Aan een e-mailaccount is een e-mailadres gekoppeld, dat nodig is om e-mail te kunnen ontvangen. Dit adres is opgebouwd uit een aantal delen: een gebruikersnaam, het @-teken, server- of ISP-naam, en het topleveldomein, bijvoorbeeld . nl.
Zorg voor een vriendelijke inleiding en start je bericht nooit met 'ik'. Houd de e-mail kort en ben zo concreet mogelijk. Een slimme lay-out helpt je daarbij. Gebruik geen afkortingen van vaste uitdrukkingen zoals MVG (met vriendelijke groeten) of gr (groeten).
De e-mail zelf begint met een aanhef, een begroeting van de lezer. Als begroeting is zowel geachte, beste als dag mogelijk. Geachte is bruikbaar in officiële en formele contexten; het roept een bepaalde afstand op. Beste en Dag zijn bruikbaar in allerlei (zakelijke) contexten, zoals in mails aan klanten.
Meestal begin je met een professionele aanhef zoals "Geachte mevrouw/meneer" of "Beste [naam]" en zet je aan het einde een professionele afsluiting en contactgegevens. Verder is de toon formeel en zonder informeel taalgebruik.
Definitie E-mailadres
Iedere mail account is gekoppeld aan een uniek E-mailadres, dat altijd op dezelfde wijze is gestructureerd: De naam: Dit kan een alias zijn, een gebruiker, eigennaam, groep of afdeling van een organisatie. Het @ karakter: In Nederland wordt deze 'at' ook wel 'apenstaartje' genoemd.
De kern van je brief is voor de informatie die je aan de lezer wilt vertellen. De mededeling die voor de lezer het allerbelangrijkst is, zet je direct bovenaan in de kern. Dus in de eerste regel van de tweede alinea (als je de inleiding als eerste alinea telt). Daarna is er ruimte voor toelichting en uitleg.
Na de slotalinea volgt de afsluitende groet. Een correcte, zakelijke groet hoeft niet overdreven formeel te zijn. De meest gebruikelijke slotgroet is: Met vriendelijke groet(en). Te formeel is een slotgroet als: Hoogachtend, of Met hoogachting.
In afwachting van uw antwoord verblijf ik.Ik hoop spoedig iets van u te vernemen.Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
De aanhef of aanspreking is een (meestal vriendelijke) introducerende zin van een brief of e-mail. Het gaat doorgaans om standaardformuleringen waarmee de schrijver zich tot de geadresseerde richt. Er bestaan verschillende formules, van formeel tot zeer intiem.
Speciale tekens
Gebruikersnamen mogen letters (a-z), cijfers (0-9) en punten (.)bevatten. Gebruikersnamen mogen geen ampersand (&), gelijkteken (=), underscore (_), apostrof ('), koppelteken (-), plusteken (+), komma (,), haakjes (<,>) of meer dan één punt (.)
Wijs in het menu Bestand de optie Nieuw aan en klik op E-mailbericht. Sneltoets Druk op Ctrl+Shift+M om een nieuw e-mailbericht te maken. Voer de gewenste inhoud in het hoofdtekstgedeelte in. en klik vervolgens op Opslaan als.
Het woord e-mail is een verkorting van het Engelse electronic mail. In het Nederlands krijgen samenstellingen met een losse letter of een initiaalwoord altijd een koppelteken: e-mail, tv-zender, gsm-netwerk, tl-lamp. Veel mensen schrijven ten onrechte email als ze e-mail bedoelen.
In het Engels is de spelling email inmiddels wél geaccepteerd. Het woord is voor steeds meer mensen 'gewoon' één geheel. Ze vatten het niet op als een combinatie van een afkorting (e) en een zelfstandig naamwoord (mail).
Schrijf dan 'Beste deelnemers aan de training Kei in taal'. Hierdoor weet de lezer meteen in welke hoedanigheid hij wordt aangesproken. Dat vergemakkelijkt het lezen. Kortom, schrijf nooit alleen beste, hoi of goedemiddag als aanhef boven een mail of brief.
Geachte of Beste
Bij e-mail ligt het wat ingewikkelder. Ken je de ontvanger helemaal niet, of is er sprake van een formele situatie, dan is ook hier Geachte de beste keuze. Bij informelere berichten is Beste een goede optie, maar ook bijvoorbeeld Dag, Hallo of Goedemorgen/-middag zijn mogelijk.
In afwachting van uw antwoord verblijf ik, In het vertrouwen u voldoende te hebben geïnformeerd, verblijf ik. Hopende u hiermee van dienst te zijn geweest, verblijf ik.
Wat moet er in een e-mailhandtekening staan? Een goede e-mailhandtekening maken betekent: belangrijke contactgegevens vermelden, je beperken tot de essentie en overzichtelijk werken. De ontvanger krijgt via de e-mail signature een indruk van de afzender als individu.
Beste is bruikbaar in allerlei (zakelijke) contexten, bijvoorbeeld in brieven aan klanten. Naast Beste kan in zulke gevallen ook Dag gebruikt worden. Als de naam van de aangeschreven persoon bekend is, is het aan te bevelen om die toe te voegen na de begroeting.
Beste / Geachte (als aanhef)
In verreweg de meeste gevallen volstaat Geachte. Wilt u toch de formele titulatuur gebruiken, zorg er dan voor dat u de juiste aanhef gebruikt. – Als de naam van de geadresseerde bekend is, kan die het best vermeld worden in de aanhef.