Parkeren en stilstaanHet is verboden te parkeren aan de linkerkant van de weg (tegen de rijrichting in), ook in parkeervakken aan de linkerkant. In een straat met eenrichtingsverkeer mag je wel aan de linkerkant parkeren. Stilstaan en parkeren is verboden bij een ononderbroken gele lijn langs de stoep- of wegrand.
Het bord – verboden te parkeren – wordt dus aangeduid met bord E1. Net zoals bij stilstaan, geldt het verkeersbord – verboden te parkeren – voor de kant van de weg waar het bord staat. Dit geldt dan tot aan het volgende kruispunt. Aan de kant van de weg waar het verkeersbord niet staat, mag je dus wel parkeren.
Parkeren moet in dezelfde richting als de verkeersstroom in eenrichtingsstraten of aan de rechterkant van wegen met tweerichtingsverkeer . Sommige steden hebben zones waar parkeren tijdens werkuren (horas laborables) wordt gereguleerd, wanneer u een vergunning nodig hebt voor de periode dat u van plan bent te blijven.
In parkeerzones, herkenbaar aan de blauwe of groene lijnen (Zona ORA), kun je tegen betaling één tot twee uur parkeren. Betalen die je via een parkeermeter of mobiele telefoon, en in Barcelona soms ook met een creditcard.
'In Spanje en Italië is het gebruik van een markeringsbord verplicht ongeacht de maatvoering'.
Parkeren en stilstaan
Het is verboden te parkeren aan de linkerkant van de weg (tegen de rijrichting in), ook in parkeervakken aan de linkerkant. In een straat met eenrichtingsverkeer mag je wel aan de linkerkant parkeren. Stilstaan en parkeren is verboden bij een ononderbroken gele lijn langs de stoep- of wegrand.
Meestal herken je dit aan een waarschuwingssticker.
Een gele streep staat voor niet parkeren, meestal met extra bewegwijzering; • Witte lijnen geven gratis parkeerplaatsen aan; Blauwe lijnen geven betaalde parkeerplaatsen of parkeerplaatsen met een beperkte parkeertijd aan. Let hier op extra borden en gebruik zo nodig een parkeerautomaat.
Iedereen moet betalen in de blauwe zone, maar je mag je auto maximaal 4 uur laten staan , wat je een behoorlijke mate van flexibiliteit geeft. Je vindt parkeerplaatsen in de blauwe zone in alle wijken van Madrid. De oranje zone kost maximaal 6 € en je mag je auto daar maximaal 12 uur per keer laten staan.
Voor parkeerplaatsen met Night Parking Scheme zijn de kosten voor kort parkeren gemaximeerd op $ 5 per nacht (22:30 uur tot 07:00 uur de volgende dag) . Parkeerkosten zijn gemaximeerd op $ 12 (voor niet-Central Area) en $ 20 (voor Central Area) voor parkeren gedurende de hele dag.
Verplicht mee in de auto Spanje
Gevarendriehoek of V-16 waarschuwingslicht. Veiligheidsvest.
Blauwe Zone (Zona Azul)
Dit betekent dat je je in een betaalde parkeerzone bevindt, waar het parkeren gedurende het hele kalenderjaar geregeld is, met vaste data en tijden. Je mag hier maximaal 2 uur parkeren, en dit is geldig van maandag tot en met zaterdag tussen 09.00 en 14.00 uur.
Iemands oprit blokkeren . Tegenover iemands oprit, tenzij ze er gemakkelijk in en uit kunnen. Bochten of kruinen van heuvels waar andere weggebruikers u mogelijk niet gemakkelijk kunnen zien. Parkeer of stop niet bij bushaltes, te dicht bij schooloversteekplaatsen, zebrapaden of in de buurt van wegwerkzaamheden (let op borden voor begeleiding).
Parkeren is verboden op de volgende plaatsen:
Op een kruispunt . Op zebrapaden of trottoirs . Voor opritten. In een brandgang of dicht bij een brandkraan.
In de grote Spaanse steden moet je betalen om je huurauto te parkeren. Deze betaalde parkeervakken zijn te herkennen aan de blauwe strepen op de stoep en de blauwe ticketautomaten langs de weg. Op zondag is parkeren in Spanje vaak gratis en ook op werkdagen tussen 14.00 en 16.00 uur omdat het dan siesta is in Spanje.
Normaal gesproken is parkeren gratis op zondag, vanaf 14:00 uur op zaterdag en vaak gratis tussen 14:00 en 16:00 uur van maandag tot vrijdag, aangezien dit 'siësta'-tijd is. Het is echter essentieel om de bewegwijzering te controleren , aangezien dit kan variëren.
Een gele lijn staat voor niet parkeren, meestal met extra borden; • Witte lijnen geven gratis parkeerplaatsen aan ; Blauwe lijnen geven betaalde of tijdgebonden parkeerplaatsen aan. Let hier op de extra borden en gebruik indien nodig een parkeerautomaat.
Op Spaanse wegenkaarten worden tolwegen aangeduid als AP (+nummer), waarbij AP staat voor Auto Pista. Wanneer je Spaanse kaarten bestudeerd, weet dan dat wegen aangeduid met een N (+nummer) of A (+nummer) Nationale routes zijn met eveneens vaal snel rijdend verkeer.
Net als bij de groene streep geeft de kleur hier een maximumsnelheid aan. Op wegen met een paarse streep mag je maximaal 60 km/u rijden. Er is gekozen voor een kleur zodat bestuurders er extra op gewezen worden dat je daar geen 80 km/u meer mag.
Voorrang aan rechts geldt op alle kruispunten zonder verkeersbord. Rotondes zijn voorrangswegen op basis van verkeersborden. Als je een fietser inhaalt, moet je minstens 1,5 meter zijdelingse afstand van die fietser respecteren.
Geslotenverklaring bord voor alle verkeer
Het bekende rode ronde verkeersbord met witte binnenkant RVV C01, dat 'verboden in te rijden' betekent, is het meest gebruikte verkeersbord uit de categorie C. Met dit geslotenverklaring bord geef je aan dat het verboden is om een bepaalde straat in te rijden.
Bij meer dan 1 m dien je een markeringsbord op de lading te plaatsen. In de breedte mag de lading aan beide kanten maximaal 20 cm uitsteken en is een markeringsbord verplicht. Het uitsteken van de lading mag aan alle kanten, er zijn wel beperkingen.
Een uitwijkroute herkennen en volgen
U herkent een uitwijkroute aan de U en het nummer daarachter. Deze borden zijn op verschillende bestaande routeborden bevestigd. Elke uitwijkroute heeft zijn eigen nummer. Als u de U-borden volgt, komt u via de omleiding weer terug op de snelweg.