De inhoud van de hoofdstukken verschilt per soort rapport. Een rapport bevat meestal een inleiding en bronnenlijst. Mogelijke andere hoofdstukken zijn: voorwoord, managementsamenvatting, analyseonderdelen (structuur, cultuur, interne communicatie etc.), methode van onderzoek, resultaten, conclusies en aanbevelingen.
Je eindigt je rapport met de bijlagen met alle detailinformatie die je wel graag aan de lezer wilt meegeven, maar die voor het doel van je rapport te gedetailleerd zijn om in de onderbouwing of uitleg op te nemen. Denk bijvoorbeeld aan de data die je hebt gebruikt.
Een rapport bevat meestal een inleiding en bronnenlijst. Mogelijke andere hoofdstukken zijn: voorwoord, managementsamenvatting, analyseonderdelen (structuur, cultuur, interne communicatie etc.), methode van onderzoek, resultaten, conclusies en aanbevelingen. Geef je hoofdstuk een informatieve titel inclusief nummer.
Schrijf je adviesrapport in een zakelijke stijl en wees vooral kort, bondig, actief, specifiek en duidelijk. Zorg ervoor dat opdrachtgevers en managers die jouw rapport snel doorlezen je advies eenvoudig begrijpen en inzien waarom dit advies goed is. Gebruik daarom opsommingslijsten en vermijd te lange zinnen.
Verplicht. Basisscholen zijn wettelijk verplicht om bij de overgang naar een andere school een onderwijskundig rapport van een leerling op te stellen. Dit gebeurt bijvoorbeeld in groep 8 of wanneer de leerling tussentijds van basisschool wisselt.
De SOEP-structuur is een hulpmiddel voor het maken van een duidelijk verslag van een deelcontact. Het acroniem staat voor Subjectief, Objectief, Evaluatie en Plan. In een SOEP-verslag worden de S-, O-, E- en P-regel (ieder in vrije tekst) vastgelegd aangevuld.
“En die structuur biedt SOAP. De naam is de afkorting van de vier onderdelen van de methode: Subjectief, Objectief, Analyse, Plan. Het houdt in dat je achtereenvolgens noteert: wat zegt of vindt de zorgvrager, wat observeer of meet ik, wat maak ik eruit op, welke actieplannen moeten er komen.
Een rapport is een verslaglegging van een activiteit, gebeurtenis of toestand. Dit verslag wordt, al dan niet na voorafgaand onderzoek, door één of meer rapporteur(s) gedaan aan een doelgroep, die daartoe doorgaans, maar niet noodzakelijkerwijs, de opdracht heeft gegeven of de wens uitgesproken.
Het doel van een specifiek rapport is om alle partijen die betrokken zijn geweest bij een ernstig voorval te informeren. Daarbij wordt zakelijke en doelgerichte informatie gegeven over een ernstig voorval. Voor zowel de interne als de externe klanten kan de informatie uit het rapport van essentieel belang zijn.
Inleiding. In de inleiding introduceer je de aanleiding, het onderwerp, de probleemstelling, de doelstelling en je onderzoeksvraag (en eventueel deelvragen) en beschrijf je kort de onderzoeksopzet.
De samenvatting staat na het voorwoord en voor de inhoudsopgave.
1.1 SOEP – staat voor Subjectief (mening patiënt), Objectief (wat jij objectiveert), Evaluatie ((voorlopige) diagnose) en Plan ((voorlopig) beleid). Vul hier de anamnese volgens ALTIS* in inclusief de hulpvraag van de patiënt.
De SOAP rapportage helpt je structuur aan te brengen. Je leert de situatie nauwkeurig te beschrijven, zodat jij en je collega's in één oogopslag snappen wat er aan de hand is en wat er verwacht wordt. Ook zie je eerder waar het fout gaat.
In het zakboekje wordt uitgegaan van de SOEP- methode, waarbij een kleine aanpassing is gedaan in de veel gebruikte SOAP-methode (subjectief, objectief, analyse en plan). Doordat cliënten inzage hebben gekregen in hun online cliëntendossier, is het belangrijk dat zorgmedewerkers ook eenduidig rapporteren.
Bij welk cijfer er sprake is van een onvoldoende kan verschillen per staat. Meestal geldt de 'C' als gemiddeld en 'F' als onvoldoende. In sommige staten zakt de leerling echter ook met een 'D', dat doorgaans 'gemiddeld' betekent.
Op veel basisscholen is echter een rapportageschaal met letters/woorden gebruikelijk; zoals o (onvoldoende), m (matig), v (voldoende), rv (ruim voldoende) en g (goed).
Antwoord. In gewone lopende tekst en bovenaan in een brief heeft 14 april 2011 de voorkeur. De verkorte notatie krijgt streepjes of punten: 14-04-2011, 14.04.2011. In een internationale context of wanneer er op de datum gesorteerd moet kunnen worden, is de volgorde omgekeerd: 20110414, 2011-04-14.
Structuur - de structuur van een verslag kan wel wat varieren, afhankelijk van je onderzoek, maar meestal kom je met de volgende indelng een heel eind:-Titel met naam van de auteur en datum.
Het opbouwen van rapport begint met de drie elementen die de houding van rapport kenmerken: Aandacht: aandacht hebben voor de ander zoals die is. Respect: respect hebben voor het wereldmodel van de ander. Afstemmen: ook wel 'volgen' van de ander, voordat je gaat leiden.