Het klein vaarbewijs I geldt voor de vaart op rivieren, kanalen en meren. Met het klein vaarbewijs I mag ook gevaren worden op de Gouwzee. Het klein vaarbewijs I is ook een International Certificate of Competence (ICC) inland waters.
In Italië is op de meren vanaf 5 pk Klein Vaarbewijs I (ICC for inland waters) en het verzekeringsbewijs verplicht. Langs de kust is Klein Vaarbewijs II (ICC for inland and coastal waters) verplicht. Huurt u daarentegen in Italië een schip, dan heeft u pas vanaf 40,8 pk een vaarbewijs nodig.
Varen in Europa, let erop dat je in het bezit van het juiste vaarbewijs bent. Net als in Nederland is ook in het buitenland Vaarbewijs 1 geldig op de binnenwateren en Vaarbewijs 2 in de binnenwateren en op zee.
Iedere schipper die zich verder dan zes mijl uit de kust bevindt, moet in het bezit zijn van Vaarbewijs 2. Bij het gebruik van uw eigen boot is de Italiaanse wet zo mogelijk nog strikter. Dan moet u al een vaarbewijs in uw bezit hebben als uw boot een vermogen heeft van meer dan 5 pk.
Klein Vaarbewijs 1
Dit vaarbewijs is geschikt voor: pleziervaartuigen met een lengte van 15 tot 25 meter. motorboten korter dan 15 meter, die sneller kunnen dan 20 kilometer per uur door het water. Hieronder vallen ook jetski's en andere typen waterscooters.
Je heb genoeg aan een rijbewijs dus geen vaarbewijs nodig. Voor welke locatie zoeken jullie een boot, vaak is de hele dag maar een paar tientjes duurder. De prijs ligt eraan welk soort boot je wil.
Om met uw boot op zee te varen heeft u Vaarbewijs 2 nodig. Dit wordt ook wel Klein Vaarbewijs II genoemd. Met Vaarbewijs 2 mag u ook op de grotere wateren en kustwateren varen. Dit zijn dus grotere meren en de zee, zoals de Waddenzee, het IJsselmeer, het Markermeer, het IJmeer en de Oosterschelde en Westerschelde.
Sinds 1 januari 2010 is elk vaarbewijs voor de recreatievaart voorzien van een ICC (Internationaal Certificaat Pleziervaartuigen). Hiermee mag u in de meeste Europese landen varen.
Klein Vaarbewijs II (VB2):
Voor het varen op de Noordzee is geen vaarbewijs nodig, wel voor de zeehavens. Het vaarbewijs is ook nuttig als je een schip vaart, waarvoor geen vaarbewijsplicht geldt. Dan heb je voldoende basiskennis van de reglementen, wetten en veiligheidsmaatregelen.
Vaarbewijs Spanje / varen in Spanje
Voor boten die langer zijn dan 5 meter en/ of meer dan 9,5 pk hebben heb je vaarbewijs 1 nodig. Aan de kust heb je vaarbewijs 2 nodig vanaf 9,5 pk. Ook Spanje kent zo zijn eigen regels omtrent vaarbewijzen. Voor de kust heb je een ICC (vaarbewijs II) voor inland and coastal waters.
In Kroatië is een Klein Vaarbewijs (ICC I) voldoende als je dichtbij de kust blijft. Vaar je verder uit de kust of heb je een motor- of zeilschip moet je een Groot Pleziervaartbewijs hebben (ICC II). Je kunt als alternatief een (duur!) theoretisch examen afleggen bij de havenmeester.
Kroatië Voor elke boot met buitenboord- of binnenboordmotor is het vaarbewijs verplicht, ook voor een rubberbootje van 2,5 meter lang met 2 pk motor. Het aantal pk's doet er in feite niet toe. Voor een zeilboot vanaf 3 meter lengte is ook een vaarbewijs verplicht.
Hoeveel pk's 20 kilometer per uur is, is niet zo te zeggen. Het materiaal waarmee de boot is gemaakt, de grootte, de vorm van het onderwaterschip en het onderhoud. Het heeft allemaal effect op de snelheid.
Als u wilt weten of u een vaarbewijs nodig heeft, hoeft u niet te kijken naar het aantal PK van uw boot. Dit speelt namelijk geen rol. Er wordt wel gekeken naar de maximale snelheid van de boot. Als een motorboot sneller kan varen dan 20 km/u is het een snelle motorboot en heeft u een vaarbewijs nodig.
Op zich is het niet heel moeilijk om je Vaarbewijs te halen, maar je moet het ook zeker niet onderschatten. Ongeveer 65% slaagt voor het Vaarbewijs examen, je moet dus echt wel even serieus aan de slag. Qua moeilijkheidsgraad is het halen van je Vaarbewijs te vergelijken met de theorie voor je rijbewijs.
Langs alle Spaanse kusten inclusief de Canarische eilanden in het bezit zijn van vaarbewijs deel 1 en 2. Wil je varen in Noord Spanje wordt vaarbewijs deel 1 (nog) geaccepteerd. Ons advies: Wil je niet voor onaangename verassingen komen te staan ga voor vaarbewijs deel 1 en 2.
Wil je een motorboot huren van minder dan 6 pk en blijf je in het binnenland? Dan heb je in Frankrijk geen vaarbewijs nodig. Heeft de betreffende boot een motor met meer dan 6 pk (4,5 kw) en is de boot korter dan 20 meter? Dan moet je in het bezit zijn van Vaarbewijs 1 (ICC for inland waters).
Je merkt gelijk dat wij de prijswinnaar e-learning 2021 zijn voor de meest innovatieve software. Wij hebben ruim 2.500 officiële examenvragen in onze database, dat zijn ze nagenoeg allemaal. Als je ons leersysteem doorloopt slaag je 100% zeker. Snel Je Vaarbewijs werkt natuurlijk met de allernieuwste vaarregels 2021.
Op het water geldt voor snelle motorboten een landelijke maximumsnelheid van 20 km/h, tenzij ter plekke iets anders is aangegeven. Er zijn veel plaatsen waar de snelheid afwijkt.
Om het klein vaarbewijs II te halen, moet u slagen voor de theorie-examens KVB1 en KVB2. U kunt ervoor kiezen beide examens in één keer achter elkaar af te leggen. U reserveert dan het examen KVB1 en KVB2 achter elkaar.
Het examen Klein Vaarbewijs 1 (KVB1) kost € 45,35. Het examengeld staat overigens los van het cursusgeld. Nadat u geslaagd bent voor het vaarbewijsexamen moet u zelf een gezondheidsverklaring invullen. Dat document kost € 11,20.
Ga je de zee op, dan kanmaar je kunt wel met volle vaart de zee op zonder vaarbewijs. Door de wind zijn er soms ruwe golven en dit maakt het vermoeiend, een lange periode met hoge snelheid langs de kust te varen. Op Curaçao heb je geen speciaal rijbewijs nodig om op een quad te rijden, een autorijbewijs volstaat al.
Besluit je om als Nederlander een RYA – of ander buitenlands vaarbewijs te halen om daar in Nederland mee te mogen varen? Niet doen, je komt van een koude kermis thuis. De internationale afgegeven RYA vaarbewijzen worden sinds 1 september 2018 niet meer geaccepteerd.
Vaarbewijs – Zuid Europa Kroatië, Italië, Turkije, Griekenland en Spanje stellen als voorloper voor de rest van Europa een ICC (Internationaal vaarbewijs) of Internationaal Stuurbrevet verplicht. Je dient dit ook ter plaatse te overleggen.