Bij Rebatt is het mogelijk om uw oude fietsaccu te laten reviseren. Bij een revisie vervangen we de oude batterijen voor nieuwe A-kwaliteit batterijcellen van Samsung en kiest u zelf de nieuwe capaciteit.
Fietsaccu reviseren kosten
Het reviseren van een fiets accu kan gemakkelijk bij een e-bike specialist of lokale fietsenmaker worden gedaan, echter kost het vaak een hoop geld. Het reviseren van een fiets accu verschilt altijd in prijs, afhangend van de accu zelf, en hoe lastig het reviseren is.
Kosten. Meestal liggen de bedragen voor het reviseren van een fietsaccu tussen de 300 en 500 euro. Nieuwe fietsaccu's variëren in prijs van 200 tot 800 euro. Een gemiddelde fietsaccu kost zo'n 500 euro.
Kan ik zelf mijn accu reviseren? Het is sterk af te raden om als particulier zelf een accu te reviseren, zelfs als u een achtergrond heeft in de elektrotechniek of eerder met accu's heeft gewerkt.
Hoe lang gaat een gereviseerde accu mee? Uiteraard is dit heel afhankelijk van het gebruik en het onderhoud. Wel kunnen we stellen dat een gereviseerde accu zeker zo lang meegaat als een nieuwe. De belangrijkste reden is versheid.
Veel mensen koppelen hun elektrische fiets dag en nacht aan de lader. Dat is niet altijd verstandig. Slimme fietsladers stoppen automatisch zodra de accu vol is, dus die verbind je zonder gevolgen continu met het lichtnet. Bij andere accu's trek je de stekker van de adapter na volladen het beste uit het stopcontact.
De nieuwste Lithium Ion Polymeer accu's kunnen wel 1000x opgeladen worden. Da's mooi dachten we, gewoon even vermenigvuldigen met 60km per volle accu geeft een totale levensduur van 60.000 kilometer. Daar doet de gemiddelde fietser wel 20 jaar over. Dan is zo'n elektrische fiets zo duur nog niet.
De accu van een elektrische fiets heeft helaas niet het eeuwige leven. Op een accu geven we twee jaar garantie, zolang moet de accu het zeker volhouden. De meeste accu's blijven rond de 5 a 6 jaar goed.
Zet uw elektrische fiets aan. Houdt de aan/uit knop op het display minimaal 20 seconden ingedrukt. U zult merken dat de voor- en achterlamp heel snel achter elkaar gaan knipperen. Dit betekend dat de reset is voltooid.
Normaal gesproken test u de capaciteit van de accu door een constante stroom uit de accu te trekken. Dit is zonder apparatuur makkelijker gezegd dan gedaan. Als u fietst bent u namelijk afhankelijk van de (weer)condities om u heen, waardoor er nooit exact een constante stroom uit de accu onttrokken kan worden.
Per 100 wattuur kun je gemiddeld 12-25 km met trapondersteuning fietsen. Met een 400 Wh accu kan je dus, afhankelijk van het systeem, het gebruik en de omstandigheden, ongeveer tussen de 50 en 100 kilometer fietsen. Met een grote 500 Wh accu is dat gemiddeld tussen de 60 en 125 km.
Kosten: € 15,00.
Laat de vervanging liever over aan de expert. Hij kan je bovendien adviseren over het grote aanbod aan accu's en wat een nieuwe accu je gaat kosten. Afhankelijk van het vermogen en het merk kan dat variëren van 200 tot ongeveer 800 euro.
Kosten opladen
Een kilowattuur (1kWh) kost in Nederland gemiddeld 0,25 euro. Wie 400 Wh nodig heeft om de accu te laden is 0,25 : 1000 kWh x 400 Wh = 0,10 euro kwijt. Een oplaadbeurt kost u dus maar 0,10 eurocent. Gemiddeld verbruikt u 100 Wh op 12 tot 14 kilometer.
Want een nieuwe accu voor een elektrische fiets van Sparta kost tussen de 500 en 900 euro, afhankelijk van het type en de gekozen capaciteit. Een Sparta accu revisie kost tussen 300 en 500 euro, dus minder dan de helft van een nieuwe accu. Het effect van een nieuwe accu is hetzelfde als van een accu revisie.
Til het achterwiel op en begin rustig te pedaleren. Tijdens het pedaleren , druk op de "Licht knop" (B) om de kalibratie te starten. Blijf pedaleren (~20s) terwijl het systeem een paar keer van zwaarste naar lichste versnelling schakelt om het kalibreer proces af te ronden.
Soms is de accu onjuist teruggeplaatst en maakt deze geen verbinding met het systeem. Ook kan er een zekering kapot zijn of is er een storing in het Battery Management System (BMS). Breng de accu dan voor reparatie naar je fietsenmaker of een specialist in e-bike accu's.
De accu van Amslod krijgt de beste beoordeling van Kieskeurig.nl. Standaard wordt een capaciteit van 600 Wh-uur meegeleverd op de fiets. Deze capaciteit wordt bij andere merken alleen aangeboden als accu-upgrade. Kieskeurig.nl merkt verder op dat ook de accu's van de duurdere fietsen matig beschermd worden tegen vocht.
Conclusie. Elektrisch fietsen is een matig fysieke inspanning en is beter voor je conditie dan niet bewegen. In vergelijking met gewoon fietsen verbrand je echter minder calorieën en bouw je minder snel conditie op. Op een gewone fiets lever je een grotere inspanning op hetzelfde traject.
Gouden regel 2: Zorg dat de accu niet te warm wordt.
Zorg er dus voor dat de temperatuur van de accu niet boven de 40 °C komt. Laat hem in de zomer dus niet te lang in de brandende zon staan. Je bewaart en laadt de fietsaccu bij voorkeur op kamertemperatuur, dus tussen de 10 en 20 graden.
Laad en ontlaad je accu regelmatig om hem in goede conditie te houden. Doe dit minimaal eens per maand. Je accu opladen doe je in een ruimte waarbij jij, of iemand anders, een oogje in het zeil kan houden. We raden af om de fietsaccu op te laden als je slaapt.
Onderhoud en reparaties zijn naar verhouding duur: Door de elektrische onderdelen zijn het onderhoud en reparaties duurder dan bij een normale fiets. Relatief zwaar: Een elektische fiets is al snel 5 kg zwaarder dan een vergelijkbare normale fiets.
Met een tweedehands elektrische fiets kun je honderden euro's besparen. Maar let goed op de kwaliteit van de accu en pas op met e-bikes die ouder zijn dan 7 of 8 jaar.
Op 10 maart werden de Sparta d-Rule Energy en de Kalkhoff Entice 5. b Advance+ bekroond tot beste fietsen van het jaar 2022. De Fiets Awards is een gezamenlijk initiatief van organisaties als de RAI vereniging, ANWB en BOVAG.