– Gebruik een drager die precies groot genoeg is voor de lading, zodat de producten niet gaan schuiven en de lading niet uitsteekt, en zet de lading goed vast. – Stapel de pallet stabiel op, bijvoorbeeld in kolommen of een “baksteenstructuur”, en houd hierbij rekening met de producteigenschappen.
Voor het laden en lossen van ongepalletiseerde goederen kan een bandtransporteur of rollenbaan worden gebruikt. Deze optie wordt vaak gebruikt bij het lossen van containers met losse colli. Via de baan kan er toch snel worden gelost en ook vanuit ARBO oogpunt is dit een goed hulpmiddel.
Toch houdt ook de vervoerder een verantwoordelijkheid. De vervoerder is verplicht de lading te controleren. Als de vervoerder, in de praktijk is dit natuurlijk de chauffeur, vast stelt dat er verkeerd beladen is, moet hij dit melden aan de afzender.
Naast assisteren bij het laden en lossen zorgt de stuurman voor het aanmeren en afmeren van het schip en hij verricht onderhoudswerkzaamheden. Soms is de stuurman verantwoordelijk voor het functioneren van de motoren. De stuurman mag ook onder verantwoordelijkheid van de schipper of de kapitein het schip besturen.
Aanmeren en afmeren betekenen allebei 'een schip vastleggen aan de wal, aan een kade, steiger, enz. '
Het afmeren (ook: aanmeren) van een schip is het vastmaken van een schip aan een vast object zoals een kade of pier, aan de zeebodem, of aan een drijvend object zoals een afmeerboei. Een locatie waar een schip afmeert, wordt meestal een aanlegplaats genoemd.
Het voertuig blijft bepalend. In de praktijk geldt een waarschuwing bij overbelading tot en met 5%. In de overige Europese landen gaat men verschillend om met de marges bij overbelading. De kans op een bekeuring of de eis om lading te lossen kan in het buitenland aanmerkelijk groter zijn.
Op basis van Nederlandse wetgeving en bij het gebruik van CMR-vrachtbrieven is er geen wettelijk kader voor de beslissing wie de goederen moet laden en stuwen/zekeren. Er bestaat dan alleen een algemene controleplicht voor de chauffeur en het is verder aan partijen om er inhoudelijk afspraken over te maken.
In Nederland wordt in de praktijk een overbelading van 5 procent gedoogd. Boetes liggen in Nederland tussen de 120 en 470 euro. In het buitenland gelden andere bedragen en regels. In bijvoorbeeld Zwitserland en Oostenrijk heb je met een klein beetje overbelading al kans op een fikse bon.
Laden en lossen mag zolang duren als nodig is. U moet wel onmiddellijk met laden/lossen beginnen en dit ook niet onderbreken als u een naheffing parkeerbelasting wilt voorkomen.
' Onder laden en lossen verstaat de wet: 'Het onmiddellijk, nadat het voertuig tot stilstand is gebracht, bij voortduring inladen of uitladen van goederen van enige omvang of enig gewicht, gedurende de tijd die daarvoor nodig is.
Zo kunnen een gebrekkige constructie en slecht onderhoud van de laaddeuren ernstige ongevallen veroorzaken. Deuren die verticaal bewegen, kunnen neerstorten, horizontaal bewegende deuren kunnen omvallen. Zorg er ook voor dat alle laad- en lossystemen steeds in topconditie zijn.
Bij een vormsluiting wordt je lading 'opgesloten'. Wrijving komt hier dus niet (of minder) aan te pas. Je lading is als het ware geblokkeerd en heeft geen speling om een eigen leven te gaan leiden. Je kan dit doen door je vrachtwagen optimaal vol te laden en door eventuele lege ruimtes op te vullen met 'stootkussens'.
Met logistiek wordt het algemene beheer van de beweging van goederen en diensten bedoeld. Het verschil tussen logistiek en transport is dat transport een onderdeel is van de logistieke keten. Transport is het goederenvervoer dat plaatsvindt in de logistieke keten.
Rek: De maximale rek for spanbanden volgens de EN 12195-2 is 7% bij Lashing Capacity (LC). De meeste standaard spanbanden van LoadLok hebben echter een rek van 4% bij LC, hierdoor heeft u meer grip op uw lading!
In de markt wordt altijd gesproken over een "5 ton spanband". Hiermee wordt bedoeld: - LC = Lashing capacity (gebruiksbelasting ofwel maximaal toelaatbare belasting) - 2500 kg in rechte lijn en 5000kg in omsnoering.
Wie is verantwoordelijk voor overbelading? De vervoerder is altijd aansprakelijk in geval van strafrechtelijke handhaving. Een verlader kan medeaansprakelijk zijn. Het digitaal toezicht richt zich op de kentekenhouder (meestal de eigenaar).
Het laadvermogen is het verschil tussen de 'toegestane max. massa' en de 'massa rijklaar'. Dus trek die twee gewichten van elkaar af en je houdt het laadvermogen over. In dit geval: 1.875 kg min 1.420 kg = 455 kg.
Tip: laad hier niet meer dan 80% vol. Een snellader is niet bedoeld om de auto helemaal op te laden, maar om je (volgende) bestemming te halen. Een auto laadt het snelst als hij helemaal leeg is - na 50-80% daalt het laadvermogen.
De bemanning of bezetting is het personeel van een vaartuig, vliegtuig of voertuig. Het is de groep mensen die aan boord werken van een boot, schip, vliegtuig of ruimtevaartuig, of die een militair voertuig of een stuk artillerie zoals een tank of houwitser bedienen.
Elke schipper wacht op zijn beurt en vaart de sluis in op volgorde van aankomst. Inhalen is verboden bij het naderen van een wachtplaats. Vaar met lage snelheid zo ver mogelijk door naar voren in de sluis en sluit goed aan op de boot voor u. Zo hoeft u in de sluis niet om elkaar heen te varen.
Kooi - Een kooi is een bed aan boord van een boot.