Bij het kiezen van een nieuwe auto-accu moet u op het ontwerp, en de elektrische waarden zoals spanning, capaciteit en koudestartstroom letten. Het ontwerp van de behuizing is cruciaal,. Zelfs een krachtige auto-accu heeft weinig nut als deze niet compatibel is met de auto.
Plaats de batterij met de uitersten tegen de juiste aansluiting, anders wordt er geen stroom doorgegeven. Welk uiteinde aan welke kant geplaatst moet worden staat meestal in het batterijencompartiment aangegeven met een plus- en minsymbool. Zorg dat de batterij er recht in zit, zodat de polen goed contact maken.
Duidelijk antwoord: ja, dat kan!Je zult er vaak tevreden mee zijn. Maar moderne auto's met veel elektrische verbruikers zoals automatische start/stop en eventueel recuperatietechniek (energieterugwinning) hebben speciale accu's nodig.
Wil je de batterij in je auto vervangen? Kijk dan om te beginnen in de handleiding van je wagen of vraag na bij een autoprofessional welk type batterij er in jouw wagen hoort. Startbatterijen voor voertuigen met een start-stop systeem: AGM-batterijen: geschikt voor krachtige wagens, SUV's en lichte vrachtwagens.
U kunt een liniaal pakken en proberen de exacte breedte en hoogte van uw huidige autoaccu te meten, maar u kunt ook de motorkap openen en kijken naar de "Groepsgrootte" die op het etiket van de accu staat. U kunt ook de handleiding van de eigenaar raadplegen .
Een vuistregel die vaak gehanteerd wordt voor het berekenen van de capaciteit van een thuisbatterij is 1 à 1,5 kWh per wattpiek (kWp). Dus bij een PV-systeem met een vermogen van 4 kWp zou de aanbevolen capaciteit van de thuisbatterij 4 à 6 kWh zijn.
Als uw motor meer vermogen vraagt dan de accu kan leveren, kan uw auto stilvallen voordat u überhaupt bent gestart . Bovendien merkt u misschien dat er niet genoeg energie is om uw accessoires te laten werken, vooral als de motor is uitgeschakeld. Zelfs naar de radio luisteren kan voldoende zijn om de verkeerde accu leeg te laten lopen.
Voor een volledig lege accu
In dat geval moet je ten minste 45 minuten tot een uur rijden om ervoor te zorgen dat de accu weer voldoende opgeladen is. Dit geldt vooral als je een oudere accu hebt, die mogelijk meer tijd nodig heeft om op te laden.
Nee . Autoaccu's verschillen op meerdere manieren om te werken met de specificaties van verschillende voertuigen. Ze zijn over het algemeen specifiek voor een bepaald jaar, merk en model.
De eenvoudigste manier om te weten hoeveel er nog in een accu zit is een accumeter. Deze sluit u aan op de + en - pool van de accu. Met behulp van een aantal LED's (rood-oranje-groen) krijgt u dan een grove indicatie. Een nauwkeuriger gereedschap om dit te bepalen is een multimeter (voltmeter).
De installatie van een nieuwe accu neemt ongeveer 20 tot 30 minuten in beslag. De prijzen voor een nieuwe accu variëren van € 60 tot € 300, afhankelijk van het soort accu dat je nodig hebt. Vaak zien we dat je bij nieuwere auto's ook direct meer geld kwijt bent aan een nieuwe accu.
U vraagt welke merk accu de Wegenwacht gebruikt en wat hiervan de kosten zijn. De Wegenwacht heeft zelf accu's laten ontwikkelen, die aan onze wensen voldoen, door de firma CLS. Deze accu's zijn van zeer goede kwaliteit zodoende geeft de Wegenwacht hier 3 jaar garantie op.
De gemiddelde prijs voor de auto accu vervangen ligt tussen de 160 en 180 euro.
Batterijprestaties: Zowel Amaron- als Exide-batterijen staan bekend om hun betrouwbare prestaties . Amaron-batterijen staan er echter om bekend een langere levensduur te hebben en beter bestand te zijn tegen extreme temperaturen dan Exide-batterijen.
U heeft twee opties als de accu leeg is van auto: de accu starten met startkabels en een hulpauto of de accu starten en opladen met een accubooster. Een lege accu zorgt ervoor dat de auto niet meer kan starten. Het is daarom belangrijk dat u weet hoe u de auto accu zelf kunt starten.
Koude temperaturen: Kou vermindert de capaciteit van een accu, vooral bij oudere modellen. Lange stilstand: Gebrek aan gebruik kan leiden tot zelfontlading. Defecte dynamo: De dynamo laadt de accu niet meer goed op. Elektrische accessoires: Apparaten zoals een telefoonoplader kunnen de accu leegtrekken.
Het opladen van de accu in het voertuig is eenvoudiger en verdient de voorkeur om veiligheidsredenen, hoewel dit niet altijd mogelijk is . Als er geen garage of een elektriciteitsaansluiting beschikbaar is, is er vaak geen alternatief om de accu buiten het voertuig op te laden. Zorg voor goede ventilatie bij het opladen in afgesloten ruimtes.
Het komt weleens voor dat je de accu van de auto moet vervangen. Sommige mensen kiezen ervoor om dit te laten doen, terwijl anderen het heft in eigen handen nemen. In principe is het voor iedereen te doen om zelf de accu te vervangen. Het is slechts een kwestie van de juiste onderdelen in huis hebben.
Een te hoog startampère kan leiden tot een verhoogde belasting van het elektrische systeem van het voertuig, wat schade kan veroorzaken aan gevoelige onderdelen zoals de startmotor, dynamo en zelfs de motorregeleenheid.
Een aantal symptomen waaraan u een kapotte accu kunt herkennen zijn: De auto start niet zonder lampen, verwarming, radio of andere stroomverbruikers ingeschakeld te hebben. Rode dashboardlampje accu brand. Piepende geluiden die onder de motorkap vandaan komen.
Normale autoaccu's kunnen de hoge eisen die ontstaan door ontlading tijdens de stopfases niet aan . Vervanging door een normale accu in plaats van een AGM of EFB, resulteert in snelle achteruitgang van de accu en een storing is onvermijdelijk.
In tegenovergestelde richting geeft de hoeveelheid Ah van de lader weer hoe groot de capaciteit is dat geleverd wordt aan de accu. Des te groter deze capaciteit, des te sneller de accu geladen zal zijn.
Batterijcapaciteitsclassificatie
Om wattuur om te rekenen naar ampère-uur, deelt u het energieverbruik (in Wh) door de accuspanning (in V) . Als uw apparatuur bijvoorbeeld 80 Wh aan energie nodig heeft en u gebruikt een 12V-accu, dan moet de accucapaciteit 80 Wh / 12 V = 6,67 Ah zijn.