Wat gaat er in je hoofd om?Vragen te stellen.Om te checken of het klopt wat je observeert.Door regelmatig samen te vatten of je de ander goed begrepen hebt.
Geef de voorkeur aan open vragen, beginnend met 'wie', 'wat', 'waar', 'wanneer', 'waarom' of 'hoe'. Met gesloten vragen krijg je vaak korte antwoorden en kan het gesprek snel stilvallen. Open vragen stimuleren de ander om meer te delen en bevorderen een echt gesprek.
Wees een goede luisteraar door te knikken en oogcontact te maken. Geef commentaar op wat de ander heeft gezegd. Onderbreek de ander niet terwijl hij of zij praat. Afhankelijk van de generatie waarmee u communiceert, kunt u overwegen om niet te e-mailen, sms'en of praten op elektronische apparaten terwijl u met iemand praat.
Een actieve luisterhouding wil zeggen dat je rechtop zit of staat,schouders gedraaid richting je gesprekspartner, hem of haar aankijkt (niet strak aankijken, want dan gaan mensen zich ongemakkelijk voelen) en een gezichtsuitdrukking hebben die past bij de situatie (bij een triest verhaal kun je niet gaan glimlachen).
Maak de ander heel belangrijk. Dit is echt een heel handig communicatie foefje, de ander de meest belangrijke persoon in de wereld maken op dat moment. ...
Leer actief luisteren. ...
Wees niet bang voor stiltes. ...
Verbeter je non-verbale communicatie. ...
Blijf investeren in je communicatieve vaardigheden.
In voorgaande jaren heb ik vier soorten communicatie beschreven, maar ik geloof dat er eigenlijk vijf soorten communicatie zijn: verbaal, non-verbaal, schriftelijk, luisterend en visueel .
ANNA: Altijd Navragen, Nooit Aannemen. Vraag altijd na of je goed begrepen hebt wat de ander bedoelt, wil of zegt. Vult het niet in voor een ander, doe geen aannames zonder dit echt te controleren bij de ander.
Aandacht is de eerste fase in het proces van herinneren . De persoon kan informatie die aan hem is gecommuniceerd vergeten of 'verkeerd onthouden'. Hij kan het spoor bijster raken van wat hij probeert te communiceren, wat het succes van zijn communicatie beïnvloedt.
Dat de regel zo universeel is, geeft aan hoe duidelijk wij als soort hebben uitgewerkt dat een goed niveau van wederkerigheid de essentie is van samenzijn. De Gouden Regel van communicatie zou dan zijn: ' Communiceer met anderen zoals je wilt dat zij met jou communiceren .'
Meestal worden moeilijkheden en problemen in de communicatie geassocieerd met een gebrek aan emotionele volwassenheid, blokkade van emoties of behoeften, een laag zelfbeeld, gebrek aan respect voor zichzelf of anderen.
Een open vraag begint met een vraagwoord als waarom, wanneer, hoe, wat, wie. De vraag heet 'open' omdat de vraag alle mogelijke reacties open laat. Het maakt jou als vragensteller niet uit wat de ander antwoordt. Je hebt volop belangstelling voor díens positie: 'hoe vind je het werken in je nieuwe team?
Vermijd conversationeel narcisme. Stel de mensen met wie je converseert interessante en doordachte vragen. Mensen praten graag over zichzelf. Vraag niet wat iemand doet en laat het daarbij.
Beleefde communicatie betekent dat je je publiek erkent door respect te tonen, oogcontact te maken en beleefd en conversationeel te spreken . Je kunt je publiek betrekken met herkenbare humor, luchtigheid en verhalen wanneer dat gepast is. Zorg dat je anekdotes gerelateerd zijn aan je onderwerp en gebruik ze om je boodschap te versterken.