Waar mag ik Birò rijden? Je moet je Birò op de rijbaan rijden. Het rijden met je Birò op fietspaden, autowegen, snelwegen en wegen die zijn gesloten voor langzaam verkeer is niet toegestaan.
Voor het besturen van een Birò heb je een bromfietsrijbewijs nodig. De maximumsnelheid voor de Birò is 45 kilometer per uur, op de rijbaan. Het is niet toegestaan om op het fietspad of op de stoep te rijden. De volledige benaming van de Birò is 'Birò Elektrische Brommobiel'.
De actieradius van een Birò met vaste accu is 100km. Een Birò met uitneembare accu heeft een bereik van 55km.
23 januari 2019 - De Birò is een brommobiel-achtig autootje dat voor vele doeleinden geschikt is en steeds meer gezien wordt op de openbare weg.
Uw Birò is geen gehandicaptenvoertuig, behalve als de RDW uw voertuig zo heeft beoordeeld. Bijvoorbeeld als uw voertuig is aangepast aan uw specifieke handicap. Heeft de RDW uw voertuig beoordeeld als gehandicaptenvoertuig, dan krijgt u geen kenteken en kunt u op de stoep blijven staan.
Vooral in de rijkere Amsterdamse stadsdelen Centrum en Zuid zijn Biro's populair, want er hangt een flink prijskaartje aan: ze zijn er vanaf zo'n 13.500 euro. De lithiumaccu maakt het wagentje duur. Ze zijn gewild bij bijvoorbeeld makelaars, en bij de groep van 35 tot 55 jaar.
De maximum snelheid van een Birò is 45 kilometer per uur.
Je rijdt al een Birò vanaf € 14.995,- incl. 21% btw.
Een Birò kopen kan, een Birò leasen kan en een Birò huren kan ook. Dan hoef je alleen te betalen voor de periode dat je het voertuig gebruikt hebt. Voor de Birò prijs hoef je het rijden en proberen van het wagentje dan al helemaal niet meer te laten. Een Birò tweedehands aanschaffen is ook altijd nog een optie.
Financial lease is al mogelijk vanaf €245,- per maand. Vraag direct een lease offerte aan.
Het is mogelijk je Birò te laden via het normale stopcontact of bij een laadpaal op straat. Hier is een speciale stekker voor nodig welke wij optioneel kunnen leveren.
De Birò is officieel voor 2 personen, maar dan moet je wel veel van elkaar houden. 'Ritje maken?
Geen rijbewijs
Een Canta is een gesloten gehandicaptenvoertuig. Voor het besturen van een gehandicaptenvoertuig is geen rijbewijs nodig. In beginsel moet de bestuurder van een gehandicaptenvoertuig wat sneller kan rijden dan 10 km/u minimaal 16 jaar oud te zijn.
Van de drie genoemden zijn de Canta en de MAX Mobiel de voertuigen waar je geen rijbewijs voor nodig hebt. Voor het besturen van de brommobiel moet je minimaal een brommerrijbewijs hebben.
Rijden zonder rijbewijs is bij wet verboden. Stapt u toch op een scooter, brom- of motorfiets zonder geldig rijbewijs, of kruipt u zonder hiervoor met goed gevolg examen afgelegd te hebben achter het stuur van een tractor of (vracht)auto, dan begaat u een overtreding.
Verkeersregels voor een Canta
Voor een Canta gelden dezelfde verkeersregels als voor de brommobiel, met één groot verschil: u mag met de Canta namelijk ook op fietspaden, voetpaden en zelfs in winkelpromenades rijden. En u mag 'm parkeren op de stoep. In de Canta is een veiligheidsgordel niet verplicht.
Birò is dé slimme, compacte elektrische City Car. Ontworpen om een bijdrage te leveren aan een leefbare en duurzame stad en het perfecte alternatief voor de auto. Door de compacte afmetingen verplaats jij je efficiënt door het drukke stadsverkeer.
Prijzen voor compacte elektrische gezinsauto's liggen tussen de € 30.000 en € 40.000. Het voordeel is niet alleen dat je voor dit extra geld extra ruimte koopt, maar ook een accupakket met betere prestaties.
U kunt uw voertuig opladen met een gewoon 220V of 230 V stopcontact, indien deze geaard is. Bij een normaal stopcontact van 220 volt kost het opladen van een accu tussen de 6 en 9 uur, afhankelijk van het model. Op aanvraag kunnen wij ook een adapter leveren waarmee u ook aan openbare laadpalen op kan laden.
Het wordt ook wel een citycar of compact car genoemd en ziet er uit als een kleine personenauto. Het is géén gehandicaptenvoertuig. Je mag er niet harder mee rijden dan 45 kilometer per uur.
Snelheid. De maximale snelheid van een Canta is 45 kilometer per uur. Deze snelheid hangt af van de plek waar u rijdt. Op het trottoir mag u zes kilometer per uur rijden en gelden dezelfde regels als voor een voetganger.
In Nederland gelden andere maximale afmetingen, zodat de Canta een breedte van 1.10 m heeft, een lengte van 2.50 m en een gewicht van 350 kilogram. Onder de piepkleine motorkap hangt een eencilindermotortje in V-opstelling met 160 cc die goed zijn voor een vermogen van 5,5 pk.
Over het algemeen zit er geen tijdslimiet aan het parkeren bij een laadpaal. Maar er is ook zoiets als laadpaal-etiquette, die voorschrijft om je auto niet op een laadplek te laten staan als de accu al vol is, onder welk verkeersbord je ook staat. Daar is zelfs een woord voor: laadpaalklever.
De gemeente Amsterdam werkt voor het plaatsen en beheren van laadpalen samen met Vattenfall. Om deze reden zie je bijna alleen maar Vattenfall laadpalen door de stad verdeeld. Je betaalt op deze laadpalen in Amsterdam standaard het vaste tarief van € 0,34 / kWh voor regulier laden.
In Vlaanderen zijn er 5800 publieke laadpunten, in Amsterdam alleen zijn dat er 5000.