Sinds 1 juli 2021 geldt in Den Haag een milieuzone voor oude personenauto's en bestelauto's die op diesel rijden. Alleen dieselauto's met emissieklasse 4 of hoger mogen de milieuzone in.
Zo kunnen in Brussel, Antwerpen en Gent wagens die normaal gezien verboden zijn tot maximaal acht keer per jaar de stad in als de bestuurders een dagpas kopen van € 35. In Antwerpen en Gent kunnen vanaf 1 januari 2020 ook geen dieselwagens met norm Euro 4 de stad meer in, tenzij ze een bijdrage betalen.
In 2025 worden de regels aangescherpt. Vanaf 1 januari 2025 mogen alleen diesels met Euroklasse 4 of 5 en hoger de milieuzone in. Ook mag een stad vanaf 2025 voor vrachtverkeer een zero-emissiezone invoeren.
Een Duits bedrijf heeft een systeem ontwikkeld dat de uitstoot van een oude diesel (Euro 4) kan verlagen tot het niveau van een Euro 5- of zelfs een Euro 6-voertuig. Het systeem werkt met AdBlue, de vloeistof die ook gebruikt wordt bij nieuwe types vrachtwagens en auto's.
Dat zijn: Amsterdam , Arnhem, Breda, Delft, Den Haag, Eindhoven, Haarlem, Leiden, Maastricht, Maasvlakte Rotterdam, Rijswijk, Rotterdam, 's-Hertogenbosch, Tilburg en Utrecht. De gemeente Haarlem heeft per 1 januari 2022 de milieuzone voor vrachtauto's ingevoerd.
Heb je geen milieusticker, heb je een oude rode sticker of rijdt je met een gele sticker in een Umweltzone waar de groene sticker verplicht is? Dan riskeer je een boete van €100.
Bij een EURO-4 scooter voldoet het motorblok aan de laatste milieueisen. Dit wil dus zeggen dat het voor minder schadelijke uitstoot zorgt. De carburateur wordt in deze scooters vervangen door de ECU (electronic fuel unit).
Heb je een dieselvoertuig met euronorm 4 of IV? Dan kan je nog tot en met 31/12/2024 de lage-emissiezone inrijden met een tijdelijke toelating tegen het gewoon tarief. Wie in de LEZ woont en recht heeft op verhoogde tegemoetkoming in de gezondheidszorg, kan de LEZ nog inrijden tegen een verlaagd tarief.
Diesel. Sinds begin 2022 mogen dieselvoertuigen van Euronorm 4 en lager niet meer rijden in Brussel.
De motor kan op diesel draaien zoals voorheen, maar kan omschakelen naar waterstof. Als de motor op waterstof loopt, is er nog ongeveer 5 procent diesel nodig. Momenteel hebben twee schepen al de converteerde V12 aan boord en volgens MAN is de diesel-waterstofmotor klaar voor productie.
Laag verbruik
Baljet benadrukt dat een dieselauto nog steeds zijn voor- en nadelen heeft: “Tegen zijn de grotere onzekerheid over restwaarde en bruikbaarheid en de hogere vaste lasten. Maar voor een diesel pleiten nog steeds het hoge koppel, het aangename rijden, laag verbruik en dus minder brandstofkosten.
Milieuzones ingevoerd
Toegang alleen voor dieselauto's met emissieklasse 4 en hoger. Sinds 1 maart 2021 worden weer boetes uitgeschreven na een gewenningsperiode vanwege invoering van de milieuzone voor personenauto's op 1 november 2020.
Voordelen rijden op diesel
De auto's hebben een langere levensduur. De prijs van diesel is een stuk lager dan die van benzine. Minder onderhoudsgevoelig, lagere onderhoudskosten. Aanschafprijs tweedehands diesel is (nu) lager, waardoor je vaak een luxere uitvoering kunt aanschaffen.
Benzineauto's zijn, ongeacht hun emissieklasse, welkom in beide milieuzones. Vanaf 1 januari 2025 mogen gemeenten strengere eisen stellen: ze mogen kiezen uit de groene milieuzone (emissieklasse 4 en hoger) en een blauwe milieuzone (emissieklasse 5 en hoger), beide alleen van toepassing op dieselauto's.
Een gele milieuzone: Rijdt u in een personen- of bestelauto die op diesel rijdt? Dan mag u alleen in deze milieuzone komen als uw auto emissieklasse 3 of hoger heeft. Heeft uw auto een emissieklasse van 0, 1 of 2, dan is een gele milieuzone voor uw voertuig verboden.
Antwerpen, Gent en Brussel zijn momenteel de enige Belgische steden met een lage-emissiezone. In 2018 was er ook sprake om in Mechelen en buurgemeente Willebroek een LEZ in te voeren, maar dat plan werd uiteindelijk afgevoerd.
Algemeen. De lage-emissiezone (hierna 'LEZ' genoemd) is een zone waar de meest vervuilende voertuigen niet mogen rijden. Op basis van de Euronorm wordt bepaald om welke voertuigen het gaat. Wie met een verboden voertuig in de zone rijdt, wordt bestraft met een boete van 350 euro.
Sinds 2020 verschuift de grens voor diesels naar Euro 3 (modellen van voor 2006). Vanaf 2022 is de toegang verboden voor Euro 4-dieselwagens (voertuigen van voor 2011). En vanaf 2025 mag je Brussel niet meer in met Euro 2-benzines of lager (ingeschreven voor 2001) en Euro 5-diesels (ingeschreven voor 2015).
Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is een lage-emissiezone of Low Emission Zone (LEZ). Deze LEZ geldt voor alle personenwagens, bestelwagens en bussen/busjes, ongeacht of ze zijn ingeschreven in België of in het buitenland. Vanaf 2025 is de LEZ ook van toepassing op vrachtwagens, brommers en moto's.
Voertuigen op diesel zonder Euronorm of met Euro 1, 2 en 3 en voertuigen op benzine, lpg en cng zonder Euronorm of met Euro 1 worden niet meer toegelaten in de Brusselse LEZ. Let op: Sinds 1 januari 2022 worden ook voertuigen op diesel met Euro 4 niet meer toegelaten.
In België geldt geen vignetplicht. Wel komt het voor dat op speciale wegentol (tunnel, bruggen, city-wegentol) tol geheven wordt. Daarnaast werkt België tegenwoordig ook met milieuzones, ook wel lage-emissiezones (LEZ).
Andere veelvoorkomende auto's met Euro 4-motoren zijn onder meer de oudere dieselversies van de Volvo S40, V40/V50 (1.6 D en 2.0 D), de Opel Astra's van de G-generatie met 1.7 CDTi-diesel, de tweede generatie Ford Focus (2004-2010), de Mercedes-Benz C-Klasse (W204) met 200 CDI- en 220 CDI-diesel (die tot de facelift in ...
De normen worden ook stelselmatig strenger, zodat je vanaf 1 januari 2022 zowel in Antwerpen, Brussel als Gent het centrum nog enkel mag inrijden met een dieselwagen met de Euro 5-norm of hoger en een Euro 2 benzinewagen of recenter.