Het vliegtuig is in het midden het meest stabiel. Hierdoor is deze plek aan te raden als je angstig bent voor turbulentie. In tegenstelling tot achterin het toestel, waar je juist de meeste last van turbulentie ervaart.
Als je zo min mogelijk turbulentie wil voelen, moet je in het midden van het midden gaan zitten. Aan de 'raamkant' voel je meer turbulentie dan in het midden van het gangpad. Waar je niet moet zitten, is aan de achterkant van het vliegtuig - daar voel je turbulentie sterker dan in het midden of aan de voorkant.
De meest turbulente zitplaatsen bevinden zich daarentegen op de laatste rijen zitplaatsen in het vliegtuig. Als alle zitplaatsen boven de vleugels al bezet zijn, zijn de zitplaatsen voorin het vliegtuig ook een goed alternatief. Daar worden trillingen ook minder waargenomen.
Turbulentie komt het meest voor in gebieden met slecht weer, wat de piloot op de radar kan zien. Echter gebeurt het soms ook gewoon bij een strakblauwe lucht. Dan is de turbulentie erg onverwacht, maar daar zijn vliegtuigen juist op gebouwd. Je hoeft je dus helemaal geen zorgen te maken.
Het midden van het vliegtuig is het meest stabiel, in tegenstelling tot de plekken achterin het toestel. Daar ervaar je juist de meeste turbulentie. Helaas is de kans op een schuddend vliegtuig niet te voorkomen. Wat je wél kunt doen is deze tips die tegen vliegangst helpen doornemen.
Hoewel zelfs zware turbulentie op zich een vliegtuig niet kan doen neerstorten, kan ze bestaande noodsituaties zeker versterken.
Turbulentie is zelden gevaarlijk
Maar vlieg je toch door een storm, dan is het vliegtuig erop gemaakt om de turbulentie aan te kunnen. En meestal duurt turbulentie maar een paar minuten en kun je daarna weer rustig je film kijken of boek lezen.
In de herfst en winter is de kans op turbulentie tijdens het landen en opstijgen het grootst, volgens piloot en vliegangstbehandelaar Kelly Otte.
Hoewel piloten turbulentie niet altijd kunnen zien, weten ze vaak wel of, waar en wat voor turbulentie er gaat komen, dankzij rapporten van andere vliegtuigen, weerberichten en radarapparatuur.
Een vliegtuig is erop voorzien turbulentie op te vangen
Je vliegtuig zal niet kapot gaan door turbulentie. Een vliegtuig is erop gemaakt om maar liefst 2,5 keer de hoogst gemeten turbulentie ooit op te vangen. Dus geen zorgen, er gaat niks stuk terwijl je in de lucht bent.
Een dergelijke val bedraagt doorgaans enkele meters, maar kan oplopen tot tientallen meters. Een luchtzak is een vorm van turbulentie. Luchtzakken komen vooral voor in gebieden met slecht weer, reden waarom vliegtuigen bij voorkeur om slecht weer heen vliegen.
Volgens statistieken is er wel een lichte voorkeur voor de plaatsen achterin het vliegtuig. Het wetenschappelijke tijdschrift Popular Mechanics deed onderzoek naar alle vliegrampen in de VS vanaf 1971 t/m 2007 en maakte de conclusie dat je het beste achterin het vliegtuig kunt zitten.
Koude lucht heeft een hogere dichtheid dan warme lucht en kan daardoor snel dalen. Er bestaat ook 'clear air turbulence'. Dat is turbulentie bij helder weer. Het vindt vooral plaats rond de straalstroom: een strook van harde wind op 9 à 10 kilometer hoogte waar vliegtuigen als het even kan op meeliften.
Turbulentie is zelden gevaarlijk, maar kan wel leiden tot ongemak tijdens de vlucht. Piloten proberen turbulentie daarom over het algemeen zo veel mogelijk te omzeilen.
Opstijgen of landen tijdens slecht weer kan erg lastig zijn voor piloten. Want zij moeten hun vliegtuig veilig in de lucht brengen of op de grond zetten. Slecht zicht, windvlagen of een gladde landingsbaan werken dan niet echt mee.
Buitje om vliegen
Bovendien komt onweer vaak gepaard met andere weerstypen zoals harde wind en hagel. Daarom vliegen piloten bij voorkeur niet door een onweersbui heen. Veel vliegtuigen zijn uitgerust met een weerradar, zodat piloten onweersbuien op tijd aan zien komen en kunnen ontwijken.
Op 23 mei 2021 werd Ryanair-vlucht 4978 van Athene naar Vilnius gedwongen om te landen op de luchthaven van het Wit-Russische Minsk omwille van een valse bommelding. Na deze landing werd een van de passagiers, Wit-Russisch oppositielid Roman Protasevitsj gearresteerd, waarna het vliegtuig kon doorvliegen.
Sommige passagiers ervaren turbulentie als eng. We geven toe, het is niet heel prettig als het vliegtuig begint te schudden en je bedenkt dat je 10 km hoog in de lucht zit. Belangrijk is dat je weet dat turbulentie dagelijks voorkomt en piloten erop getraind zijn. Het vliegtuig is gebouwd om turbulentie aan te kunnen.
Turbulentie is vliegen door golven van onstuimige lucht, een beetje vergelijkbaar met golven van water. In deze draaikolken van lucht schudt het toestel heen en weer en dat voelt op z'n minst oncomfortabel. Toch is het maar zelden echt gevaarlijk.
Turbulentie is gewoon
Omdat de atmosfeer daar erg beweeglijk is, beweegt het vliegtuig met de atmosfeer mee. Het toestel beweegt op en neer en heen en weer. Net zoals een auto op en neer en heen en weer beweegt als je ermee op een hobbelige bochtige weg rijdt. Turbulentie is een normaal verschijnsel in de atmosfeer.
250 km per uur
Zo'n groot vliegtuig heeft een hele lange startbaan nodig om zo hard te kunnen, wel 3 kilometer lang! Op een vliegdekschip heb je niet zo'n lange startbaan.
Met een vaste daalsnelheid voel je niet dat je daalt. Als je naar buiten kijkt lijkt het alsof je nog gewoon rechtdoor vliegt, tenzij het vliegtuig sterk daalt. Tijdens de kruisvlucht ligt het toestel ongeveer 2-3 graden achterover. Bij de daling zakt de neus maar een paar graden.