Vaak worden dat soort parkeerplaatsen gewoon gezien als openbaar terrein, en daar mag je ook alleen met een legaal motorvoertuig op. Karten is alleen voor t cirquit of voor eigen terrein (of de buurt het daar mee eens is is een tweede).
Het lijkt een regelrecht recept voor de dood, maar dat weerhield een stel megalomane creatievelingen niet om deze gemotoriseerde skelter klaar te maken voor de openbare weg. De kart lijkt niet direct de beste optie voor woon-werkverkeer, maar mag van de overheid wel degelijk de straat op. Wie durft, mag hem meenemen.
Nee, je hebt geen rijbewijs nodig om te mogen karten. Wel geldt er een minimum lengte voor de verschillende soorten karts.
Het hangt van het type, de staat, de klasse, de opties en nog veel meer af. Een tweedehands kart schaf je soms al voor een paar honderd euro aan, terwijl een nieuwe schakelkart maar zo € 10.000,00 kan kosten. Het voordeel van een eigen kart is dat de baanhuur meestal meevalt; voor zo'n € 50,00 rijd je een hele dag.
In Nederland mag een voertuig met (elektrische) motoraandrijving alleen de weg op als het goedgekeurd is als bromfiets. Door de Tweede Kamer is een uitzondering gemaakt voor Segway-achtige voertuigen, omdat deze even veilig kunnen zijn als een bromfiets, maar niet dezelfde keuring kunnen doorstaan.
Met de basisdekking bent u verzekerd voor schade die iemand met een kart toebrengt aan: personen achter de afzetting van de kartbaan; personeel van de kartbaan; hulpdiensten zoals EHBO, brandweer en politie.
Is karten gevaarlijk? Zolang je je bij recreatie karten aan de veiligheidsregels houdt, is het niet gevaarlijk. Je moet verplicht een helm op en bij lang haar je haar vastmaken onder de helm. Ook krijg je vaak een beschermende overall of jas.
De gemiddelde snelheid bij karts ligt rond de 60 km per uur. Pas op want dit is de gemiddelde snelheid! Ons circuit heeft een aantal pittige bochten en verrassende chicanes. Aangevuld met twee grote rechte stukken en een unieke fly-over van over de 145m lang kunnen er snelheden boven de 60 km behaald worden.
Zeker als je net begint is met makkelijk om snel harder te gaan met wat simpele tips. Sneller gaan dan de gemiddelde karter is niet moeilijk. Een hoop mensen denken dat ze kunnen rijden maar gebruiken totaal de verkeerde techniek.
De volwassenenkarts beschikken over 6,5 PK en 200 CC.
In een normale huurkart karten is relatief veilig te noemen. Hier kan je vervelende blessures aan overhouden, maar zware ongelukken gebeuren nauwelijks. Als je met een eigen, snellere kart het circuit opgaat, zal die kans wat groter zijn.
Eén heat duurt 12 minuten. Afhankelijk van waar jouw voorkeur naar uitgaat kun je één of meerdere heats reserveren. Meestal boeken mensen twee of drie heats, het is natuurlijk de uitdaging om je snelste rondetijd te verbeteren. Tussen de heats door wordt over het algemeen een pauze ingepland van 30 minuten.
Het Canadese bedrijf Daymak maakt deze supersnelle elektrische kart. Hij gaat 0 naar 100 km/u in anderhalve seconde. De nieuwe C5 Blast-kart heeft een DC-motor met 10KW en 12 kleine elektrische motoren. Het prijskaartje is fors: 60.000 dollar.
Er is een verschil van ongeveer 0,15 sec /5kg. Naarmate het gewicht hoger wordt is het verschil iets groter. Alle piloten voelen zich het beste bij een gewicht van 80-85kg. Dan ligt de kart het stabielst en heeft hij toch nog steeds een perfecte power!
Niet goedkoop
Goedkoop is karten niet: 2.000 tot 3.000 euro per jaar ben je gemiddeld zeker kwijt als je het als serieuze sport wilt beoefenen. Een tip voordat je je volledig in het wedstrijdkarten stort: ga eerst eens bij een wedstrijd kijken en maak een praatje met rijders, begeleiders en teams.
De duurste manier om wedstrijden te karten is met een eigen kart. Hier krijg je namelijk te maken met je eigen variabele kosten. Denk aan een setje banden, schades, onderhoud, benzine, inschrijfgelden, etc. Dit zorgt ervoor dat het al snel redelijk duur wordt, een kart aanschaffen is namelijk het probleem nog niet.
Voor kinderen vanaf 8 jaar met een minimale lengte van 125 cm is het al mogelijk om te komen karten in een kinderkart. Vanaf 14 jaar met een minimale lengte van 155 cm mag er in een gewone kart gereden worden.
Om een voorbeeld te noemen, een simpele spoorstang (bij het voorwiel) kost maar € 15,- De baanhuur voor een dag karten is € 35,- en reken dat je per dag ongeveer € 10,- aan benzine verbruikt. En dat is gewoon euro 95 benzine, wel zo makkelijk.
Maar ook voor de 'iets oudere jongeren' liggen er in de kartsport vele mogelijkheden. Nederland kent diverse indoor en outdoor kartbanen waar je een kart kunt huren en kijken hoe leuk het is, of hoe snel je bent. Naast de KNAF erkende kartbanen zijn er zelfs diverse door de KNAF erkende kartscholen.
Welke kart klasses zijn er? Er zijn verschillende klassen bij het karten, dit zijn de klasse bij de Rotax motoren: Micro max (7pk) – Mini max (15pk) – Junior max (23pk)– Senior max (30pk) – DD2 (2 versnellingen, 34pk) – KZ2 (6 versnellingen, 43pk).
U moet een aantal regels volgen als u een elektrische step gebruikt. Is de elektrische step goedgekeurd? Dan mag u in Nederland de weg op. De meeste elektrische steps zijn niet goedgekeurd.
En dus zie je veel elektrische steps rondrijden, zelfs al mogen ze officieel niet gebruikt worden. Je riskeert daarmee een boete van €380,- en dat je step in beslag wordt genomen. Mocht je wel worden aangehouden, dan kan het dus een duur geintje worden.
Een oprit als onderdeel van een woonkavel is als uitrit aangesloten op de openbare weg. De oprit zelf valt niet onder de openbare weg. Verkeer dat de oprit verlaat dient dus voorrang te verlenen aan het verkeer op de weg waaraan de oprit is aangesloten.