Een van de meest bekende initiatieven is de ANWB Verkoopservice. Deze service is snel: binnen een dag krijg je een gegarandeerd bod en binnen twee dagen na verkoop staat het geld op je rekening. Het bod is 48 uur geldig. In tegenstelling tot andere veilingsites, betaal je bij verkoop wel servicekosten.
De meest bekende auto verkoop methode is waarschijnlijk via een online marktplaats zoals Gaspedaal.nl of Autowereld.nl. Veel autobedrijven maken gebruik van online marktplaatsen om hun auto's te verkopen maar ook particulieren kunnen een advertentie opmaken om hun auto te verkopen.
De nettowinst voor de gemiddelde autodealer in Nederland bedroeg over het hele afgelopen kalenderjaar 0,58 procent, zo blijkt uit de periodieke BOVAG Branche Barometer. Over 2018 bedroeg het rendement 0,65 procent. In 2015 bedroeg de nettowinst 1,1 procent en sindsdien daalt het resultaat jaar op jaar.
De eenvoudigste manier om van je auto af te komen is inruilen bij een autohandelaar of merkdealer. Je laat je oude voertuig achter en rijdt weg in een nieuwe. Dit gemak heeft wel een prijs: je krijgt minder voor je auto dan hij waard is.
Zo zal een stadswagen die nieuw €20.000 kostte nog €4050 waard zijn na 11 jaar en 135.000 km, in plaats van €4500 bij 120.000 km. En met 105.000 km op de teller zal hij nog ongeveer €4725 kosten. De staat van de auto: een auto van 4 jaar oud die er 10 jaar oud uitziet, gaat natuurlijk zijn waarde verliezen.
De beste periode om te kopen is de winter en dan vooral de maand december. Op het einde van het jaar zitten autoverkopers vaak met een voorraad auto's die ze graag willen verkopen vóór het einde van het kalenderjaar.
De auto die in absolute cijfers het meest in waarde daalde is de S 560 Cabriolet.
We kunnen een voorbeeld geven: Je koopt een Audi A4 voor €33.900, na 5 jaar heb je er 138.000 kilometer in gereden. Gemiddeld wordt deze auto nog verkocht voor €15.900. Er is dus sprake van een afschrijvingspercentage van 53.1%, ongeveer 14% per jaar.
De markt voor gebruikte auto's heeft net als die voor nieuwe modellen te maken met krapte. Er is te weinig instroom en ook de import vanuit het buitenland neemt af. Hierdoor lopen de prijzen van gebruikte auto's flink op.
U wilt een autobedrijf beginnen en autohandelaar worden, maar wat moet u eigenlijk allemaal regelen? Voor een autodealer zijn er veel zaken relevant, zoals registratie bij de Kamer van Koophandel, RDW-erkenningen, verzekeringen, inrichten van de processen en ga zo maar door.
Acht tot tien procent van de prijs van de occasion afpraten, is redelijk; er boven zal een verkoper niet snel met je meegaan. Behalve over de prijs kun je ook onderhandelen over extra's.
Om een autoverkoper te worden kun je het beste doorstuderen naar HBO opleiding 'Commerciële Economie' . Bij trainingen studeer je autotechniek of automotive erbij om een technische achtergrond over auto's te hebben. Want je kunt geen auto's verkopen zonder basiskennis over een auto.
Niet inruilen maar zelf verkopen: meeste geld
Zelf verkopen in plaats van je auto inruilen is de beste manier om het meeste geld voor je auto te krijgen, maar het kost je ook de meeste inspanning. Als je jouw auto niet inruilt, zul je hem immers te koop moeten zetten.
2.8 (4 reviews)
Als je een auto particulier wilt verkopen, is AutoScout24 een goede optie. Maandelijks bezoeken 1,5 miljoen geïnteresseerde autokopers de website. Over het algemeen staan op AutoScout24 jongere auto's met een hogere waarde.
Als een auto ouder is dan 15 jaar, geldt vanaf dat moment de waarde in het economische verkeer. Dat is de prijs die u normaal zou krijgen als u de auto verkoopt. Bij deze oude auto's is de catalogusprijs dus niet van belang.
Je kan de dagwaarde online berekenen bij ikwilvanmijnautoaf. Dit gebeurt op basis van onder meer de voertuiggegevens (merk, model, type, enz.), kilometerstand, accessoires en de staat van onderhoud. Na het invullen van alle gegevens krijg je een dagwaarde te zien die op dat moment geldt.
Rekenvoorbeeld autokosten
De variabele autokosten zijn afhankelijk van het gebruik van de auto. Bij 8.500 kilometer per jaar zijn de variabele kosten van een miniklasse auto afgerond € 167,50 per maand (23,6 cent x 9.000/12) en de vaste kosten € 172,50. In totaal € 340 per maand.
Uit de gegevens van GasPedaal.nl blijkt dat er ongeveer 60% op wordt afgeschreven na 3 jaar. Dat is ongeveer 20% per jaar en dus twee keer zo veel.
De duurste auto ter wereld is geen bijzondere Ferrari of exclusieve antieke Bugatti, maar een Mercedes-Benz.
In de eerste jaren heb je hogere afschrijvingskosten dan bij een gebruikte auto. Je nieuwe auto is na 5 jaar ongeveer de helft minder waard. Niet per se erg, wel iets om over na te denken. Ook goed om rekening mee te houden: verzekeraars rekenen meestal een hogere premie voor nieuwe auto's.
Dat houdt in na 30.000 kilometer of als de auto twee jaar oud is. Een grote beurt kan al aardig wat geld kosten. Bij veel auto's moeten na 100.000 kilometer rijden de distributieriem vervangen worden.