Eén van de eisen van de Kamer van Koophandel is dat er op de locatie werkzaamheden van je bedrijf moeten kunnen plaatsvinden. Alleen een postbus (van bijvoorbeeld de PostNL) is dus niet voldoende. Het moet een echt fysiek adres. Via de website van Staete Vrijdaggevoel kun je dit direct aanvragen.
Het vestigingsadres is de plaats waar de activiteiten van je bedrijf worden uitgevoerd en is altijd openbaar. Het privéadres is je woonadres en is niet openbaar. Het privéadres kan overigens gelijk zijn aan het vestigingsadres, als je je bedrijf vanuit je woonadres uitoefent.
Wilt u zich als ondernemer inschrijven bij het Handelsregister, dan krijgt u te maken met de eisen voor een vestigingsadres bij de KvK. De naam van uw bedrijf wordt verplicht, samen met informatie zoals het KvK nummer, de rechtsvorm, het adres en andere zaken in de registers opgenomen.
Verschil woonadres en briefadres
Een woonadres is het adres waar u woont. Een briefadres is het adres van een andere persoon of van een instelling (de zogenoemde briefadresgever). Met het adres van de briefadresgever bent u zonder woonadres toch bereikbaar voor de overheid. Een briefadres is daarom nooit een postbus.
1. Wat is de definitie van een vestiging? De Handelsregisterwet definieert een vestiging als 'een gebouw of complex van gebouwen waar duurzame uitoefening van de activiteiten van een onderneming of rechtspersoon plaatsvindt'.
Het is niet toegestaan om meer dan één eenmanszaak te hebben. Dit komt omdat het privé-vermogen van de eigenaar onlosmakelijk is verbonden met de eenmanszaak. Dit is de uitkomst van een uitspraak van de rechtbank.
Alle ondernemingen en organisaties die zich inschrijven in het Handelsregister krijgen een KVK-nummer. Daarnaast registreert KVK nog een aantal andere nummers, zoals het vestigingsnummer en het Rechtspersonen en Samenwerkingsverbanden Informatienummer (RSIN).
Inschrijven als u in Nederland komt wonen
U moet zich gratis inschrijven bij de gemeente: op uw vaste woonadres; op een briefadres, als u geen vast woonadres heeft. Bijvoorbeeld omdat u binnenvaartschipper bent, of in een instelling verblijft (gevangenis, psychiatrische instelling, blijf-van-mijn-lijf-huis).
Als iemand rechtmatig in Nederland verblijft, dan mag een gemeente niet weigeren om hem of haar in te schrijven op een woon- of op briefadres.
Geen financiële gevolgen
Als hoofdbewoner bent u niet verantwoordelijk voor eventuele schulden. Er zijn ook geen gevolgen voor uw bijstandsuitkering, gemeentelijke belastingen, huur- of zorgtoeslag. Een persoon met een briefadres staat wel ingeschreven op uw adres, maar niet als bewoner.
Het postadres is en blijft een openbaar gegeven zodat de onderneming bereikbaar blijft. EZK heeft KVK hiermee de ruimte gegeven om vooruitlopend op nieuwe wet- en regelgeving in bepaalde situaties op verzoek een bezoekadres al af te schermen.
Een zakelijk postadres is niets anders dan een virtueel kantoor, waarmee u uw correspondentie ontvangt op een andere locatie dan uw huisadres. U kunt dit adres doorgeven aan de Kamer van Koophandel, indien u kiest voor een postadres die geschikt is als inschrijfadres.
In een eenmanszaak is je maatschappelijke zetel je woonadres. Verhuis je, dan neemt de KBO automatisch je nieuw adres uit het rijksregister over. Dit geldt niet voor je uitbatingszetel of vestiging. Wijzigt ook dat adres mee, dan moet dit nog in de KBO aangepast worden.
Indien u een postbus huurt, dan kunt u dit zonder problemen als postadres gebruiken. Bij de KvK kunt u dit postbus adres ook gewoon vermelden als postadres. Iets dat echter niet mogelijk is, betreft het inschrijven van uw onderneming op hetzelfde postbus adres.
Een briefadres aanvragen is gratis.
Openbare gegevens zijn onder meer: naam van het bedrijf of organisatie. contactgegevens zoals adres, telefoonnummer, faxnummer, e-mailadres en internetadres. gegevens van vestigingen.
Iemand op je eigen adres een postadres geven kan gevolgen hebben voor reinigingsrecht, rioolrecht en kan van invloed zijn op het recht op- of de hoogte van uitkeringen en toeslagen.
Een briefadres wordt voor een periode van maximaal één jaar afgegeven. 2. Op gemotiveerd schriftelijk verzoek, ingediend voor het verstrijken van een termijn, kan de termijn van één jaar twee keer met een periode van zes maanden worden verlengd.
Hoe lang is een briefadres geldig? Een briefadres is 6 maanden geldig. Na 6 maanden wordt gekeken of dat het briefadres aangehouden moet worden of dat er inmiddels een woonadres is.
In de volgende gevallen kunt u een boete krijgen: Als u niet staat ingeschreven op het adres waar u woont. Als u iemand toestemming geeft om zich in te schrijven op uw adres, terwijl die persoon daar niet woont. Als u iemand toestemming geeft voor een briefadres op uw adres, terwijl die persoon een woonadres heeft.
U bent bevoegd om zolang u wilt iemand onder uw dak te laten verblijven. Met wie en hoe lang u samenwoont betreft uw persoonlijke leven en daar heeft de verhuurder niets mee te maken.
Reacties. Er zijn geen consequenties bij inschrijving op uw woonadres als u een koopwoning hebt. Wel moet ivm een eventuele hypotheekaftrek de betaalde huur beneden een bepaalde grens zijn. Er geldt een vrijgesteld bedrag hiervoor.
Om een eenmanszaak in te schrijven, heb je ook een BSN (Basis Registratie Nummer) nodig. Dit nummer krijg je door je in te schrijven bij de gemeente op een Nederlands woonadres of in de RNI (Registratie Niet Ingezeten) op je buitenlandse adres.
Start u een eigen bedrijf, dan moet u zich inschrijven in het Handelsregister van KVK. Deze inschrijving kost eenmalig € 51,95. U hoeft zich niet apart in te schrijven bij de Belastingdienst. Dat gebeurt automatisch.
Als iemand in het handelsregister jouw onderneming op een naam wil vinden, zal dat dus lastiger worden. Je staat bekend onder de handelsnaam, waar je bescherming voor hebt, maar staat ingeschreven met een andere naam, zoals de statutaire naam van je B.V.