Als particulier mag je altijd een laadpaal voor je elektrische auto kopen en plaatsen op eigen terrein, of in je garage. Echter, niet iedereen heeft de mogelijkheid om op eigen terrein zijn elektrische auto te parkeren. De laadpaal moet dan in de openbare ruimte worden geplaatst.
Als particulier mag u zonder enige restrictie een laadpaal plaatsen op eigen terrein. Vraagt u een publieke laadpaal aan, dan zal dit door de gemeente worden goedgekeurd en mag iedereen met een elektrische auto ervan gebruikmaken.
Als u zelf een eigen laadpaal voor uw deur neerzet, heeft u dit probleem niet. Een elektrische auto opladen met een gewoon stopcontact is niet altijd mogelijk. Vraag hierover advies aan uw autodealer. Vraag ook aan een installateur of uw installatie ervoor geschikt is.
Voordat je een elektrische auto aanschaft is het verstandig om te bedenken hoe je deze wilt opladen. Als je een eigen parkeerplek, garage of oprit heeft, is het plaatsen van een laadpaal thuis geen enkel probleem. Dit is eigen terrein en hierdoor zijn er geen restricties voor het plaatsen van een laadpaal.
Het laadpunt wordt direct aangesloten op de meterkast van jouw woning of bedrijfspand. In de meterkast plaatst de installateur een aardlekautomaat en legt hij een nieuwe groep aan. Dit is om het stroomnet in jouw huis te beschermen tegen overbelasting.
Benodigde grondkabel
De 5x2.5 YMVK kabel kunt u gebruiken voor de installatie van de 3 fase - 16A(11 kW) laadpaal tot en met 60 meter. De 4x2.5 YMVKas kabel kunt u gebruiken voor de installatie van de 3 fase - 16A(11 kW) laadpaal tot en met 60 meter.
Laadpaal voor thuis meestal 3,7 of 11 kW
In de praktijk zijn de meeste laadpalen voor thuis daarom geschikt voor 1 x 16 A (3,6 kW) of 3 x 16 A (11 kW). Wel staan er in de publieke ruimte ook laadpalen die maximaal tot wel 17,2 kW of zelfs 22 kW kunnen leveren.
Graafwerkzaamheden. Nog zo'n deur om mee in huis te vallen: een laadpaal op eigen terrein kost al snel zo'n € 2000. Hierbij maakt het uit of je eenvoudigweg bij de meterkast een gat naar buiten boort om de lader daar te hangen, of dat het laadpunt aan de andere kant van het perceel moet komen.
De levensduur van een laadpaal voor een elektrische auto is sterk afhankelijk van het gebruik en de plaats waar deze zich bevindt. In zijn algemeenheid kunt u zo'n 10 jaar aanhouden.
Thuis laden zonder laadpaal
Voor 'stopcontactladen' heb je een speciale laadkabel nodig, voorzien van een normale stekker. Zoals gezegd laadt deze langzaam, maar het kan wel een uitkomst zijn wanneer er geen laadpunt voorhanden is. Neem hem daarom zeker mee op reis.
Veel gemeenten geven eigenaars van een EV namelijk de mogelijkheid om de auto met een kabel over de stoep op te laden. Zo kun je bijvoorbeeld een oplaadpunt tegen je gevel plaatsen. Er zijn soms wel een aantal voorwaarden waaraan je moet voldoen, we raden aan om dit bij de gemeente te informeren.
“Laadpaal mag niet geweigerd worden”
“Wil je een laadpaal bij jouw ondergrondse parkeerplaats installeren, dan kan dat niet geweigerd worden. Dat staat in de wet op de mede-eigendom”, maakt Leliaert duidelijk. Hij raadt echter aan om niet op eigen houtje aan de slag te gaan.
Opladen aan een openbare laadpaal
De tarieven van de verschillende aanbieders van laadpassen en laadpalen liggen sterk uit elkaar, van circa € 0,20 tot € 0,60 per kWh. Voor dit rekenvoorbeeld gaan we uit van € 0,41 per kWh, een gangbaar tarief bij een aantal grote aanbieders.
U hebt geen vergunning nodig voor het plaatsen van een eigen laadpaal bij een woning of bedrijf. Ligt er gemeentegrond tussen uw eigen parkeerplaats en uw woning? Dan hebt u een opbreekvergunning nodig. Er zijn verschillende laadpaalleveranciers en installateurs bij wie u advies of een offerte kunt vragen.
Vergoeden kosten thuisladen
Directe verrekening van de elektriciteitskosten via een slimme laadpaal: de kosten worden vanuit de elektriciteitsleverancier vergoed aan medewerker. Als werkgever word je via de brandstofkaart belast voor de stroomkosten van de laadpaal.
U kunt een oplaadpunt online aanvragen bij de gemeente. Hier zijn geen kosten aan verbonden. U kunt altijd een verzoek indienen, ook als er al een oplaadpunt in uw buurt staat. Zo weten we op tijd of het netwerk voldoende vermogen heeft.
Een laadstation heeft in principe geen onderhoud nodig. Echter adviseren wij bij vooral zakelijke laadoplossingen met meer dan 2 laadstations uw installatie jaarlijks te laten checken. Dit om de veiligheid bij het gebruik te kunnen garanderen.
De accu is het duurste onderdeel van een elektrische auto. De gemiddelde prijs voor één accupakket is 4400 euro en kan in sommige gevallen zelfs oplopen tot 13.000 euro.
Onderzoek onder Tesla-rijders heeft uitgewezen dat vrijwel alle accu's na 250.000 kilometer nog meer dan 90 procent van hun originele capaciteit hebben. Er is dus sprake van een heel beperkte batterijdegradatie en met het voortschrijden van de techniek wordt de levensduur van accu's nog steeds langer.
U betaalt geen motorrijtuigenbelasting voor een volledig elektrische auto. Dit belastingvoordeel voor elektrische auto's geldt tot en met 2024. De Rijksoverheid wil zo volledig elektrisch rijden stimuleren. Want volledig elektrisch rijden draagt bij aan een beter klimaat en milieu.
Momenteel zijn er geen subsidies voor het kopen van een laadpaal om jouw elektrische auto thuis op te laden. Je kunt als particulier wel beroep doen op de eventuele lokale subsidies van de stad of gemeente waarin je woonachtig bent.
Als u bij u thuis een laadstation voor elektrische wagens installeert, kunt u een belastingvermindering genieten voor de uitgaven die u daarvoor betaalt van 1 september 2021 tot en met 31 augustus 2024.
Wil je een auto opladen met een 3-faselader en met maximaal laadvermogen van 22 kW opladen, dan moet je beschikken over minimaal een meterkastaansluiting van ten minste 3x32A. De netbeheerkosten lopen dan direct op, variërend van een kleine 800 tot dik 1.000 euro, afhankelijk van de leverancier.
Als we de kosten berekenen en vergelijken, komen we via het rekenvoorbeeld van ANWB uit op gemiddeld 7,6 cent elektriciteitskosten per kilometer en zo'n 10 cent per kilometer aan brandstofkosten.
Het is mogelijk om uw elektrische auto via het stopcontact op te laden, echter wordt dit afgeraden. Naast dat het opladen tot wel 12 uur kan duren, is het ook gevaarlijk (denk aan brand). Wilt u het toch doen? Kies dan in ieder geval voor mode 2 opladen.