Actualisatie van het inhaalverbod kan nodig zijn als: De autosnelweg wordt verbreed naar meer dan 2 stroken per rijbaan. In die situaties vervalt het inhaalverbod voor vrachtverkeer. Er veranderingen zijn in de totale verkeersintensiteit en de intensiteit van vrachtverkeer.
De nieuwe maatregel is een verlenging van de tijdsperiode waarin vrachtwagens niet mogen inhalen. Nu mogen vrachtwagenchauffeurs namelijk tussen 10.00 uur en 15.00 uur wel op de linkerrijstrook rijden om een andere verkeersdeelnemer in te halen.
Inhalen verboden
Inhalen is niet toegestaan op plaatsen waar gevaar of hinder kan ontstaan. Het is verboden om een voertuig in te halen vlak vóór of op een kruispunt. Ter hoogte van een doorgetrokken streep tussen de rijstroken.
De boete voor vrachtwagenchauffeurs die het inhaalverbod negeren bedraagt € 249 (incl. administratiekosten). Samen voor een betere verkeersdoorstroming en verkeersveiligheid!
Op zondag van 00:00 tot 22:00 uur geldt er een rijverbod voor voertuigen met een brutogewicht hoger dan 7,5 t en voor vrachtwagens met aanhangers zwaarder dan 3,5 t op snelwegen, hoofdwegen en internationale routes. Van 1 juli tot 31 augustus geldt dit zelfde verbod tussen 07:00 en 19:00 uur.
Om files tijdens het vakantieseizoen zo veel mogelijk te voorkomen, mogen vrachtwagens tot eind augustus op zaterdag en zondag overdag niet rijden in Duitsland. Voor zon- en feestdagen geldt het hele jaar door al een rijverbod voor vrachtwagens en aanhangwagens.
240 euro. Met de uitbreiding van het inhaalverbod hoopt Rijkswaterstaat zowel de verkeersveiligheid als de doorstroming van het verkeer te verbeteren. Op het overtreden van het inhaalverbod staat een boete van 240 euro.
Tijdens het inhalen is er een licht voordeel tot de cabines bij elkaar in de buurt komen. Dan krijgt de inhalende vrachtbak pas goed 'de wind van voren'. Hierdoor worden de laatste meters bij het inhalen ook direct de zwaarste.
Links rijden doen we allemaal wel eens. Maar als je binnen tien seconden niemand inhaalt is het toch echt de bedoeling dat je weer opschuift naar rechts. "Doe je dat niet, dan krijg je een boete van 140 euro en dat is zonde," zegt een woordvoerder van de politie Rotterdam.
Bij verkeersboetes geldt in principe een wettelijke termijn van vier maanden nadat de gedraging heeft plaatsgevonden. In de praktijk heb je de boete doorgaans met vier tot zes weken wel binnen, maar dat kan dus langer duren. Houd daar rekening mee.
Fietsers moeten andere fietsers links inhalen, maar mogen bestuurders van andere voertuigen rechts inhalen. Inhalen is verboden op, of vlak voor, een voetgangersoversteekplaats. Een doorgetrokken streep tussen twee rijstroken betekent dat inhalen verboden is.
Over een witte of een gele onderbroken streep mag je rijden om een voertuig links in te halen. Over een doorlopende witte of gele streep mag je niet rijden om links in te halen. Zijn een doorlopende en een onderbroken streep naast elkaar getrokken, dan mag je links inhalen, als de onderbroken langs jouw zijde is.
Een auto geeft aan dat hij naar links gaat. Als een auto links heeft voorgesorteerd en aangeeft naar links te willen afslaan, mag je die rechts inhalen. Bij een blokmarkering mag je rechts inhalen. Dit kom je vaak tegen bij uitvoegstroken of weefvakken.
Inhalen geschiedt links. Bestuurders die links voorgesorteerd hebben en te kennen hebben gegeven dat zij naar links willen afslaan, worden rechts ingehaald. Fietsers dienen elkaar links in te halen; zij mogen andere bestuurders rechts inhalen.
Op een wegvak met inhaalverbod motorvoertuigen ( F 1 ): Een brommobiel mag de vóór hem rijdende personenauto niet inhalen want hij volgt de regels van een motorvoertuig. Een personenauto mag de vóór hem rijdende brommobiel wél inhalen want de brommobiel is een bromfiets en dus geen motorvoertuig.
Hoeveel meter moet je afstand houden rondom grote voertuigen? Goed zo, op drie meter afstand kan de chauffeur van de vrachtauto jou zien. Helaas, als je te weinig afstand houdt, kan de chauffeur jou niet zien.
Veelvuldig van rijstrook wisselen op een drukke weg leidt tot risico's en volgens de Duitse wetgever is het in dat geval beter om in het midden te blijven.
Voor een kwart van de Nederlanders zijn bumperklevers de allergrootste ergernis, gevolgd door automobilisten die met hun smartphone bezig zijn. Ook snelheidsduivels worden irritant gevonden; zij staan op nummer drie. Dit is de top 5 van ergernissen in het verkeer: Bumperklevers (59%)
Het is als bestuurder verboden om op een autosnelweg of autoweg je voertuig te keren of achteruit te rijden. Is het verboden om stil te staan op de weg waar je rijdt? Dan is achteruitrijden en keren ook verboden. Je mag tot slot ook niet achteruitrijden of keren op plaatsen waar je onnodig gevaar kunt veroorzaken.
Vrachtwagens flitsen naar elkaar om twee redenen
Het grootlicht is het signaal naar de inhalende chauffeur dat deze er volledig voorbij is en terug naar rechts kan. Een beleefdheidsdingetje dus, omdat het vanuit de cabine soms wat lastig inschatten is wanneer je trailer de andere vrachtwagen is gepasseerd.
Op een autosnelweg is het bestuurders van een samenstel van voertuigen met een totale lengte van meer dan 7 meter en van een vrachtauto verboden op een rijbaan met drie of meer rijstroken enig andere dan de twee meest rechts gelegen rijstroken te gebruiken. Het verbod geldt niet voor het geval zij moeten voorsorteren.
Als u op een smalle landweg of een andere weg met één rijstrook rijdt en iemand knippert met zijn licht voordat hij de bocht uitrijdt, is dat meestal om u te waarschuwen voor tegemoetkomend verkeer. Andere gevallen waarin tegenliggers kunnen knipperen als er snelheidscontroles zijn, of gewoon om hallo te zeggen.
Een geldboete is in Nederland minimaal € 3 en maximaal € 900.000. Voor jongeren van 12 tot en met 17 jaar is de maximale hoogte € 4.500.
Het dragen van een autogordel is verplicht. Het niet dragen van een autogordel worden gesanctioneerd met een boete van 149 euro. Dat is inclusief administratiekosten (feitcodes R533; R535f t/m R535k; R535m; R535o t/m R535s).
In 2020 zijn 2.803.661 snelheidsboetes opgelegd na controle met een flitspaal, in 2021 waren dat er 2.830.213. Ook zijn 1.509.650 snelheidsovertredingen met mobiele radarsets geconstateerd, tegen 1.476.304 een jaar eerder.