Een bedrijfsarts helpt bij het voorkómen van ziekte, veroorzaakt door werk. Hierin werkt hij samen met andere professionals en de preventiemedewerker. Ben je ziek, dan adviseert de bedrijfsarts over de aanpak. En hij zorgt voor begeleiding tíjdens ziekte.
Werkgever aan arbodienst/bedrijfsarts
U geeft de ziekmelding door aan de arbodienst of bedrijfsarts. Hierbij mag u alleen noodzakelijke gegevens van de zieke werknemer doorgeven, zoals naam, adres en telefoonnummer. U mag geen gezondheidsgegevens doorgeven.
Een bedrijfsarts is een erkend medisch specialist op het gebied van werk en gezondheid. De bedrijfsarts heeft een adviserende rol als het gaat om uw gezondheid, arbeidsverzuim en inzetbaarheid. Verzuimbegeleiding en re-integratie is de verantwoordelijkheid van u en uw werkgever.
Neem relevante zaken mee naar de bedrijfsarts (zoals medicatie, hoofdpijndagboek). Belangrijk in het gesprek met de bedrijfsarts is om niet alleen op de diagnose te focussen, maar vooral op de mogelijkheden en beperkingen. Overdrijf je klachten niet, maar doe je ook niet beter voor dan je bent.
De bedrijfsarts mag de werkgever wel adviseren over eventuele werkaanpassingen, informeren over de verwachte verzuimduur en de mate waarin de werknemer arbeidsongeschikt is. Een werknemer heeft altijd recht op inzage in het persoonlijke medisch dossier.
De bedrijfsarts mag alleen medische gegevens van jou opvragen bij een andere arts als dat nodig is. Bijvoorbeeld om specifiek inzicht te krijgen in jouw ziektebeeld, om vervolgens een passend advies te kunnen geven over jouw re-integratie, passend werk of een aangepaste werkplek.
De bedrijfsarts mag geen medische informatie aan uw werkgever geven. Dat heeft te maken met uw recht op privacy. Medische informatie is bijvoorbeeld informatie over uw ziekte en uw behandeling.
Je werkgever kan een bedrijfsarts inschakelen. Die beoordeelt of je ziek bent en of je niet kunt werken. Als deze arts zegt dat je niet ziek bent, moet je dus weer werken. Je kunt je baas ook zelf vragen of ie een bedrijfsarts wil aanschakelen als ie dat nog niet heeft gedaan.
Neem niet teveel informatie mee naar het gesprek. Teveel aandikken en tot in detail voorbereiden kan ook averechts werken omdat het een “goed gesprek” in de weg kan staan. Als u bij de verzekeringsarts uw klachten te veel aandikt en u laat zien dat u heel goed voorbereid bent dan werkt dit soms averechts.
'Bedrijfsartsen zijn niet te vertrouwen. Ze werken veelal vanuit de zakelijke dienstverlening (arbodiensten), controleren de rechtmatigheid van ziekteverzuim en worden betaald door de opdrachtgever: de werkgever of verzekeraar.
Een bedrijfsarts kan een diagnose stellen, maar dan moet er wel een voldoende deugdelijk onderzoek aan ten grondslag liggen. Mede door de ingrijpende gevolgen van de diagnose had van de bedrijfsarts mogen worden verwacht, dat hij zeer secuur te werk zou gaan.
Wat zeg je tegen je bedrijfsarts? Als je burn-out1 bent en je kunt niet werken, dan nodigt de bedrijfsarts je uit voor een bezoek. Hij wil onderzoeken waarom je niet kunt werken en zal met je bespreken hoe je zo snel mogelijk weer beter kunt worden. Hij vraagt hoe het met je gaat.
Het eerste gesprek duurt gemiddeld 20-30 minuten. De (bedrijfs)arts laat na dit gesprek aan je weten of een vervolgafspraak nodig is. Na het gesprek schrijft de (bedrijfs)arts een rapportage voor jou en je werkgever.
Een bedrijfsarts mag niet eisen dat je weer gaat werken. De bedrijfsarts adviseert je werkgever over jouw arbeidsgeschiktheid of -ongeschiktheid. Meestal volgt de werkgever dit advies. Als de bedrijfsarts denkt dat je arbeidsgeschikt bent voor jouw functie zal deze dat ook adviseren aan je werkgever.
UWV beoordeelt dan of je weer volledig aan het werk kunt. Geen paniek, soms weigert je werkgever je betermelding omdat de bedrijfsarts oordeelt dat je nog niet beter bent.
Uw werkgever betaalt maximaal 2 jaar uw loon door als u ziek bent.
Wees duidelijk over je beperkingen tegen de bedrijfsarts
Daardoor kunnen ze soms onbewust beoordelingsfouten maken. Jij kunt ervoor zorgen dat de bedrijfsarts jou kan helpen door duidelijk aan hem te vertellen wat jij wel en niet kunt. Datzelfde geldt voor wat jij wel en niet ziet zitten.
Als je door psychische klachten je werk niet meer kan uitvoeren, ben je ook arbeidsongeschikt. Dit kan bijvoorbeeld komen door een burn-out of een depressie.
Beoordelingscriteria: de bedrijfsarts kijkt naar wat je kunt doen binnen je eigen werk, terwijl de verzekeringsarts de mogelijkheden op de bredere arbeidsmarkt onderzoekt. De verzekeringsarts baseert zijn oordeel op medische criteria en volgt strikte protocollen.
Het advies van de bedrijfsarts is nooit bindend. Als een werkgever het niet eens is met het advies van de bedrijfsarts, adviseren wij eerst te overleggen met de bedrijfsarts. Zo nodig een kunt u een deskundigenoordeel aanvragen bij het UWV.
Huisarts versus bedrijfsarts
In veel gevallen gaat een werknemer bij fysiek leed eerst naar de huisarts. Adviseert deze rust? Prima, maar de bedrijfsarts heeft het laatste woord als het gaat over het doorbetalen van het loon.
De bedrijfsarts heeft een beroepsgeheim. Zonder jouw toestemming mag deze geen medische gegevens delen met je werkgever. De arts mag alleen vertellen of je een behandeling volgt, in hoeverre jij weer kunt werken, of er aanpassingen op de werkplek nodig zijn, en welke andere werkgerelateerde zaken er zijn.
De vragen van de bedrijfsarts gaan over wat je wél kan. Leg duidelijk uit wat voor jou mogelijk is en wat je daarvoor nodig hebt, bijvoorbeeld een rustige werkplek. Vertel ook waar je grenzen liggen, bijvoorbeeld maximaal 2 uur per dag werken.
Conclusie. Hoewel je werkgever je kan vragen om op gesprek te komen tijdens ziekte, moet dit in het kader van re-integratie zijn en moet er rekening worden gehouden met je gezondheidstoestand.