De goedkopere laadpassen zonder abonnement zijn vooral de E-Flux laadpas, ENGIE laadpas & Maingau. De laatste is vooral voordelig voor snelladen in het buitenland. Laad je veel op en ben je al klant bij Vandebron? Dan kan de Vandebron laadpas voordelig zijn wegens hun klantkorting.
Zo kun je bijvoorbeeld gratis je auto opladen bij de Lidl. Ook bij de IKEA en verschillende Aldi vestigingen is dit al mogelijk. De verwachting is dat steeds meer ondernemers dit gratis auto laden aan gaan bieden.
Als gemiddelde prijs voor 1 kWh bij een vast energiecontract nemen we voor deze rekensommen echter € 0,37. Een laadbeurt van 20,7 kWh komt daarmee op € 7,66. Stel dat je de 15.000 kilometer die je per jaar rijdt volledig thuis kunt laden kost dat hiermee zo'n € 1149 per jaar (€ 0,076 per km).
Dus ja, laden is vaak goedkoper dan tanken
De ANWB rekende uit dat het laden van een elektrische auto in Nederland, op verschillende niveaus en bij een jaarlijks verbruik van 15.000 kilometer, ongeveer €1275 kost.
Elektrisch per maand goedkoper dan brandstof
Als je kijkt naar de maandelijkse kosten (inclusief de afschrijving) is een nieuwe elektrische auto goedkoper dan een nieuwe brandstofauto. Dat komt doordat de kosten van elektrisch rijden (de 'brandstof'), onderhoud en belastingen een stuk lager zijn.
Naast de nieuwe winkels, installeert Lidl nieuwe laadpalen enkel bij de winkels die al zonnepanelen op hun dak hebben. Dat geldt ook voor de distributiecentra waar Lidl laadpunten voorziet voor medewerkers, zowel voor de fiets als voor de wagen.
Met de Shell Recharge-laadpas betaal je bij onze snelladers een scherp tarief van €0,53 per kWh (incl. btw, excl. transactiekosten). Zonder abonnementskosten.
1. Shell Recharge (€ 73,55 per 200 kWh) Shell Recharge heeft met meer dan 200.000 laadpunten verspreid over 35 landen een enorm laadpalennetwerk dat toegankelijk is met één laadpas. Shell Recharge heeft het grootste aantal compatibele CPO's.
Lidl plaatst bij 10 vestigingen snelladers waar klanten voor niks hun elektrische auto kunnen opladen.
Als we de kosten berekenen en vergelijken, komen we via het rekenvoorbeeld van ANWB uit op gemiddeld 7,6 cent elektriciteitskosten per kilometer en zo'n 10 cent per kilometer aan brandstofkosten.
Snel én voordelig laden bij McDonald's
€ 0,5014 per kWh, incl. btw. Onze kennis van opladen en de bereikbaarheid van McDonald's: die combinatie geeft elektrisch rijden een enorme boost. “Om alle Nederlanders elektrisch te kunnen laten rijden, is een goed oplaadnetwerk met genoeg en goed bereikbare laadpalen belangrijk.
Wat kost het laden van mijn elektrische auto per laadbeurt? Laten we eens een rekensommetje maken. De gemiddelde elektrische auto verbruikt 17 kWh op 100 kilometer - dat is 0,17 kWh per kilometer. Rijd je van Groningen naar Antwerpen, ongeveer 300 kilometer, dan verbruik je tijdens deze rit 51kWh.
Opladen aan een openbare laadpaal
Die tarieven verschillen per laadpaal en per aanbieder, maar bij de meeste laadpalen betaal je tussen de € 0,30 en € 0,60 per kWh. Handig om te weten: voor een volle accu van 50 kWh en met een stroomtarief van € 0,40 betaal je dus 50 x € 0,40 = € 20.
€2,95 per maand, zonder extra kosten. Geen extra transactie kosten (per laad-sessie). De prijs per kWh bij de laadpaal is bepaald door de laadpaal-beheerder, dit tarief wordt doorberekend op de maandelijkse factuur van de laadpas.
Plugsurfing is niets voor niks de beste laadpas met de grootste dekking. Plugsurfing is de volledigste Europese aanbieder. Zij zijn werkzaam sinds 2012 in deze markt en hebben een groot en betrouwbaar netwerk opgebouwd met hun laadpassen.
Wat kost het laden bij Fastned? Laden bij Fastned kan tegen een tarief van €0,59* per kWH. Het is niet niet verplicht om een account aan te maken. Laden via een abbonnementsvorm in combintatie met Travelcard is niet mogelijk.
Volgens een onderzoek van P3, Cirrantic en TheonData biedt Shell Recharge de beste dekking in Europa. Met deze laadpas en app heb je toegang tot de meeste oplaadpunten. Ook twee andere laadpassen bieden volgens dit een prima goede dekking.
Lidl maakt het bestuurders gemakkelijk: een pasje of abonnement is niet nodig. De stekker in de wagen steken volstaat. Het zijn allemaal snelladers waar zowel batterijen op wisselstroom (AC) als op gelijkstroom (DC) kunnen opgeladen worden.
Lidl zal de 39 extra laadpalen enkel installeren bij de winkels die al zonnepanelen op hun dak hebben. Als er zon is, zullen de laadpalen volledig op energie uit de zonnepanelen draaien. Dat geldt ook voor de distributiecentra waar laadpunten voorzien worden voor de medewerkers, zowel voor de fiets als voor de wagen.
Wil je je helemaal groene stroom? Kies dan voor een Lidl vestiging met snelladers. Deze worden geplaatst bij winkels met zonnepanelen, zodat de klanten van Lidl hun auto kunnen volladen met zonnestroom. Als er geen zon is, wordt de elektrische auto volgeladen met groene Europese stroom uit windenergie.
Wil je een auto die gebouwd is met traditionele technologie, dan moet je wegblijven bij Tesla. Met Tesla zit je boven de innovatie. Alles te bedienen via één scherm. Allemaal nieuwe snufjes, die soms ook nog wat kinderziektes hebben.
Voor plug-in hybrides met een uitstoot van maximaal 50 gram CO2 per kilometer is er tot en met 2024 een korting van 50 procent op de wegenbelasting. In 2025 bedraagt die korting nog 25 procent en in 2026 is het, net als bij volledig elektrische auto's gedaan met de fiscale voordelen en betaal je het volledige tarief.
De Kia EV6 wint als 'Elektrische Auto van het Jaar 2022' in het hoge segment. Deze stoere elektrische crossover heeft een krachtig design en een rijbereik tot maar liefst 528 kilometer (WLTP). Bovendien onderscheidt de EV6 zich in hoge laadsnelheid, een trekgewicht tot wel 1600 kg en uitstekende rijeigenschappen.