De kern van een goede motivatiebrief
Je vertelt over je interesses, wat je kunt bijdragen aan het bedrijf en hoe je collega's, familieleden of vrienden je bijvoorbeeld omschrijven. De focus van deze brief is tweeledig: je vertelt wie je bent, maar ook waarom jij zo goed past bij het bedrijf.
Toch krijg je in een motivatiebrief slechts een klein stukje tekst om jezelf te presenteren aan je toekomstige werkgever. In dit kleine stukje tekst moet je laten zien wie je bent, wat je te bieden hebt en waarom je de baan wilt. Er is dus geen ruimte voor cliché uitspraken waar de werkgever overheen leest.
Zet jouw naam en contactgegevens bovenaan de brief, of in de linkerhoek van de pagina. Vervolgens voeg je een witregel toe en zet je hier de bedrijfsgegevens waar je naar schrijft (daarover later meer). Daarna volgt weer een witregel en voeg je de plaats en datum toe.
Over het algemeen moet je brief niet korter zijn dan een halve pagina en niet langer dan 1 A4tje. Onderzoek laat zien dat 70% van de recruiters een brief van minder dan 1 A4 prefereren en 25% zegt zelfs: hoe korter hoe beter.
In een sollicitatiebrief geef je vooral een toelichting op je cv. Waar je gewerkt hebt, wat je hebt gestudeerd en waar je goed in bent. In een motivatiebrief laat je meer zien van jezelf, wie je bent, wat je ambities zijn en waarom jij vindt dat de baan goed bij jou past.
Voor banen met een direct sollicitatieproces (bijvoorbeeld door een e-mail) is in 64% van de gevallen een motivatiebrief toch verplicht. Voor vacatures met een geautomatiseerd sollicitatieproces (bijvoorbeeld op de eigen werkenbij-site) is ook nog steeds in 61% van de gevallen een brief verplicht.
Je motivatie hoeft ook niet heel groots te zijn. Als jij aan het einde van een werkdag met een blij gevoel naar huis gaat, als je je klanten naar tevredenheid hebt geholpen, dan is dat een prima motivatie. Vertel in ieder geval met enthousiasme wat je leuk vindt om te doen en welke resultaten je een goed gevoel geven.
Leg de link tussen jouw ervaring en de functie
Overtuig jouw gesprekspartner ervan hoe jouw ervaring en skills aansluiten bij het bedrijf. Geef aan wat je eerder hebt gedaan en welke zaken overeenkomen met de functie waarop je solliciteert. Focus dus op kennis en ervaring die relevant is.
Jezelf verkopen doe je door voorbeelden te geven van situaties waarin je bepaalde taken uitvoerde. Vertel over de resultaten die je behaalde door jouw kennis, vaardigheden en persoonlijke kwaliteiten in te zetten. Sollicitatievaardigheden zijn onmisbaar voor een goed sollicitatiegesprek.
Passie, erkenning en zelfontplooiing zijn voorbeelden van intrinsieke motivatie. Om een sterk antwoord te geven op de vraag “Waarom wil je hier werken?”, is het aan te raden om te focussen op de factoren die je intrinsiek motiveren. Intrinsieke motivatie vertaalt zich namelijk direct in een voordeel voor de werkgever.
Een overtuigende en op maat geschreven motivatiebrief laat zien dat u de tijd heeft genomen om onderzoek te doen naar het bedrijf en om de behoeftes en functie-eisen van de werkgever te doorgronden. Het is uw kans om te laten zien hoe enthousiast u bent over de functie en welke waarde u kunt toevoegen.
Begin met je naam, leeftijd en geef een paar karaktereigenschappen. Vertel in een paar zinnen wat jou bezighoudt en vooral waar je passie ligt. Wanneer je vanuit je passie vertelt, zullen je ogen gaan twinkelen en komt er vanzelf een informeel gesprek op gang.
Hoeveel alinea's heeft een sollicitatiebrief? Een goede sollicitatiebrief bestaat uit 3 tot 5 alinea's, waarbij 2 alinea's min of meer standaard zijn (de opening en afsluiting). Meer dan 5 alinea's heb je niet nodig om de lezer te overtuigen dat jij een goede kandidaat bent.
Onbekende geadresseerde
Het kan gebeuren dat je de naam online niet kan vinden en dat zelfs na een belletje het niet duidelijk is voor wie de sollicitatiebrief is. Houd het dan simpelweg bij de volgende varianten: Geachte heer, geachte mevrouw. Geachte heer, mevrouw.
Zo vermeld je datum en plaats
Kies je ervoor de datum en plaats te vermelden, zorg er dan voor dat je de juiste formele standaard volgt. Bijvoorbeeld: Amsterdam, 14 december 2019. Heerlen, 25 juni 2020.
In je motivatiebrief beschrijf je onder andere waarom de werkgever jou moet kiezen en waarom jij voor het bedrijf kiest. Wanneer je in deze context uitweidt over een aantal kenmerken van de functie of het bedrijf, is het aan te raden om de kenmerken te kiezen waar je (het meest) gepassioneerd over bent.