De belangrijkste verschillen tussen een blauw en geel kenteken is de snelheid en de plaats op de weg. Met een blauw kenteken mag je maximaal 25 km/u en moet je altijd op een fietspad rijden, als die er is.
U mag niet met uw brommer op het fietspad rijden. Bromfietsers moeten op een verplicht fiets/bromfietspad rijden. Als dat er niet is, mogen zij op de rijbaan.
Een 45km scooter (bromfiets) moet op de rijbaan tussen de auto's rijden, tenzij expliciet staat aangegeven dat bromfietsen verplicht op het fietspad moeten rijden. Dit geldt dan voor zowel elektrisch aangedreven- 45km scooters als 45km scooters met een benzinemotor.
Snorfietsers mogen op het fietspad rijden. Zij rijden minder hard dan bromfietsers. Alle verkeersregels voor snorfietsen staan in het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990.
Een snorfiets mag tot 35 kilometer per uur gaan op de rollerbank. Vanaf 35 kilometer per uur wordt een proces-verbaal opgemaakt. Let op, bij een eventuele radarcontrole wordt gaan we uit van de snelheden die daar officieel gereden mogen worden. De maximale snelheid voor een snorfiets is 25 kilometer per uur.
Bromfiets niet uitgerust met (tenminste) een linkerbuitenspiegel: €95. Bromfiets voldoet niet aan gegevens kentekenbewijs: €140. Niet goed leesbare kentekenplaat: €90. Foute afmeting van het voertuig: €160.
Dit betekent dat alle snorfietsers en passagiers dan net als alle bromfietsers een helm op moeten. Een snorfiets herken je aan een blauwe kentekenplaat, een bromfiets heeft een gele kentekenplaat.
Sinds 1 januari 2018 geldt er een milieuzone voor brom- en snorfietsen. Het gaat om 2-takt en 4-takt brom- en snorfietsen met een DET van vóór 1 januari 2011. Brommers, scooters of snorfietsen met een Datum Eerste Toelating (DET) van 2010 of ouder mogen niet meer in de bebouwde kom rijden.
Een snorscooter moet altijd op het fietspad rijden, als deze aanwezig is. Een bromscooter mag binnen de bebouwde kom echter niet op het fietspad rijden. Buiten de bebouwde kom moet dit juist wel. Als er een fiets- of bromfietspad aanwezig is, dan dient de bromscooter hierop te rijden.
Helm binnenkort verplicht voor alle snorfietsers
Per 1 januari 2023 geldt de helmplicht ook voor snorfietsers op fietspaden. Tot die tijd is een helm alleen verplicht voor snorfietsers op de rijbaan in Amsterdam en Utrecht. Door een helm te dragen voorkomt u (ernstig) hoofdletsel bij ongelukken.
Met een blauw kenteken mag je maximaal 25 km/u en moet je altijd op een fietspad rijden, als die er is.
Alle snorfietsers en eventuele passagiers moeten vanaf 1 januari 2023 verplicht een helm dragen. De verwachting is dat hiermee het aantal verkeersdoden en verkeersgewonden onder snorfietsers omlaag gaat.
Voor rijden zonder helm op plekken waar dat niet is toegestaan, geldt ook een boete van € 95,00 (plus € 9,00 administratiekosten). De regel geldt ook voor iemand die achterop zit.
Re: 80cc i.p.v 49,9cc scooter
Je krijgt een bekeuring voor te hoge constructiesnelheid: N083 a, tm 10 km te hard = 45 euro boete N083 b, meer dan 10 tm 15 km te hard = 70 euro boete.
Tot en met tien kilometer per uur -> € 60, - Elf tot en met vijftien kilometer per uur -> € 120, - Meer dan vijftien kilometer per uur -> € 250, -
Te hard rijden:
Tot maximaal 10 km/u: 65 euro. 11 t/m 15 km/u: 130 euro. 16 km/u of sneller: 260 euro.
De bromfiets is een voertuig, met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van 45 km/u (voor een snorfiets 25 km/u), uitgerust met een verbrandingsmotor met een cilinderinhoud van niet meer dan 50 cc of een elektromotor met een nominaal continu maximumvermogen van niet meer dan 4 kW.
Het opvoeren van scooters is niet illegaal, op een opgevoerde scooter rijden wel. Snorscooters (deze hebben een blauwe kentekenplaat) mogen niet sneller rijden dan 25 kilometer per uur.
Rijdt u zonder rijbewijs en wordt u door de politie betrapt? Dan moet u een boete van € 260 betalen en mag u niet verder rijden. Als de bestuurder jonger dan 16 jaar is, dan wordt dit bedrag gehalveerd.
Vanaf 1 januari 2018 mag jouw scooter of brommer niet meer rijden in de bebouwde kom als hij niet aan de milieueisen voldoet. Het gaat hierbij om zowel 2-takt als 4-takt brommers met een DET van voor 2011.
Momenteel mogen er ook geen EURO4 scooters en brommers meer worden verkocht. Met de nieuwe EURO5 norm voldoen scooters aan alle Europese milieueisen waar voertuigen aan moeten voldoen. In principe heeft de nieuwe EURO5-norm niet veel invloed op jou en de scooter waar je nu op rijdt.
Euro-4 is een emissiestandaard van de Europese Unie. In deze emissiestandaard is de maximale uitstoot vastgelegd die een (schakel)brommer en scooter mag produceren. Deze maximale uitstoot is aanzienlijk lager dan de vorige emissiestandaard, de Euro-3 en Euro-2.
Je snorscooter laten omkeuren in het kort
Keuring door de RDW: afspraak maken op de website. Omkeuren door de RDW kost 108,- euro. Na keuring van de RDW vraag je een gele kentekenplaat aan (kosten 25-45 euro) Omkeuren van snorfiets naar bromfiets is ook mogelijk bij e-scooters.
Buiten de bebouwde kom mag je op de rijbaan max. 45 km/uur rijden en op het fiets/bromfietspad max. 40 km/uur. Het is verboden om je scooter op te voeren, zodat hij harder gaat.
Je kan hem namelijk gewoon om laten keuren van blauw naar geel kenteken. Wij kunnen jouw scooter of snorfiets 45 kilometer per uur laten rijden zonder concessies te doen aan garantie, betrouwbaarheid of levensduur.