.
Ganzendons of eendendons
Het dons en de veertjes in dekbedden komen vrijwel altijd van ganzen of eenden. Ganzendons is pluiziger en daardoor beter én duurder dan eendendons.