De gemeente geeft uw verhuizing door aan alle instanties die deze gegevens nodig hebben voor de uitvoering van hun wettelijke taak. Denk daarbij aan de Belastingdienst, de politie, de brandweer en ziekenhuizen.
Waar moet je allemaal je adres veranderen als je gaat verhuizen?
Deze geeft het nieuwe adres door aan verschillende instanties zoals de Belastingdienst. Daarnaast moet jij je nieuwe adres doorgeven aan onder meer de huisarts, voor abonnementen die je hebt lopen, aan je internetprovider en vrienden en familie. Dit doe je zelf, of je laat het regelen door een bedrijf zoals PostNL.
Je dient je verhuizing aan de gemeente door te geven zodat deze het kan aanpassen in de Basisregistratie Personen (BRP) en vervolgens worden belangrijke instanties zoals de Belastingdienst, DUO, RDW, je zorgverzekeraar en de politie en brandwoord automatisch op de hoogte gesteld van je verhuizing.
Als je binnen dezelfde woonplaats bent verhuisd en graag je huisarts wilt behouden, kun je vaak je adreswijziging simpel doorgeven. De huisarts controleert of je nieuwe adres nog binnen hun bereik valt. Zo niet, dan zul je helaas toch moeten overstappen naar een andere huisarts.
Wat moet je regelen als je verhuist naar een andere gemeente?
Doorgeven adreswijziging. Naast het doorgeven van je nieuwe adres aan bekenden en instanties, moet je je nieuwe adres op tijd doorgeven aan de gemeente. ...
Wie krijgt een automatisch bericht bij verhuizing?
Overheidsinstanties die je adres nodig hebben om hun werk uit te voeren, krijgen automatisch bericht van je verhuizing als je je inschrijft bij je gemeente. Maar bedrijven zoals: Telefonie- en internetbedrijven (KPN, Ziggo) Banken (Rabobank, SNS)
Zelfs als je binnen je gemeente blijft wonen, dien je ook je adreswijziging door te geven aan de gemeente. Als je naar een andere gemeente gaat verhuizen dien je dit alleen door te geven aan de gemeente waar je gaat wonen. Je nieuwe gemeente schrijft je automatisch uit bij je oude gemeente.
Als je gaat emigreren dan wil je dat jouw bankzaken op orde zijn. Een vraag die wij vaak krijgen, is: “Kan ik mijn Nederlandse bankrekening houden als ik emigreer?” Dit is mogelijk. Je kunt een betaalrekening, een opgebouwd pensioen en een hypotheek op een Nederlands onderpand behouden.
Als je je uitschrijft uit Nederland, veranderen je gegevens in de Basisregistratie Persoonsgegevens (BRP) van 'ingezetene' naar 'niet-ingezetene' in de Registratie Niet-ingezetenen (RNI). Dit zorgt voor extra papierwerk en kan problemen geven met de diensten van deze instellingen.
Begin met het inpakken van spullen die je niet vaak gebruikt, zodat je niet uit dozen hoeft te leven en opnieuw moet inpakken. Pak vergelijkbare spullen bij elkaar in. Blijf georganiseerd door vergelijkbare spullen bij elkaar in te pakken op basis van kamer of gebruik. Houd essentiële spullen apart ingepakt voor snelle toegang.
Nee, u kunt maar bij één huisartsenpraktijk zijn ingeschreven. Wanneer u zich inschrijft bij een nieuwe huisarts, meldt de huisarts u aan in het landelijk systeem. Hierin staat bij welke huisarts iemand is ingeschreven zodat er vanuit één huisarts een rekening naar de zorgverzekeraar wordt gestuurd.
Er is geen standaard procedure hoe je dit kunt aanpakken. Wat kun je doen? Bespreek je twijfels en klachten met de zorgverlener(s) in het ziekenhuis waar je nu behandeld wordt. Misschien kunnen zij je doorverwijzen naar een ander ziekenhuis.